مدیرکل ارشاد استان مرکزی:

جهاددانشگاهی خلاءهای علمی فرهنگی کشور را پر می‌کند

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۷ کد : ۲۰۶۴۷ اخبار عمومی تاپ خبر
جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی خودباور و خود اتکا و برخوردار از نیروهای خلاق و خستگی ناپذیر با روحیه جهادی، خلاءهای علمی و فرهنگی کشور را پر می‌کند.
جهاددانشگاهی خلاءهای علمی فرهنگی کشور را پر می‌کند

حجت‌الاسلام عباس دانشی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه، چهلمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای برآمده از متن انقلاب اسلامی است و خاستگاه آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال های آغازین انقلاب شکل گرفت.

وی با اشاره به گذشت ۴۰ سال از حیات این نهاد انقلابی اظهار کرد: در سال های نخستین پیروزی انقلاب که نهادهای مختلفی در حوزه خدمات عمومی نظیر نهاد کمیته امداد، کمیته انقلاب اسلامی، سپاه، جهادسازندگی و ... در کشور تاسیس شد، یک خلاء بزرگ در حوزه فرهنگی و دانشگاهی در کشور احساس می‌شد که تاسیس جهاددانشگاهی پاسخی به نیاز عمومی جامعه در حوزه فرهنگی و دانشگاهی بود.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد با روحیه جهادی و انقلابی در بخش های فرهنگی، علمی و دانشگاهی در کشور شکل گرفت تا پاسخگوی نیازهای کشور در حوزه های تحقیقاتی، پژوهشی و علمی باشد و جوانان نسل انقلاب و فعالان حوزه فرهنگ همواره پیگیر فعالیت های این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به افت و خیزهای جهاددانشگاهی در طول ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی در حوزه نانو، سلول های بنیادین، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، درمان ناباروری و ... موجب ماندگاری اقدامات این نهاد انقلابی شده و خاطرات خوبی از فعالیت‌های این مجموعه در اذهان مردم باقی مانده است.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی بنیانگذار بسیاری از فعالیت‌های علمی، فرهنگی، تحقیقاتی و پژوهشی در کشور بوده و گام های استواری در توسعه این ماموریت ها برداشته شد و مطمئنا امروز اگر شاهد توسعه فعالیت های علمی و درمانی در حوزه باروری و فرزندآوری در کشور هستیم مرهون تلاش‌های مجاهدانه جوانان خلاق و مبتکر جهاددانشگاهی است و امروز یکی از اقدامات ماندگار این نهاد این است که ایران به یکی از کشورهای مرجع در درمان ناباروری‌ تبدیل شده و خاستگاه اولیه آن جهادانشگاهی بوده است.

حجت‌الاسلام دانشی به تنوع فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: طی سال ها مدیریت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان های مختلف، تعامل خوبی را با جهاددانشگاهی بویژه خبرگزاری ایسنا از مجموعه های وابسته به جهاددانشگاهی داشته‌ام. همچنین برگزاری آئین نکوداشت دکتر منتظری از مدیران برجسته و توانمند جهاددانشگاهی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از افتخارات مسئولیتی اینجانب است.

وی در پاسخ به این پرسش که اولویت واگذاری ماموریت‌های جدید به جهاددانشگاهی چه باید باشد و چه برنامه‌هایی جهت استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی برای برطرف کردن نیازهای استان باید وجود داشته باشد؟ گفت: نگاه نخست جامعه انقلابی و علمی کشور به جهاددانشگاهی، برآوردن مطالبات و نیازهای کشور در حوزه پژوهشی، علمی و فناوری‌های نوین است.

این مقام مسئول در اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: مطالبه اصلی جامعه از جهاددانشگاهی انجام کارهای جهادی در عرصه علمی و دانشگاهی و نیز موضوعات فرهنگی برای برطرف کردن نیازهای استان است.

وی توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی در ماموریت های محوله را مورد تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه جهاددانشگاهی مانند سایر نهادهای علمی و فرهنگی در شرایط کنونی با محدودیت جدی در میدان اقدام و عمل متاثر از کمبود منابع مالی و اعتبارات مواجه شده است که ادامه این روند برای این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی آسیب زاست.

حجت‌الاسلام دانشی تاکید کرد: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی که به فعالیت‌های جهادی توجه ویژه‌ای دارد در تعامل با دولت، توجه ویژه ای در حوزه اعتبارات به جهاددانشگاهی که یک مجموعه کم خرج و کم توقع است، داشته باشد تا شاهد توسعه فعالیت‌های علمی و عملی با توجه به ظرفیت و توانمندی بالای آن باشیم.


نظر شما :