به همت مرکز نوآوری جهاددانشگاهی استان مرکزی برگزارشد؛

رویداد دورهمی با محوریت "ایده یابی و شکار فرصت ها" در اراک

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۷ کد : ۲۹۸۵۱ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال
رویداد دورهمی با محوریت ایده یابی و شکار فرصت ها به همت مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی استان در اراک برگزار شد.
رویداد دورهمی با محوریت "ایده یابی و شکار فرصت ها" در اراک

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مسعود شهرجردی مدرس دانشگاه در رویداد دورهمی با محوریت ایده یابی و شکار فرصت ها، اظهار کرد: ایده پردازی در واقع یک نوع تصور ذهنی بوده که در شرایط کمبود و نیاز، انجام می شود و گامی موثر برای رشد و پیشرفت در شرایط فعلی است. با ایده پردازی می توان شرایط را به صورت کاملا متفاوت ترسیم کرده و تحول جدیدی را در زمینه مربوطه به وجود آورد.


وی افزود: ایده‌پرداز شخصی است که صاحب ایده بوده و منظور از ایده پردازی، تفکر همراه با خلاقیت است. خلاقیت نیز به معنی بوجود آوردن چیزی نو در ارتباط با بشریت از روشی دور از انتظار و جدید است. ایده برتر نیز ایده خلاقی است که راهکار بهتر و با ارزش تری را برای حل چالش موجود، پاسخ به یک نیاز و کشف دنیای ناشناخته ارائه و پاسخگوی سوالاتی نظیر چالش پیش رو چیست؟، مخاطب آن کیست؟ و راهکار جدید ارائه شده چیست؟ است.


این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ایده به دسته فردی، گوهی مشخص و گروهی نامشخص تقسیم می‌شود، اضافه کرد: ایده فردی ایده ای است که توسط یک فرد ایده پرداز تعریف می شود و محتوای ایده، مورد رؤیت افراد دیگری به استثنای داوران قرار نمی گیرد. ایده گروهی مشخص نیز ایده ای است که توسط یک ایده پرداز به عنوان سر گروه و اعضای مشخص(سر گروه تعیین می کند) تعریف می شود.


شهرجردی اظهار کرد: ایده گروهی نامشخص توسط یک ایده پرداز به عنوان سر گروه و با مشارکت ایده پردازان ناشناس برای تکمیل ایده اولیه تعریف شده و جهت استفاده حداکثری از تخصص ایده پردازان تعریف می شود.


وی ادامه داد: هر تفکری که در چارچوب تعریف ایده قرار گیرد و منجر به تغییر کمی و کیفی محصول شود ایده است. پایان نامه های کارشناسی ارشد و طرح های تحقیقاتی که مبتنی بر نوآوری باشد و منجر به تولید محصول جدید یا ابداع روش علمی جدید شود در صورتی که بیش از یک سال از ثبت اختراع، تاییدیه علمی یا ارائه مقاله نگذشته باشد، ایده محسوب می شود.


شهرجردی تصریح کرد: تفکری که در مورد محصول موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود ایده نیست ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد ایده است. مثلا ساخت تلویزیون با سایز بزرگ با ویژگی های خاص و برتر ایده نیست زیرا ساختار را تغییر نمی دهد اما ساخت یک تلویزیون با ساختار جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر یا LCD, LEDدر زمان خود ایده بوده که البته در حال حاضر دیگر ایده نیست.


وی خاطرنشان کرد: ساده بودن، زیرکانه بودن، به خوبی ترسیم و ارائه شدن، آشنا و مأنوس بودن، قوی و رسا بودن، توانایی بکارگیری آن در چند زمینه، تازه و اصیل بودن و توانایی به چالش کشیدن آن از معیارهای یک ایده خلاق است و ایده ای که همه معیارها را دارد یک امتیاز ویژه می گیرد.


این استاد دانشگاه گفت: شاخص های کارایی ایده نیز عبارت از ساده بودن در عین بزرگی، استراتژی کسب و کار را حمایت کردن، به طور مشخص جدید و بهتر بودن، قابل اثبات بودن، سوددهی، به سرعت و به آسانی اجرا شدن، در راستای اولویت های فناوری کشور قرار گرفتن و خلاق بودن ایده است.


شهرجردی بیان کرد: تفکری خلاق است که برخوردار از ابتکار و کشف و نوآوری باشد. خلاقیت یا خلق کردن یا به وجود آوردن به نوعی فرآیند ذهنی است که مسئولیت تولید ایده ها و مفاهیم جدید یا ارتباط بین این ایده ها و مفاهیم را به عهده دارد.


وی تاکید کرد: راه های دسترسی به تفکر خلاق مشخص کردن هدف و انگیزه، تلاش در راستای ایجاد مهارت های پایه و حرفه ای شدن، کشف و پرورش روحیه کنجکاوی، ایجاد انگیزه، تشویق و تقویت اعتماد به نفس، دقت و اصرار داشتن در سبقت از دیگران و ارائه توانایی های خود، بالا بردن سطح باورها و عقاید خود درباره خلاقیت، ارائه فرصت هایی برای انتخاب و کشف کردن، گسترش دادن و بهتر کردن توانایی های خود و به وجود آوردن تعادل برای ایجاد خلاقیت است.


وی در تعریف تکنیک طوفان ذهنی به عنوان یک روش ایده پردازی گفت:  این روش یکی از متدهای علمی و البته شناخته شده در زمینه ایده پردازی است که در کنار سایر تکنیک‌های ایده یابی و بهترین روش‌های ایده پردازی به کار می‌رود. در این روش گروهی از افراد که معمولا جمعی متشکل از ۶ تا ۱۰ نفر هستند در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و تمام ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. در این فرایند ایده‌ صحیح و غلط وجود ندارد و تمام افراد بدون ترس و واهمه و کاملا آزادانه نظر خود را بیان می‌کنند؛ حتی ممکن است این ایده‌ها کمی عجیب‌وغریب به نظر برسند اما در هر صورت با آغوش باز پذیرفته خواهند شد. در یک گردهمایی با هدف طوفان فکری، ایده‌های نامتعارف زیادی شکل می‌گیرد که در نهایت با کم کردن شاخ و برگ آنها می‌توان به ایده‌ای کوچک اما راهگشا دست یافت.


شهرجردی بیان کرد: تکنیک نقشه ذهنی که بر پایه ترسیم بنا شده است برای اولین بار توسط یک پژوهشگر  به نام تونی بوزان در سال ۱۹۷۲ میلادی منتشر شد و برای ایده پردازی در گرافیک یا حل مسائل مهندسی استفاده می‌شود. در این روش از بهترین روش‌های ایده پردازی نکته یا ایده‌ای بر روی کاغذ نوشته می‌شود و سپس با خطوط منحنی به دیگر اطلاعات و ایده‌ها وصل می‌شود. در نهایت گرافی از ایده‌ها و روابط بین آن‌ها به دست می‌آید که با بررسی آن می‌توان نقشه ذهنی برای خلق ایده به دست آورد.


وی افزود: همانند دیگر تکنیک‌های ایده پردازی، روش نقشه ذهنی به دنبال طبقه‌بندی و دسته‌بندی اطلاعات مرتبط با ایده است تا بتواند آن را به‌ صورت سازمان‌یافته‌ای به سمت ایده‌ نهایی هدایت کند. همچنین در این روش به‌ راحتی می‌توان ایده را با دیگران به اشتراک گذاشت یا برای مدیران سازمان ارائه کرد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: برای تهیه این نقشه لازم است در ابتدا تمام عبارات و کلمات را بر روی صفحه‌ کاغذی بزرگی بنویسیم، سپس تمام کلمات و راه‌های مرتبط که به ذهنمان می‌رسد را بدون ترتیب مشخص یادداشت کنیم. حال با پیدا کردن ارتباط میان کلمات کلیدی و ایده‌ها و وصل کردن خطوط میان آن‌ها به هدف خود در خلق ایده خواهیم رسید.


شهرجردی تصریح کرد: روش استوری بورد نیز در واقع یک تکنیک توسعه‌یافته برای کشف و توضیح یک ایده است. همان‌طور که استوری بورد در صنعت سینما برای نشان دادن ایده‌های کارگردان یا فیلم‌بردار در یک فیلم استفاده می‌شود، در میان تکنیک‌های ایده پردازی نیز برای روایت داستان تصویری یک ایده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به افراد این امکان را می‌دهد که با ارائه‌ای ساده و واضح از ایده‌ی خود، دیگران را در جریان ایده پردازی‌ها قرار دهند.


این مدرس دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: برای این کار تنها کافی است اطلاعات و ایده‌ها را به‌ صورت مراحل جداگانه بر روی برگه‌ بزرگ یا تخته به شکل کارت یا باکس در کنار هم قرار دهیم به‌طوری‌که با دنبال کردن این قاب‌ها روابط بین ایده‌ها و ایده‌ی نهایی برای بیننده قابل‌درک باشد

 


نظر شما :