رییس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی:

مناظرات دانشجویی منشأ حاکمیت عقلانی و علمی شود/قدردانی از جهاددانشگاهی جهت ایجاد فضای مناظرات

۲۲ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۲ کد : ۵۱۵۹۸ معاونت فرهنگی تاپ خبر
حجت الاسلام ایمانی مقدم با تاکید بر اینکه مناظرات دانشجویی باید منشاء حاکمیت گفتمان عقلانی و علمی شود، گفت: پرهیز از اظهارات بی مدرک و بیان مسائل به صورت منطقی، عالمانه و مبتنی بر آمارهای علمی در مناظره ها از ضروریات است.
مناظرات دانشجویی منشأ حاکمیت عقلانی و علمی شود/قدردانی از جهاددانشگاهی جهت ایجاد فضای مناظرات

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم رییس دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی در آئین افتتاح یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان برگزار می‌شود، از دانشجویان به عنوان اندیشه‌ورزانی یاد کرد که ارزش انسان را در قدرت تفکر می‌دانند و به جای هوچی‌گری و مغلطه کاری رفتار خود را بر مبنای قرآن، اهل بیت (ع) و عقل تطبیق می‌دهند.

وی در ادامه، استدلال منطقی را مفهوم حکمت دانست که مشتری خاصی دارد و افزود: جدل نیکو در مقابل جدل شیطانی قرار دارد و جدل در مقابل کسی است که باور دیگری را قبول ندارد اما جدل رحمانی ویژگی‌هایی دارد که جدل شیطانی ندارد که شامل نیت در جدل و نداشتن ذهنیت منفی و پیش فرض است. در جدل رحمانی می توان وضو گرفت و قصد عبادت کرد و کار را الهی دانست که مصداق بارز آن جهاد تبیین است اما در جدل شیطانی فرد به دنبال بزرگنمایی خود و تحقیر دیگران است.

ایمانی مقدم با بیان اینکه ارزش تعلیم و تعلم از هر عبادتی بالاتر است، افزود: در جدل رحمانی الفاظ مهم نبوده و واژه‌ها در آن به خوبی تعریف می‌شود و لفاظی در آن وجود ندارد در حالی که در جدل شیطانی، تحقیر و ضایع کردن دیگری با لفاظی مطرح است. برخی رسانه‌ها برای القای مطالب دروغین خود در جامعه اقدام به لفاظی در خصوص یک موضوع و تکرار آن می کنند. در جدل رحمانی فضائل اخلاقی مدنظر قرار می‌گیرد در حالی که در جدل شیطانی اخلاقیات زیرپا گذاشته می‌شود به عنوان مثال رفتارهای اجتماعی نامناسب خانواده یک فرد را در هنگام جدل به رخ او می‌کشند در حالیکه نباید فردی را به بهانه ارتکاب جرم پدر و یا مادرش در مظان اتهام قرار داد و محکوم کرد.

رییس دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی تصریح کرد: فرق عالم و جاهل در این است که عالم با در نظر گرفتن تمامی شرایط و جوانب و با منطق و عقل سخن می‌گوید اما جاهل اینگونه نیست و مغلطه و هوچی گری ملاک حرف زدن اوست.

وی با بیان اینکه جمعیت موافق یا مخالف دلیل اثبات حقانیت نیست، افزود: باید برای اثبات حقانیت در ابتدا حق‌شناس باشیم و با اثبات حق حرکت کنیم.

رییس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان با تاکید بر اینکه دانشگاه مهد علم و دانش است و حرفی باید در جوامع دانشگاهی شنیده شود که مبنای علمی داشته باشد، افزود: اتفاقات بزرگ تاریخ محصول رفتارهای پوپولیستی، عوامانه و غیرمنطقی برخی افراد است که نمونه آن این روزها در بین برخی جوامع دانشگاهی مشاهده می‌شود و نمونه تاریخی آن نیز واقعه عاشوراست.

حجت‌الاسلام ایمانی‌مقدم در خصوص مناظرات دانشجویی، گفت: ملاک در مناظره باید اتقان مطالب و بیان روشن باشد که این رویه تضمین کننده مسیر سعادت است. دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه آینده سازان این کشور هستند و مدیران فعلی پرورش یافته محیط‌های دانشگاهی و حوزه هستند چراکه قرار نیست که در اداره ایران متوسل به خارج از کشور شویم.

این مقام مسئول در پایان به نقل از ایسنا با تاکید بر اینکه مناظرات دانشجویی باید منشاء حاکمیت گفتمان عقلانی و علمی شود، تصریح کرد: پرهیز از اظهارات بی مدرک و بیان مسائل به صورت منطقی، عالمانه و مبتنی بر آمارهای علمی از ضروریات است و خوشبختانه جهاددانشگاهی استان مرکزی این بستر و فضا را برای مناظرات علمی و منطقی فراهم کرده است که جای قدردانی دارد.

کلید واژه ها: استان مرکزی دانشگاه


نظر شما :