پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی:

پیام رسان های داخلی بازخورد مناسبی برای معرفی کالا ندارند/نقش مهم جهاددانشگاهی جهت اتصال تولیدکننده به بازار

۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۶ کد : ۳۸۶۴۰ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند با اتصال تولیدکننده به بازار، بخشی از مشکلات و موانع پیش روی عرضه کالا را برطرف کند و قطعا بازار مصرف خوبی در انتظار فعالان صنایع دستی خواهد بود.
پیام رسان های داخلی بازخورد مناسبی برای معرفی کالا ندارند/نقش مهم جهاددانشگاهی جهت اتصال تولیدکننده به بازار

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مریم نوروزی پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ﺩﺭ حوزه چرم طبیعی دست دوز، اظهار کرد: در حال حاضر ۹ نفر از بانوان به صورت تخصصی و حرفه‌ای در این طرح فعالیت دارند گرچه قبل از شیوع کرونا این تعداد ۲۰ نفر بودند ولی به دلیل شیوع کرونا و ترس خانواده‌ها از این ویروس، تعدیل نیرو داشتیم و هم اکنون ۹ نفر فعالیت دارند.

وی بیان کرد: میزان تولید، بستگی به تقاضای بازار دارد. قبل از شیوع کرونا، بازار فروش سنتی در بوستان سرچشمه محلات بود، اما پس از شیوع این بیماری در حال حاضر از طریق فضای مجازی و بنا به سفارش مشتری تولیدات خود را عرضه می‌کنیم و در حال حاضر با دیجی کالا  همکاری می‌کنم. نزدیک به ۴۰ مدل محصول تولیدی از این طریق به بازار عرضه می‌شود.

نوروزی با اشاره به ارائه آموزش‌های تخصصی و رایگان برای جذب افراد مستعد و علاقمند،گفت: با ارائه آموزش‌ها توانستیم افراد با استعداد و علاقه‌مند به این رشته را دور هم جمع کنیم تا دوباره این رشته هنری خاموش در شهرستان محلات احیا شود.

وی در خصوص فروش اینترنتی محصولات تولیدی نیز افزود: علاوه بر فروش سنتی، از فضای مجازی و پیام رسان ها برای معرفی و عرضه محصول استفاده کردیم، البته پیام رسان های داخلی بازخورد مناسبی برای معرفی کالا ندارند.

نوروزی در خصوص همکاری این طرح با جهاددانشگاهی، تصریح کرد: بالغ بر ۶ ماه است که درخصوص اجرایی شدن این طرح با جهاددانشگاهی همکاری داریم و مقرر شد که در سمینارها، وبینارها و... که از سوی جهاددانشگاهی معرفی می شود، همچنین نمایشگاه های عرضه کالا شرکت کنیم و ﺩﺭ ﺑﺎﺯاﺭ ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎﻱ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ نیز ﺑﺮاﻱ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻣﺎ، ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺯﻱ ﺷﻮﺩ.

وی بیان کرد: همکاری با یک نهاد علمی نظیر جهاددانشگاهی می تواند مشکلات فعالان در حوزه صنایع دستی را برطرف کند چرا که حوزه صنایع دستی مدتی است که مورد غفلت قرار گرفته است و جهاددانشگاهی می‌تواند با اتصال تولیدکننده به بازار، بخشی از مشکلات و موانع پیش روی عرضه کالا را برطرف کند و قطعا بازار مصرف خوبی در انتظار فعالان صنایع دستی خواهد بود.

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی تصریح کرد: استمرار این طرح با برطرف کردن نقاط ضعف و موانع می تواند منجر به افزایش تولید و میزان اشتغالزایی شود و صنایع دستی در کشور رونق می گیرد. امروزه بیشتر فعالیت تولید صنایع دستی در منازل مردم انجام می شود و اگر بتوانیم هر منزل را به یک کارگاه تبدیل کنیم علاوه بر افزایش آمار اشتغال به اقتصاد و معیشت تولید کننده کمک شایانی خواهد کرد.

وی در خصوص میزان رضایت خود از درآمد حاصله ناشی از فعالیت در حوزه صنایع دستی گفت: چنانچه بازار عرضه محصول فراهم شود قطعا از درآمد حاصله رضایت داریم، اما به دلیل تعطیلی مراکز تفریحی و تفرجگاهی و کاهش حضور گردشگران در شهر گردشگری و توریستی محلات، بازار عرضه محصول با مشکلاتی مواجه شده است، گرچه این مشکلات موجب نشده که تولید متوقف شود بلکه با استفاده از فضای مجازی محصولات تولیدی را به علاقمندان عرضه کردیم.

نوروزی در ادامه، عدم برگزاری نمایشگاه های عرضه صنایع دستی را از مهمترین مشکلات دانست و افزود: در طول فعالیت در قالب طرح مشاغل خانگی آموخته ایم که از مشکلات برای خود پله و نردبان ترقی درست کنیم و با برنامه ریزی و تدبیر از موانع و مشکلات عبور کنیم.

وی بیان کرد: با تعطیلی نمایشگاه های عرضه صنایع دستی با فعال کردن پیج اینستاگرام فضای کسب و کار را به سمت و سوی فروش محصول از طریق فضای مجازی و به صورت تخصصی هدایت کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی در برداشت.

او تصریح کرد: صنایع دستی جزو رشته هایی است که عرضه محصولات در آن با حضور گردشگر و توریست جان می گیرد و در شرایط کرونایی که شاهد کاهش حضور گردشگران و توریست ها در نقاط توریستی کشور نظیر شهرستان محلات هستیم، عملا بازار فروش روند نزولی به خود می گیرد.

به گفته این پیشران طرح مشاغل خانگی، مواد اولیه مورد نیاز برای فعالیت در حوزه صنایع دستی از تهران تهیه می‌شود، اما برخی ابزار و یراق آلات مرغوب به دلیل تحریم‌ها به کشور وارد نمی شود که مشکل بزرگی پیش روی فعالان صنایع دستی است.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید و به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر، مکلف به شناسایی و توانمندسازی(آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :