به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی؛

کتاب "جایگاه وجودشناسی و معرفت شناسی عقل فعال" منتشر شد

۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۳ کد : ۴۶۰۸۹ معاونت فرهنگی تاپ خبر
کتاب جایگاه وجودشناسی و معرفت شناسی عقل فعال در فسلفه مشاء و مقایسه آن با حکمت متعالیه به همت انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی وارد بازار نشر شد.
کتاب "جایگاه وجودشناسی و معرفت شناسی عقل فعال" منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مجتبی غلامی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی با اعلام این خبر، گفت: کتاب بررسی جایگاه وجودشناسی و معرفت شناسی عقل فعال در فلسفه مشاء و مقایسه آن با حکمت متعالیه توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان به چاپ رسید.

وی اشاره کرد: اهمیت عقل بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه به واسطه گوهر گرانبهای عقل است که آدمی مفتخر به مدال شده و معارف الهی و علوم بشری و اتم شناسی تا اخترشناسی و...تحصیل می شود.

غلامی افزود: بحث عقل از مباحثی است که همواره فیلسوفان دغدغه خاصی برای پرداختن بدان داشته اند تا جایی که گویی نام فیلسوف و مبحث عقل با یکدیگر درآمیخته هستند.

وی افزود: این کتاب مشتمل بر 5 فصل است که در فصل اول به مقدمه می پردازد. فصل دوم معرفی عقل فعال  شامل زبان شناسی واژه عقل، ریشه یابی و کلمات مرتبط با عقل، عقل در فلسفه، فلاطون، اقسام عقل، عقل در قرآن، مفهوم و جایگاه عقل در قرون وسطی، سرآغاز پیدایش مکاتب فلسفی، مکاتب سه گانه تاریخی فلسفه اسلامی و جریان های موثر بر آن، جریان های فلسفه اسلامی، تبارشناسی مفهوم عقل فعال، ارسطو و نظریه وحدت نفس، عقل از نظر ارسطو، چیستی و مراحل تطور نظریه عقل فعال، نظریه فیض مورد بررسی قرار گرفته است.

غلامی اضافه کرد: فصل سوم آراء فلاسفه مشایی در مورد عقل فعال، جهان از دیدگاه ارسطو، نفس از نظر فارابی، معنای نخست عقل، عقل فعال از نظر فارابی، جایگاه عقل فعال در نظام طولی هستی، نظریه فیض ابن سینا در باره آفرینش، دیدگاه ابن سینا در مورد چگونگی صدور موجودات از حضرت حق بررسی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل چهارم آراء صدرالمتالهین در مورد عقل فعال، حکمت متعالیه، نظام فیض از نظر ملاصدرا، مراتب نفس از نظر ملاصدرا، مرتبه مادی نفس در ابتدای پیدایش(حدود نفس)، مرتبه مثالی نفس، مرتبه عقلانی نفس، کیفیت ادراک عقلی(اتحاد با عقل فعال یا عقول عرضیه)، طبقه بندی عقول از نظر ملاصدرا، عقل هیولایی، عقله بالملکه، عقل بالفعل، عقل مستفاد، عقل عملی و مراتب آن پرداخته شده است. فصل پنجم شامل خلاصه کلام می باشد.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: با توجه به اهمیت این موضوع کتاب بررسی جایگاه وجودشناسی و معرفت شناسی عقل فعال در فلسفه مشاء و مقایسه آن با حکمت متعالیه، تالیف خدیجه عادل زاده در 131 صفحه به قیمت 100 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.

کلید واژه ها: عقل نظر ملاصدرا فلسفه


نظر شما :