رئیس دانشگاه صنعتی اراک؛

ضرورت نقش آفرینی جهاد دانشگاهی در تحول فرهنگی کشور

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۱۴۷۶ اخبار عمومی تاپ خبر
باید در فرهنگ جامعه کنونی، مجددا انقلابی صورت بگیرد و امیدواریم با همت جهاد دانشگاهی بتوانیم با صدای خود، مشکلات را به گوش های شنوای جامعه برسانیم و مشکلاتی را که هم اکنون در حوزه اجرا با آن مواجه هستیم، از پیش رو برداریم.
ضرورت نقش آفرینی جهاد دانشگاهی در تحول فرهنگی کشور

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، حمیدرضا رضایی آشتیانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: در زمان جنگ و سال هایی که تقریبا همه دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران بودند و هیچ کشوری حاضر نبود، کمترین تجهیزاتی در اختیار ما قرار دهد، جوان های 20 و 30 ساله ای از تبار تهرانی مقدم ها به میدان آمدند و گره گشای کشور در آن زمان شدند و از نقش استان مرکزی به عنوان یکی از مراکز تولیدکننده تجهیزات صنعتی و نظامی کشور در آن زمان نیز نمی توان غافل شد.

وی افزود: به اعتقاد من باید در فرهنگ جامعه کنونی، مجددا انقلابی صورت بگیرد و امیدواریم با همت جهاد دانشگاهی بتوانیم با صدای خود، مشکلات را به گوش های شنوای جامعه برسانیم و مشکلاتی را که هم اکنون در حوزه اجرا با آن مواجه هستیم، از پیش رو برداریم. در حال حاضر بحث اصلی ما عدم خودباوری است که به نظر می رسد از بین بردن این روحیه کوچک شمردن خودمان، نیازمند تغییر در دیدگاه ها و فرهنگ کنونی است و من اعتقاد دارم جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو در انقلاب، می تواند این مهم را در آینده محقق سازد.

رضایی آشتیانی با بیان اینکه کشور علاوه بر تغییر در فرهنگ، نیازمند تغییر و تحول اقتصادی نیز هست، خاطرنشان کرد: اقتصادی که در جامعه تحول آفرین باشد و باعث خودباوری شود، در نهایت به خودکفایی و افزایش توان علمی و فناوری کشور منجر می شود و این سیکل، در ادامه کشور را به سمت پیشرفت سوق می دهد. اگر می خواهیم اقتصادی پایدار و مقتدر داشته باشیم، باید اهمیت اقتصاد دانش بنیان را به خوبی درک کنیم و به نظر من حرکت این چرخه تولید علم که در نهایت به اقتصاد دانش بنیان و خودکفایی ملی منتهی می شود، باید از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور شروع شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه ها، یکی از بال های اساسی جهاد دانشگاهی هستند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با تکیه بر توان علمی دانشگاه ها، می تواند علوم تولید شده در مراکز علمی کشور را به سمت نیازهای اساسی کشور هدایت کند؛ بنابراین این الگو باید بسط پیدا کند و روی آن کار شود تا در آخر به رفع نیازهای کشور در همه زمینه ها منجر شود.

وی با بیان اینکه خبرگزاری های مستقر در جهاد دانشگاهی می توانند در راستای تحقق اهداف این نهاد بسیار نقش آفرین باشند، بیان کرد: در حال حاضر فضا، فضای رسانه است و یک رسانه قوی می تواند دست به کارهای بزرگی بزند.

رضایی آشتیانی با اشاره به مشکلات موجود در جامعه آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: هم اکنون آموزش و پرورش کشور دارای نقایص بسیاری است که همه آنها به جامعه برمی گردد و باید اصلاحی اساسی در آن اتفاق بیفتد. ما باید روی دانش آموزان خود کارهای جدی انجام دهیم و اعتقاد دارم باید با توجه به سیستم کنونی آموزش و پروش کشور، شش سال اول تحصیل را به شناسایی استعداد دانش آموزان در محیط خانه و مدرسه اختصاص دهیم و اگر جهاد دانشگاهی هم خواهان انجام اقدامی جهادی است، باید از اینجا شروع کند؛ این یعنی یک کار اثرگذار و ریشه ای که می تواند برای آینده کشور بسیار مثمرثمر باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه شش سال دوم زمان تحصیل باید به هدایت دانش آموزان به رشته های تحصیلی منطبق با استعداد آنها، اختصاص یابد، افزود: متاسفانه در حال حاضر دانشگاه های کشور، پذیرای دانشجویانی هستند که انگیزه بالایی برای تحصیل ندارند و گاهی استعداد کافی هم در رشته تحصیلی خود ندارند. مهارت باید به افرادی داده شود که استعداد کافی را در آن زمینه دارند و از علاقه کافی نیز در آن رشته برخوردارند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های فنی و مهندسی یکی از مشکلات اساسی کشور و استان مرکزی در شرایطی کنونی هستند، تصریح کرد: متاسفانه به خاطر اقبال کمی که به حوزه های فنی و مهندسی وجود دارد، این حوزه به یکی از معضلات اساسی کشور تبدیل شده است. شما در نظر بگیرید وقتی بالای 50 درصد متقاضیان آزمون سراسری در رشته علوم تجربی آزمون می دهند و از این تعداد بسیار، تنها دو یا سه درصد آنها در دانشگاه های کشور پذیرفته می شوند، ممکن است برای مابقی افرادی که پذیرفته نمی شوند و گاهی به 500 یا 600 هزار نفر در سال هم می رسد، چه مشکلی به وجود بیاید.

رضایی آشتیانی با بیان اینکه فرهنگ مادی گرایی و گرایش بیش از اندازه دانش آموزان به سمت رشته های علوم تجربی، یکی از معضلات بزرگ فرهنگی کشور در آینده خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به آمار، قطعا جامعه ما رو به پیری حرکت می کند و در آِینده نیروی کاری جوان با اقتدار خیلی کم خواهیم داشت و باید سعی کنیم شرایط به سمتی حرکت نکند که در 10 یا 15 سال آینده مجبور باشیم مهندسین مورد نیاز خود کشور را از خارج وارد کنیم.

وی ادامه داد: کشور در این مدت مهندسان بسیار خوبی را پرورش داد، اما هیچ برنامه ای برای آنها نداشت. طبق آمار، ایران سومین کشور جهان در زمینه تولید مهندس بوده است که دلایل مختلفی مانند عدم پرورش صحیح این افراد و نبود برنامه لازم برای آینده آنان، در حال حاضر کشور را با مشکل کمبود نیروی توانمند در در حوزه های فنی و مهندسی مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه حجم زیادی از افراد در دانشگاه ها و مراکز خصوصی و بدون هیچ برنامه ای و بدون تصور آینده کاری، تربیت شدند که همین موضوع ضربه سنگینی به کشور وارد کرد. به هر حال به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور، کشور با پیری جمعیتی روبرو می شود و از طرفی باید با مشکل نبود مهندس توانمند و آچار به دست در جامعه دست و پنجه نرم کند.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: حتی من اعتقاد دارم در زمینه جذب افراد توانمند و نخبه به رشته های علوم تجربی هم ما خوب عمل نکرده ایم و بسیاری از افرادی که جذب رشته های علوم تجربی در دانشگاه های کشور می شوند، به خوبی و بر اساس استعدادهای خود تحصیل نمی کنند و همین معضل ممکن است در آینده به سرخوردگی برای همین افراد منجر شود.

رضایی آشتیانی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی اگر به دنبال اقدامی جدی در حوزه فرهنگ و آموزش جامعه است، باید از هم اکنون بر روی مدارس کشور کار کند و با تغییر برخی از دیدگاه های نادرست، با فراهم کردن زمینه های لازم برای شناخت استعداد دانش آموزان، از همان ابتدا افراد را به سمت علاقه و استعداد خود سوق دهد.


نظر شما :