معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تاکیدکرد:

ساختار جهاددانشگاهی نباید جغرافیامحور باشد/تضمین معیشت و سلامت اعضا از راهبردهای اساسی در حوزه سرمایه انسانی است

۰۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۳ کد : ۵۴۳۰۹ معاونت پشتیبانی تاپ خبر
دکتر آقاسیدی گفت: ساختار جهاددانشگاهی نباید جغرافیامحور باشد. نهادی هستیم که مبتنی بر مسایل کشور باید فعالیت و انعطاف داشته باشیم. در حوزه سازماندهی و ساختار تشکیلات، باید ضمن حفظ اصالت جهاددانشگاهی، نظام و ساختار مبتنی بر فرآیند را بازآفرینی کنیم.
ساختار جهاددانشگاهی نباید جغرافیامحور باشد/تضمین معیشت و سلامت اعضا از راهبردهای اساسی در حوزه سرمایه انسانی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر سید رضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی واحدهای سازمانی این نهاد که با حضور با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی؛ دکتر حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری استخدامی کشور و معاونان و مدیران ارشد جهاددانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد تاکید کرد: در مفهوم جهاد بازنشستگی معنا ندارد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این گردهمایی در پایان سال این بود که در سال آینده بر اساس ریل‌گذاری جدید حرکت کنیم گفت: باید سرعت مضاعفی را برای انجام امور در این نهاد در پیش گرفت.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد از زمان شکل‌گیری محیط نسبتاً آرام و پذیرا داشته است و از ابتدا فضای جهادی در آن حکم فرما بوده و از معدود جمع‌هایی بوده که در بستر دانش و فناوری، فعالیت ‌کرده، ادامه داد: در چله اول انقلاب فضا برای فعالیت جهاددانشگاهی آماده‌تر بود، اما در چله دوم، فضا متفاوت شده و با برنامه‌های قبل نمی‌توان مسایل پیش‌رو را حل کرد. با احترام برای پیشکسوتان و دستاوردهای گذشته، حتما باید آینده را بر اساس اقتضائات خودش پیش ببریم. اگر دچار خاطره‌بازی و تعصبات بخشی شویم، جهاددانشگاهی آسیب‌های جدی می‌خورد و به تبع آن اعتمادی که وجود دارد، ممکن است از بین برود.

دکتر آقا سیدی ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری، جهاددانشگاهی را در سیر تطور درخشان ارزیابی کرده‌اند، حتما مسئولیت ما در گام دوم جهاددانشگاهی بیشتر می شود.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه در ایام پیش‌رو، نیاز به تغییر رویکرد در سطح کلان داریم، گفت: یک زمانی انعطاف لازم را در تامین منابع و هزینه‌کردها داشتیم و معاونت پشتیبانی تنها تسهیل‌گر فرآیندها بود، ولی الان متاسفانه خط مشی‌ها تغییر کرده است. قوانین و مقررات که حاکم بر نهادهای عمومی و مشمولین ماده ۲۹ قانون توسعه ششم کشور شده، سبب شده است هرچه پیش‌تر می‌رویم، عرصه بر ما تنگ‌تر ‌شود. معاونت پشتیبانی باید رویکرد پیش‌کنشانه و تهاجمی داشته باشد و به صورت توسعه‌نگرانه ‌و پیشرو باشیم تا حوزه تخصصی ما بتواند در سنگرشکنی و تخریب موانع و در تامین منابع، موفق و پیشرو باشد تا بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ... شکوفا شوند.

وی خاطرنشان کرد که یکی از الزامات پیش‌رو این است که در این دوران، معاونت پشتیبانی باید به وسط میدان بیاید و معاونت‌های دیگر بتوانند پشت سر آن حرکت کنند تا شکوفایی صورت بگیرد و در 6 حوزه فعالیت معاونت پشتیبانی، نیازمند بازآفرینی و تعالی سرمایه هستیم‌.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان اینکه زیرسیستم‌ها در جهاددانشگاهی فراهم است، گفت: به شرط اینکه دولت اجازه دهد و به اختیارات و انعطاف‌های نهادی ما آسیب نزند، باید رویکرد ما تغییر کند. ما باید رویکرد مطالبات ماهیت نهادی خود را داشته باشیم. ما باید تعاملات خود را در نهادهای حاکمیتی تاثیرگذار طوری تنظیم کنیم که ماهیت نهادی جهاددانشگاهی تقویت شود. ما بر اساس محدودیت منابع موجود چانه‌زنی نمی‌کنیم و درباره گسترش منابع فعالیت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ساختار جهاددانشگاهی نباید جغرافیامحور باشد. نهادی هستیم که مبتنی بر مسایل کشور باید فعالیت و انعطاف داشته باشیم. در حوزه سازماندهی و ساختار تشکیلات، باید ضمن حفظ اصالت جهاددانشگاهی، نظام و ساختار مبتنی بر فرآیند را بازآفرینی کنیم.

دکتر آقا سیدی با اشاره به این که اگر ظرفیت‌های فعلی را به سمت مکانیسم پویاسازی منابع ببریم، قطعا منابع جهاددانشگاهی بیشتر از حمایت‌های دولت می‌تواند برای ما بسترسازی کند، ادامه داد: حمایت‌های دولت همیشه می‌تواند راهگشا باشد؛ البته پیامدهایی دارد که در سال‌های گذشته شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر پایدارسازی منابع و بودجه انجام شود، حوزه منابع مالی شفاف‌تر می‌تواند فعالیت‌های خود را پیش ببرد. یک رویکرد تنظیم‌گری در حوزه طرح‌های عمرانی خواهیم داشت تا ۴۳ طرح باقی مانده عمرانی به پایان برسد.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی افزود: یکی از راهبردهای اساسی در حوزه سرمایه انسانی، بحث تضمین معیشت و سلامت اعضا است. بحث هدایا و امکانات رفاهی شب عید و ماه رمضان نیز مطرح است.‌ اگر کسی را نیاز نداریم، نباید عضو جهاددانشگاهی باشد، ولی اگر کسی عضو این نهاد است، باید معیشت و سلامت وی تامین شود.

دکتر آقا سیدی تاکید کرد: دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، سیاستگذاری خواهد کرد و اگر همدل نباشیم، تغییر ریل ممکن است اصطکاک‌هایی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه موضوع خزانه مرکزی در حال حاضر برای ما اضطراری است، خاطر نشان کرد: باید تسهیل‌گری انجام شود که سال آینده را در بستر خزانه‌داری متمرکز پیش ببریم. به دنبال مداخله نیستیم و می‌خواهیم امورات جاری را به سر شبکه‌ها در جهاددانشگاهی واگذار کنیم. به دنبال تمرکزگرایی نیستیم، ولی به دنبال تنظیم‌گری هستیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به حضور معاون سرمایه انسانی سازمان اداری استخدامی کشور در این گردهمایی گفت: این نهاد با دارا بودن بزرگترین شبکه آموزشی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها ظرفیت بسیار بزرگی دارد و این نهاد نظام سازی‌های خوبی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به دیدار رییس جمهور و جهادگران گفت: همانگونه که در آن جلسه تاکید شد ماموریت جذب نخبگان به جهاددانشگاهی واگذار شود و این نهاد می‌تواند متولی آماده‌سازی ورود نخبگان به سایر دستگاه‌ها باشد.

دکتر آقا سیدی همچنین به محدودیت‌های جذب نیروی انسانی با توجه به مصوبات مجلس در طرح ساماندهی نیروی انسانی دولت اشاره کرد و گفت: این طرح مشکلاتی را برای نهادهایی همانند جهاددانشگاهی ایجاد کرده است و لازم است مدلی متفاوت برای این گونه فعالیت ها در نظر گرفته شود.

گفتنی است پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با رویکرد و شعار محوری «مدیریت منابع جهاددانشگاهی در مسیر توسعه؛ تحول و تعالی» به مدت دو روز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: مدیریت منابع جهاددانشگاهی


نظر شما :