معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی:

تقویت کارآفرینی؛ مهمترین ویژگی طرح ملی مشاغل خانگی/استان مرکزی سهم خوبی در میان کارآفرینان حائز رتبه برتر دارد

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۹ کد : ۴۲۰۳۰ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تقویت کارآفرینی مهمترین ویژگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است که با همکاری جهاددانشگاهی در استان در حال اجراست.
تقویت کارآفرینی؛ مهمترین ویژگی طرح ملی مشاغل خانگی/استان مرکزی سهم خوبی در میان کارآفرینان حائز رتبه برتر دارد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ نگین براتی معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی به ظرفیت‌های استان مرکزی در حوزه کارآفرینی و اشتغال اشاره کرد و افزود: کارآفرینی یک مقوله مهم در کشور است و نظر به اهمیت آن در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی، معاونتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال ایجاد شده و فعالیت دارد.

وی بیان کرد: کارآفرین فردی است که به برخی فعالیت‌های اقتصادی ورود پیدا کرده و با نوآوری و خلاقیت، اقدام به تولید و اشتغال می‌کند بنابراین باید کارآفرین از مشخصات و مولفه‌های لازم برای فعالیت در این حوزه برخوردار باشد تا بتواند بازار جدیدی را خلق کند.

براتی به ظرفیت‌های مناسب استان در حوزه کارآفرینی اشاره کرد و افزود: کارآفرینان استان مانند سایر فعالان این حوزه در سراسر کشور از طریق تکمیل فرم خوداظهاری توانمندی خود را در سامانه‌ای که به همین منظور راه‌اندازی شده ارائه می‌دهند و پس از ارزیابی توسط اساتید دانشگاه و کارآفرینان برتر سنوات گذشته، مورد بررسی میدانی قرار می‌گیرند که خوشبختانه استان مرکزی سهم خوبی در میان کارآفرینان حائز امتیاز و رتبه برتر دارد گرچه برخی افراد کارآفرین دیگری در استان وجود دارند که در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند اما واجد شرایط کارآفرینی به لحاظ نوع فعالیتی که دارند هستند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در ادامه به برگزاری سالانه جشنواره ملی کارآفرینی در کشور اشاره کرد و افزود: در استان مرکزی نیز فعالان برتر و منتخب حوزه صنعتی، خدماتی و کشاورزی به این جشنواره معرفی می‌شوند و برای آنها کارت کارآفرینی توسط وزارت تعاون صادر می شود و مورد تجلیل و حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود: استان مرکزی به دلیل اینکه قطب چهارم صنعتی کشور محسوب می شود علاوه بر حوزه صنعتی در حوزه خدماتی نیز حضوری پررنگ دارد و در حوزه کشاورزی نیز ظرفیت‌های بالایی در شهرستان‌های ساوه، زرندیه، خنداب، محلات، خمین وجود دارد اما به دلیل تنش‌های آبی ناشی از کمبود منابع آبی، موانعی پیش روی کارآفرینان حوزه کشاورزی استان ایجاد شده است.

ماهیت صنعتی و کشاورزی استان مرکزی برای کارآفرینی

این مقام مسوول با اشاره به پتانسیل کارآفرینی برای فعالیت در حوزه صنایع تبدیلی، گردشگری و بوم‌گردی استان مرکزی، گفت: این استان به دلیل ماهیت صنعتی و کشاورزی و برخورداری از مزیت‌هایی نظیر قرار گرفتن در کریدور اصلی کشور و همجواری با پایتخت موقعیت مناسبی را برای کارآفرینی در حوزه‌های گوناگون دارد.

براتی بیان کرد: استان مرکزی در تولید گیاهان دارویی به دلیل اقلیم مناسب ظرفیت بالایی دارد و توسعه کشت گیاهان دارویی علاوه بر تقویت کارآفرینی و ایجاد اشتغال می‌تواند سهم استان در تولید این محصولات در کشور را افزایش دهد.

حمایت از مشاغل خانگی و کوچک در استان می‌تواند منجر به تحقق اهداف توسعه‌ای در حوزه کسب و کار شود

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری و حمایت از مشاغل خانگی و کوچک در استان می‌تواند منجر به تحقق اهداف توسعه‌ای در حوزه کسب و کار شود، تصریح کرد: اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی با مشارکت جهاددانشگاهی سیاست دولت برای شناسایی ظرفیت‌های اشتغال خرد و خانگی با هماهنگی پیشران‌های این طرح است تا علاوه بر فراگیری آموزش در رشته‌هایی که فعالیت دارند بتوانند از بازار پایدار و مطمئنی برای عرضه محصولات تولیدی برخوردار شوند.

براتی در پایان تصریح کرد: فروش محصول و عرضه کالا در بازار مصرف مهمترین دغدغه و چالش پیش روی تولیدکنندگان است و این طرح با هدف تعریف و ایجاد بازار محصول برای تقویت فرهنگ کارآفرینی و اشتغال اجرایی شده و خوشبختانه این سیاست‌ها منجر به حمایت از مشاغل خرد با ریسک پذیری کمتر می‌شود و فرصتی برای افرادی است که روحیه کارآفرینی دارند اما با مخاطراتی برای عملیاتی کردن ایده و خلاقیت خود مواجه هستند و می توانند با وارد شدن به جرگه کارآفرینی با ایجاد مشاغل خانگی و خرد توانمندی خود را به منصه ظهور بگذارند.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: استان مرکزی کارآفرینی اشتغال


نظر شما :