مدیر ستفا جهاددانشگاهی استان مرکزی خبرداد:

برگزاری تورهای بوم گردی به منظور ارتقاء فرهنگ گردشگری

۱۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۵ کد : ۲۸۹۲ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
ستفا جهاددانشگاهی استان مرکزی به منظور ارتقاء فرهنگ گردشگری و بوم گردی در بین دانشجویان، برگزاری تورهای بوم گردی را با همکاری مراکزآموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی در دستور کار خود قرار داد.
برگزاری تورهای بوم گردی به منظور ارتقاء فرهنگ گردشگری

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی؛ در راستای برنامه ششم توسعه و بر اساس برنامه های پیش بینی شده توسعه گردشگری و بوم گردی مدیر ستفا جهاددانشگاهی استان مرکزی، به همراه مسئول دفتر کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی اراک و جمعی از اساتید این مرکز ، 2 آبان ماه از منطقه هدف گردشگری روستای هزاوه بازدید و از نزدیک با این منطقه بوم گردی آشنا شدند.

فاطمه غنی پور مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان استان مرکزی در این رابطه اظهارکرد: بوم گردی و گردشگری روستایی یکی از انواع گردشگری است که با بسیاری از الگوهای دیگر گردشگری پیوند داشته با این تفاوت که در نواحی روستایی استقرار می یابد. این نوع گردشگری در برخی از کشورها به صورت یک بخش جداگانه در دانشگاه مورد مطالعه، تحقیق و بررسی قرار گرفته است و به نحوی باعث گسترش وسیع این صنعت شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی در ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی که دارای هویت و ساختار بومی هستند ، رسیدن به توسعه‌ پایدار است، افزود: اقامتگاه‌های بوم‌ گردی تنها جنبه اقامتی ندارد بلکه در آنها فعالیت‌ های مختلفی همچون ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع‌ دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای بومی و تورها و فعالیت‌ های بوم‌ گردی فراهم شده است.

غنی پور در ادامه اعتلای هویت بالقوه طبیعی و فرهنگی سرزمین ها و کشف غنای زیبایی بصری و حفاظت از آنها، درآمد زایی جایگزین برای مردم روستایی میزبان به منظور اشتغال نظیر راهنما، کرایه مسکن و اسب، اداره رستوران، فروش تولیدات کشاورزی و دیگر مایحتاج، فروش صنایع دستی و هنری ، تشویق به سرمایه گذاری در سرزمین های روستایی دور افتاده، محرومیت زدایی و فقرزدایی از مردم و جوامع محلی و روستاها ، ایجاد زیرساخت، توسعه، ارتباطات و امکان دسترسی به اطلاعات برای مردم و جوامع محلی و روستاهای محروم و توجه ویژه به ارکان اصلی بوم گردی و گردشگری روستایی از اهداف ضرورت توجه به بوم گردی بیان کرد.

مدیرستفا استان مرکزی همچنین از تشکیل کارگروه تخصصی بوم گردی در ستفای استان مرکزی با حضور گروهی از مردم شناسان ، جامعه شناسان و کارشناسان مرتبط  خبر داد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ستفا جهاددانشگاهی استان مرکزی به منظور ارتقاء فرهنگ گردشگری و بوم گردی در بین دانشجویان، برگزاری تورهای بوم گردی را با همکاری دفتر کارآفرینی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک در دستور کار خود قرار خواهد داد.

شایان ذکر است؛ روستاى هزاوه با داشتن تاریخ پربار یکى از زیباترین روستاهاى استان مرکزى محسوب شده و داراى زیرساخت هاى مناسب گردشگرى بوده و شرایط لازم را براى تبدیل شدن به دهکده توریستى تاریخى داراست. این روستا در 18 کیلومتری شهر اراک و اقامتگاه بوم گردی میرزا تقی خان امیرکبیر در روستای کوهپایه ای هزاوه این روستا با قدمت 700 ساله زادگاه امیر کبیر است .


نظر شما :