به بهانه سالروز شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر؛

امیرکبیر؛ مردی با آرمان های بلند، پیشقراول مبارزه با استعمار

۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۴۰۳۹۹ اخبار عمومی تاپ خبر
بیستم دی ماه مصادف است با شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، ستاره بی نظیر تاریخ ایران زمین که صد و پنجاه و اندی سال پیش به عنوان صدر اعظم ایران درخشید و در کمتر از سه سال از شروع صدارتش خاموش شد.
امیرکبیر؛ مردی با آرمان های بلند، پیشقراول مبارزه با استعمار
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ اغلب ما می‌دانیم که میرزا محمدتقی خان فراهانی(امیرکبیر) منشأ خدمات بسیاری برای ایران بوده که یکی از آنها ساخت مدرسه دارالفنون است، اما شاید خبر نداشته‌ باشیم که این مدرسه تاریخی هنوز جایی در نزدیکی ما زنده‌ است و نفس می‌ کشد؛ مدرسه‌ای که امیرکبیر با رویای پیشرفت ایران ساخت، اما خودش ۴ روز پیش از افتتاح آن عزل شد و ۱۳ روز بعد از افتتاح‌اش، به قتل رسید و هرگز نتوانست نتیجه تلاش‌های خود را ببیند.
 

رویای مردان بزرگ با مرگ آنها به پایان نمی‌رسد. اگرچه امیرکبیر، قربانی بد‌خواهی حسودان و زیاده‌خواهان شد، اما مدرسه‌ای که او سنگ بنایش را گذاشته‌ بود، ده‌ها سال بعد به حیات خود ادامه داد و آغازگر تربیت نسل‌هایی شد که برای اعتلای کشورشان تلاش کردند.

بیستم دی ماه مصادف است با شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، ستاره بی نظیر تاریخ ایران زمین که صد و پنجاه و اندی سال پیش به عنوان صدر اعظم ایران درخشید و در کمتر از سه سال و دو ماه بعد از شروع صدارتش خاموش شد. آشپززاده ای که به دلیل استعدادش مورد توجه قرار گرفت و توسط قائم مقام، والامقامی آگاه و وطن پرست شد.

میرزا تقی ‌خان فراهانی از نوادر تاریخ کشور ماست. روحیه اصلاح طلب و عشق عمیق وی به استقلال و آزادی و اقتدار ملت مسلمان ایران، زمانی به فریاد دادخواهی ملت مظلوم لبیک گفت، که می‌رفت تمامی ثروت و عزت کشور برای همیشه در کام جهنمی استعمار و استکبار جهانی بلعیده شود. زمانی که دربار فاسد پادشاهی و رجال سیاسی سر سپرده، مزدورانه و مزورانه علناً سنگ بندگی طاغوت‌های شرق و غرب را به سینه می‌زدند و بی‌شرمی و گستاخی شان به حدی رسیده بود که حتی کوششی در اختفای بندهای اسارت و یوغ بندگی و بردگی خویش نمی ‌نمودند. امیرکبیر در برابر دشمنان دین و مجریان سیاست استعماری، یک تنه قیام کرد و پوزه استکبار و عمّال داخلیش را به خاک مالید.

اقدامات امیرکبیر در زمان صدارت یکی از اقدامات وی ایجاد نظم در جامعه بود در پی نظمی که او در جامعه برقرار کرد کمتر ظالمی قادر بود بر بیچارگان فقیر تعدی کند، دزدی و هرزگی و شرارت را درجامعه به حداقل رسانید.

تاسیس مدرسه دارالفنون و راه اندازی نخستین روزنامه در ایران به نام وقایع اتفاقیه، دو گام بزرگ دیگر امیر بود، ایجاد کارخانه های پارچه بافی، شکر ریزی، چینی و بلورسازی، کاغذسازی، چدن ریزی و فلزی از دیگر کارهای مثبت امیر بود.

امیر کبیر این مرد نامدار در دوران صدارت خویش اقدامات بسیاری را برای ملت و کشور خویش انجام داد.آنچه همواره نام امیر کبیر را در نهضت علم و دانش ماندگار خواهد کرد، همانا تأسیس مدرسه دارالفنون به سبک جدید و استخدام معلمین و استادان خارجی است که در کنار آنها اساتید برجسته ایران هم بودند و تدریس می‌کردند. گرچه پس از تأسیس این مدرسه آنچه امیرکبیر در زمان حیاتش در نظر داشت متحقق نشد و حسودان امیرکبیر چون میرزا آقاخان نوری سلطه و نفوذ یافتند و اغراض و امیالشان را در این امر مهم دخالت دادند، از جمله بردن صد نفر شاگرد از شاهزادگان به نزد ناصرالدین شاه تا در این مدرسه تعلیم یابند.

افسوس که یک روز پس از عزل امیرکبیر، معلمان فرنگی وارد تهران می‌شوند و گویی او را در حال توقیف ملاقات می‌کنند. میرزا آقاخان نوری با وجود آمدن معلمان از فرنگ، هنوز سعی در تعطیلی دارالفنون دارد که ناصرالدین شاه مخالفت می‌کند. سرانجام دشمنی امثال آقاخان نوری و مهدعلیا و ... و نادانی ناصرالدین شاه باعث شد تا در 20 محرم 1268 هجری قمری، امیرکبیر از صدارت معزول شود و در 25 محرم از امارت نظام و از تمام مشاغل دولتی برکنار گردد و چند روز بعد به کاشان تبعید شود.

امیرکبیر سرانجام به فرمان ناصرالدین شاه به طرز فجیعی در حمام فین کاشان به لقاء حق رسید. کالبد امیر را ابتدا در همان کاشان دفن کردند. چند ماه بعد به پایمردى همسرش عزت الدوله، جسد امیرکبیر را به کربلا حمل کردند و در اتاقى که در آن به سوى صحن امام حسین(ع) باز مى شود به خاک سپردند.


نظر شما :