دفتر نمایندگی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف در ساوه افتتاح شد

۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۲ کد : ۵۷۸۰ معاونت پژوهشی تاپ خبر
در مراسمی با حضور مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، معاون استاندار و فرماندار ساوه، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی و جمع دیگری از مسئولان استانی و شهرستانی دفتر نمایندگی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف در مرکز جهاددانشگاهی ساوه افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
دفتر نمایندگی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف در ساوه افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، شهرستان ساوه جزو نخستین شهرستان های کشور است که پس از مراکز استان اقدام به راه اندازی دفتر نمایندگی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کرده است.

این دفتر به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی در این شهرستان راه اندازی شد.

خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقی مانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی خون بندناف همانند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مغز استخوان به سلول‌های قرمز، سلول‌های سفید و پلاکت تقسیم می‌شوند. سلول‌های قرمز، اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، سلول‌های سفید که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها به انعقاد خون کمک می‌کنند .

سلول‌های بنیادی خون بند ناف همچنین قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند .

امروزه در اغلب کشورهای توسعه‌یافته بانک خون بند ناف وجود دارد تا خون بندناف نوزاد به جای آنکه دور ریخته شود، ذخیره‌سازی شده و در آینده برای خود او و یا سایر بیماران استفاده شود. برای این منظور والدین قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت‌نام در این بانک می‌کنند و بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا و توسط یک سوزن، خون از بندناف و جفت جمع‌آوری شده و به کیسه‌های خون منتقل و خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانک نگهداری می‌شود .
در ایران سالانه حدود 11 هزار متقاضی ذخیره‌سازی خون بند ناف وجود دارد. در بانک خون بند ناف رویان نتایج آزمایش‌های HLA بیش از 33 هزار نمونه ثبت شده است .

هرچند استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها هنوز چندان معمول نیست؛ ولی این سلول‌ها در درمان دیابت تیپ یک (وابسته به انسولین)، بیماری‌های قلبی عروقی، لوپوس، بیماری‌های نورولوژیک مانند سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر، کم‌خونی‌ها و نقص ایمنی، بیماری‌های کبدی به کار برده می‌شود.

 


نظر شما :