پدر پیوند سلول‌های بنیادی در ایران عنوان‌‌کرد:

فعالیت ۲۰ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور/ اهمیت توجه به پیشگیری‌های ساده سرطان

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۴ کد : ۴۸۲۸۹ معاونت پژوهشی تاپ خبر
پرفسور قوام زاده با بیان اینکه تشخیص زودهنگام سرطان سبب کاهش مرگ‌ومیر می‌شود، افزود: در ابتدا باید به پیشگیری‌های ساده توجه کرد نه موضوعات پیشرفته‌ای که میلیاردها تومان خرج دارد.
فعالیت ۲۰ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور/ اهمیت توجه به پیشگیری‌های ساده سرطان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی؛ پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند سلول‌های بنیادی در ایران در نشست تخصصی «پزشکی آینده و شبکه ملی کنترل سرطان» که همزمان با نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی برگزار شد با بیان اینکه سال ۱۳۶۹ اولین اقدام سلول‌های بنیادی انجام شد، گفت: در حال حاضر بیست مرکز پیوند در کشور کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا باید به پیشگیری‌های ساده توجه کرد نه موضوعات پیشرفته‌ای که میلیاردها تومان خرج دارد افزود: به‌طور مثال میوه‌هایی که ما استفاده می‌کنیم مطلقاً کنترلی ندارد و مواد سمی‌ای که زده می‌شود روز بعد آن میوه چیده می‌شود و مردم هم می‌خورند.

پدر پیوند سلول‌های بنیادی در ایران با بیان اینکه تشخیص زودهنگام سرطان سبب کاهش مرگ‌ومیر می‌شود، افزود: آب‌هایی که می‌خوریم، پلاستیک‌هایی که مصرف می‌کنیم نوع مضرات را دارد. کودی که به کشاورز داده می‌شود کنترل نمی‌شود. این‌ها موضوعات ابتدایی است که باید پیشگیری از آن شروع شود و با وزارت کشاورزی هماهنگ شده تا به این امر مهم بپردازد. برای گوشت، میوه، لبنیات و آب‌وهوا باید فکر شود. این‌ها موضوعاتی است که مقدم بر دیگر موارد هستند.

این مقام مسئول در پایان این نشست خطاب به جهادگران جهاددانشگاهی، افزود: افرادی که در جهاددانشگاهی فعالیت دارند واقعاً افراد تلاشگری هستند اما از جهاددانشگاهی استفاده کافی نمی‌شود.

گفتنی است؛ پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان ایران و مشاور عالی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی
اهل استان مرکزی است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی پیوند سرطان


نظر شما :