توسط سازمان «ستفا»ی جهاددانشگاهی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است؛

طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی در صف اول مقابله با ویروس کرونا/رتبه نخست جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ورود به ۴ حوزه (تولید ماسک،گان، دستکش و کلاه بهداشتی و اسپری)

۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۲ کد : ۱۶۸۷۲ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
هم‌زمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی مصمم است که با ظرفیت‌سنجی و شناسایی امکانات و نیازها، روند رو به توسعه‌ای را در تولید محصولات مورد نیاز مبارزه با کرونا با استفاده از طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی ایجاد نماید.
طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی در صف اول مقابله با ویروس کرونا/رتبه نخست جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ورود به ۴ حوزه (تولید ماسک،گان، دستکش و کلاه بهداشتی و اسپری)

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، شیوع ویروس کرونا به عنوان یک تهدید جهانی، بحران و چالش‌های جدی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است.

با بی‌ثباتی و اختلال موقت در روند عادی تولید خدمات و ارایه‌ی محصولات که بحران کرونا به کسب‌وکارهای خدماتی و کاربر تحمیل کرده، کشور ما نیازمند تصمیمات انعطاف‌پذیر در زمینه‌ی اشتغال می‌باشد. یکی از تهدیدات جدی ویروس کرونا در حوزه‌ی اشتغال و کسب‌وکارهای خرد و کوچک نمود پیدا کرده است.

علی‌رغم این تهدیدات، خوشبختانه مشاغل خانگی به دلیل ماهیت ذاتی خود یعنی فعالیت در منزل، فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در چارچوب اشتغال جایگزین، ظرفیت‌های تولیدی خود را به سمت‌وسوی محصولات مورد نیاز مبارزه با کرونا سوق دهد.

هم‌زمان با گسترش این بحران در کشور، خوشبختانه جهاددانشگاهی و برخی از واحدهای آن با تکیه بر تجارب خود در شناسایی فرصت‌ها و نیازهای اصلی بازار عملا گام در تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها گذاشته‌اند؛ در حال حاضر به تدریج دامنه‌ی این فعالیت‌ها گسترش پیدا کرده و فعالیت‌های ارزشمندی را در این حوزه شاهد هستیم.

از این‌رو ستاد مرکزی طرح ملی مشاغل خانگی مصمم است که با انگیزه‌ی جهادی و با ظرفیت‌سنجی و شناسایی امکانات و نیازها، روند رو به توسعه‌ای را در تولید محصولات مورد نیاز مبارزه با کرونا ایجاد نماید. 

محصولات قابل تولید در قالب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی عبارت‌اند از ماسک، گان، لباس‌های ضدویروس، ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده، ست بیمار، کلاه یک‌بار مصرف و کاور کفش که تلاش می‌شود با تجمیع توانمندی‌ها و امکانات و شناسایی کمبودها و نیازها، یک شبکه‌ی کسب‌وکار خانگی در سطح ملی و استانی ایجاد شود. در این زمینه از ظرفیت رسته‌های پوشاک و گیاهان دارویی و پیشرانان این حوزه استفاده می‌شود.

این اقدام علاوه بر ایجاد انعطاف در حوزه‌ی مشاغل خانگی و جلوگیری از تعطیلی واحدهای فعال، می‌تواند جایگزین مناسبی برای اشتغال و تولید محصولات موردنیاز در مبارزه با ویروس کرونا باشد.

 

اهداف اساسی

کمک به شبکه بهداشت و درمان کشور به عنوان مبارزان خط مقدم ویروس کرونا، ایجاد یک جایگزین مناسب برای اشتغال در معرض تهدیدات ناشی از این ویروس، تقویت ظرفیت مشاغل خانگی در جهت مبارزه با کرونا، کمک به تامین نیاز و رفع کمبود مناطق مختلف کشور در زمینه‌ی ماسک، لباس ضدویروس، ژل و اسپری، ایجاد یک شبکه‌ی ملی و استانی کسب‌وکارهای خانگی در زمینه‌ی محصولات مبارزه با کرونا و ایفای نقش فعالانه‌ی طرح مشاغل خانگی در کمک به تامین نیازهای مبارزه با کرونا در قالب مسوولیت اجتماعی، از جمله اهداف مهم در این پروژه است.

 

نیازها، مشکلات و چالش‌ها

هم‌چنین کمبود تجهیزات و ادوات استریل کردن، عدم دسترسی راحت به مواد اولیه‌ی محصولات در بازار، عدم وجود نقدینگی پیشران در تامین مواد اولیه، افزایش قیمت محصولات به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه، کمبود نیروی انسانی جهت کار در محیط ایزوله، تامین مواد اولیه (کش، مواد استریل، الکل، چسب و...)، ترس از شیوع بیماری و در نتیجه به خطر افتادن سلامت نیروی انسانی در پروسه‌ی تولید، عدم وجود تولید سفارشی و خرید تضمینی و مسایل و مشکلات در ارسال از استان‌های دیگر به تهران نیز از جمله مواردی است که لازم است مسوولان و افراد خیر در کشور به یاری آن بشتابند.

 

بخشی از آمار مشارکت تا این لحظه

از میان ۳۱ استان، ۲۳ استان تا هم‌اکنون مشارکت کرده‌اند که به لحاظ تنوع در مشارکت در زمینه‌های متعدد، استان مرکزی با ورود به ۴ حوزه (تولید ماسک،گان، دستشکش و کلاه بهداشتی و اسپری) در مقام اول و به لحاظ حجم تولیدات در حوزه‌های اعلام‌شده، خراسان‌رضوی با فعالیت در ۲ حوزه‌ی تولید ماسک ۳۲۹۵۰ و تولید گان ۷۵۵۰۰، رتبه‌ی اول  و استان تهران با فعالیت در دو حوزه‌ی تولید ماسک ۲۵۰۰۰ و تولید گان ۷۰۰، رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

جداول زیر اطلاعات بیشتری از اجرای این طرح ملی در کشور در اختیار شما می‌گذارد؛ ظرفیت واحدهای مجری استانی در تولید محصولات مبارزه با کرونا در این جداول قابل مشاهده و بررسی است.

 

 

گفتنی است، طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی یک طرح دو جانبه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی است که این سازمان به‌عنوان یک ارگان تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است تا پروژه‌های مبتنی بر توسعه‌ی مشاغل خانگی را به‌صورت هدفمند اجرا کند.


نظر شما :