رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی:

عایدات مطلوبی از حوزه گردشگری در کشور فراهم نمی شود/توجه ویژه مجموعه جهاددانشگاهی به این حوزه

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۳ کد : ۴۱۵۸۰ معاونت آموزشی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: متاسفانه از پتانسیل گردشگری در حوزه های مختلف استفاده نشده و عایدات مطلوب مورد نظر در این عرصه برای کشور فراهم نشده، بر این اساس نیاز است یک توجه جدی به این حوزه صورت گیرد.
عایدات مطلوبی از حوزه گردشگری در کشور فراهم نمی شود/توجه ویژه مجموعه جهاددانشگاهی به این حوزه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی در نشست بررسی راهکارهای توسعه گردشگری با رویکرد صنعتی که به همت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک در اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه از پتانسیل گردشگری در حوزه های مختلف استفاده نشده و عایدات مطلوب مورد نظر در این عرصه برای کشور فراهم نشده، بر این اساس نیاز است یک توجه جدی به این حوزه صورت گیرد.

وی افزود: کشورهای دیگر که از لحاظ زیرساختی در سطح پایین تری از کشور ما قرار دارند، درآمد بیشتری از این حوزه دارند پس باید تلاش کرد از این ظرفیت مناسب و درآمد سهل الوصول استفاده و بهره بیشتری حاصل شود.

قطعا جهاددانشگاهی می تواند در کنار میراث فرهنگی تاثیر خوبی در حوزه گردشگری داشته باشد

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی موقعیت جغرافیای موقعیت مناسبی دارد و جزو ۴ استان صنعتی کشور است و می توان در حوزه گردشگری صنعتی در این استان برنامه ریزی کرد. مجموعه جهاددانشگاهی نیز توجه ویژه ای به گردشگری دارد و امید داریم در استان مرکزی با همکاری مسوولین ذیربط بتوانیم رونق بیشتری به گردشگری بدهیم، قطعا جهاددانشگاهی می تواند در کنار میراث فرهنگی تاثیر خوبی در این حوزه داشته باشد.

حسن حسینی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان مرکزی استان مرکزی نیز در این نشست، گفت: چندین سال است که اراک را به عنوان پایتخت صنعتی گردشگری ایران می شناسیم و استان را یکی از پایگاه های صنعتی ایران می دانیم، اما اتفاقی در این خصوص رخ نداده و موفق نشدیم آنگونه که شایسته است در این عرصه جذب توریست در استان داشته باشیم.

وی بیان کرد: یک کمیته تخصصی برای گردشگری صنعتی تشکیل می شود و اعضای ذیربط در آن حضور خواهند داشت تا زیرساخت ها برای گردشگری صنعتی حاضر شود.

تشکیل کمیسیون مشترک گردشگری در استان مرکزی

عباس خسروانی، عضو شورای شهر اراک نیز در این نشست گفت: اعتقاد ما بر این است که توسعه صنعت گردشگری در اراک یک کار جمعی و گروهی است لذا نخستین پیشنهاد ما ایجاد یک کمیسیون مشترک گردشگری است تا همگان بتوانند یک هم افزایی در این خصوص داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از ضرورت هایی که ما را به سمت گردشگری صنعتی سوق داد، درآمدهای پایدار شهری در اراک است،  بالای ۷۰ درصد منابع شهری از منابع ناپایدار است که متاسفانه ضررهای زیادی نیز برای شهر دارد، لذا یکی از سیاست های جدی ما حرکت به سمت درآمدهای پایدار شهری است که درآمدی سالم و مستمر و مداوم باشد و در این راستا به توسعه گردشگری رسیدیم که این توسعه در ابعاد مختلف می تواند برای اراک درآمدزایی ایجاد کند.

خسروانی بیان کرد: اولویت و نیاز دوم، نشاط اجتماعی در اراک است. آمارها در این خصوص حقایق تلخی را بیان می کنند، آمارها حکایت از آمار تلخ در حوزه نشاط اجتماعی دارند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما به صنایع این است که از محل بودجه صنعت، المان های صنعتی را در سطح شهر اراک طراحی و اجرا کنند تا برندی برای معرفی اراک به عنوان قطب صنعت گردشگری باشد که این مهم نیازمند کار کارشناسی است. تولید رسانه ای در حوزه گردشگری صنعتی نیز باید ارتقا پیدا کند. شناسایی و معرفی مکان های هدف صنعت گردشگری، برگزاری همایش های ملی در استان، انعقاد تفاهم نامه های بین بخشی، برگزاری دوره های آموزشی نیز از دیگر پیشنهادات کاربردی است.

احمدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی نیز حمایت دستگاه های دولتی را در حوزه گردشگری صنعتی- آموزشی الزامی دانست و گردشگری رفع آلایندگی را در کنار گردشگری صنعتی، موضوعی مورد توجه عنوان کرد.

صنعت گردشگری در حوزه صنعتی با ویژگی های خاص و منحصربفرد، یک صنعت پویاست

رحیمی، معاون علمی، فناوری و نواوری سپاه روح الله استان مرکزی نیز افزود: صنعت گردشگری در حوزه صنعتی با ویژگی های خاص و منحصربفرد، یک صنعت پویاست که در اینده می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد و می تواند دارای پایداری بوده و زمینه رشد و توسعه را فراهم سازد و از طرف دیگر برای صنایع نیمه فعال استان می تواند سبب انگیزش باشد.

وی ادامه داد: مجموعه سپاه با ظرفیت های موجود آمادگی دارد در حوزه توسعه صنعت ورود کرده و حمایت های لازم را انجام دهد. مقرر شده مرکز نوآوری استان مرکزی با حضور اعضای ذیربط به عنوان تنها مرکز نوآوری در مرکز کشور راه اندازی شود.

استان مرکزی ابزار و لوازم مورد نیاز گردشگری صنعتی را داراست

معدلی، مدیر کارخانه نوآوری آفتاب شرکت ماشین سازی اراک نیز اظهارکرد: ابزار و لوازم مورد نیاز برای گردشگری صنعتی ابتدا باید فراهم شود که البته استان مرکزی این ابزار را دارد. در شرکت ماشین سازی ایجاد موزه صنعت اراک را آغاز کرده ایم که تابلوی آن نصب و قسمتی از تجهیزات آن نیز فراهم شده است و امیدواریم که بتوان این طرح را به اجرا درآورد. همچنین محلی به عنوان هتل گردشگری صنعتی تاییدیه لازم را دریافت کرد که با توجه به شروع کرونا سرمایه گذار عقب نشینی کرد و امیدواریم با از بین رفتن کرونا این مهم تحقق یابد.

تشکیل دبیرخانه دائمی صنعتی در استان مرکزی

فاطمه غنی پور، مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز اظهار کرد: در حوزه صنعت باید به دنبال بزرگان باشیم، اگر قرار است گردشگری صنعتی در استان شکل بگیرد باید از این بزرگان استفاده کرد. نیاز است دبیرخانه دائمی صنعتی در استان تشکیل شود و ماهانه میزان پیشرفت کار مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آمار دقیقی از صنایع استان وجود ندارد، ادامه داد: بالندگی صنایع استان مرکزی در دفاع مقدس رقم خورد اما نسل جدید ازاین موضوع چیزی در ذهن ندارد در حالی که این مهم برای دانش آموزان باید تشریح شود. تولید محتوا نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شفاف سازی خط مشی گردشگری صنعتی توسط سازمان میراث فرهنگی

مسعود شهرجردی مسوول مرکز کسب و کارهای اینترنتی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک نیز گفت: انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی فرایند خط مشی گذاری عمومی در حوزه گردشگری صنعتی را شفاف سازی کند.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: حوزه گردشگری صنعت گردشگری استان مرکزی


نظر شما :