در آخرین نظرسنجی ایسپا بررسی شد؛
پیام رسانها و رسانههای اجتماعی محبوب ایرانیان کدامند؟
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی(ایسپا)، میزان استفاده مردم از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی از قبیل اینستاگرام، واتسآپ و تلگرام در دوسال اخیر با نوساناتی همراه بوده است، به طوری که استفاده از پیام رسان واتسآپ از 71.1 درصد در خرداد 1401 به 35.3 درصد در دیماه 1402 کاهش یافته است. رسانههای اجتماعی داخلی مثل روبیکا و ایتا از اسفند 1401 تاکنون، میزان استفاده آنها، تغییر قابل توجهی نداشته است.
بر اساس این گزارش در سوال مربوط به استفاده از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی داخلی و خارجی، افرادی که فقط مصرف کننده پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی یا داخلی بودند تفکیک و محاسبه شد که طبق یافتههای نظرسنجی دیماه ایسپا، 37.6 درصد افراد بالای 18 سال، فقط از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی استفاده میکنند. 14.9 درصد فقط از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی داخلی استفاده میکنند. 25.5 درصد از افراد بالای 18 سال همزمان از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی و داخلی استفاده میکنند. 22 درصد مردم نیز، گفتهاند از هیچ رسانه اجتماعی مجازی استفاده نمیکنند.
نظرسنجی ایسپا بر حسب متغیرهای زمینهای نشان میدهد 47.1 درصد مردان، از اینستاگرام استفاده میکنند که این نسبت برای زنان 45.8 درصد است. جوانان (18 تا 29سال) با 68.2 درصد بیشتر از سایر گروههای سنی، افراد دانشگاهی (59.1 درصد) بیشتر از افراد غیردانشگاهی، ساکنان مراکز استان (52 درصد) نیز بیشتر از سایر افراد، از اینستاگرام استفاده میکنند. این تفاوت بین گروهها در استفاده از تلگرام و واتسآپ نیز مشاهده میشود. از بین شبکههای اجتماعی داخلی روبیکا و ایتا، مقبولیت بیشتری دارند زنان (28.5 درصد) بیشتر از مردان (22 درصد) از ایتا استفاده میکنند. افراد 30 تا 49 سال (29 درصد) بیشتر از سایرگروههای سنی و افراد دانشگاهی(32.7 درصد) نیز بیشتراز افراد غیردانشگاهی، مصرفکننده ایتا هستند.
آخرین نظرسنجی ایسپا در فاصله زمانی20 تا 26 دیماه 1402 با اندازه نمونه 5103 نفر از جمعیت بالای 18 سال به بالای کل کشور به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده است. نرخ پاسخگویی در این طرح، 37 درصد بوده است یعنی از کل افراد بالای 18 سال کشور، 37 درصد با پرسشگران ایسپا همکاری کردهاند. بنابراین دادههای نظرسنجی نیز به این دسته از افراد قابل تعمیم است.
نظر شما :