به بهانه پنجم ذی القعده؛ روز بزرگداشت بقاع متبرکه؛

حس خوب آرامش در آستان مقدس امامزادگان...

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۷ کد : ۳۲۰۵۷ اخبار عمومی تاپ خبر
روز پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان "امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه" در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.
حس خوب آرامش در آستان مقدس امامزادگان...

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ روز پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان "امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه" در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

تکریم امامزادگان به منزله ابراز محبت به پیامبر اکرم(ص) است و روز ملی بزرگداشت امامزادگان عظیم الشأن که در ایام دهه کرامت در سطح کشور برگزار می‌شود، اقدامی ارزنده برای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و تبیین معارف شیعی و تکریم مودت اهل بیت(ع) است.

 بی تردید وجود امامزادگان ظرفیت عظیمی برای ایران اسلامی و جهان اسلام به شمار می‌روند و از تأکیدات بزرگان ماست که با تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی آستان مقدس امامزادگان فعالیت‌های متنوع فرهنگی، مذهبی و قرآنی در این مکان‌های معنوی منشاء خدمات اجتماعی و فرهنگی شود.

در طول تاریخ چندین بار مهاجرت سادات، علویان و شیعیان به ایران صورت گرفت و نخستین بار در زمان حکومت حجاج بن یوسف انجام شد. در دوران ولایتعهدی تحمیلی امام رضا(ع) نیز گروهی از امامزادگان و علویان و سادات همراه ایشان وارد ایران شدند و در زمان حرکت کاروان حضرت معصومه(س)عده زیادی از سادات و علویان نیز این بانو را همراهی کردند.

 بر اساس اسناد تاریخی براساس آمار به دست آمده از سایت «بقاع متبرکه» وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، بقعه ۸ هزار و ۱۶۷ امامزاده در ایران ثبت شده است که استان‌های فارس با هزار و ۴۵۱، مازندران با هزار و ۲۷۶ و گیلان با ۶۷۱، بیشترین امامزاده‌های ثبت شده را دارند.

 طبق بررسی تاریخی بیشتر امامزادگان در سال ۲۵۰ هجری قمری در ایران شهید یا دفن شده اند. از دلایل اینکه سادات و علویان به ایران می‌آمدند این بود که مردم ایران میهمان نواز و جزو نخستین گروه‌هایی بودند که دین اسلام را پذیرفتند و به وصیت پیامبر اسلام در حدیث ثقلین در تکریم ذریه پیامبر عمل کردند.
بیشتر امامزادگان مدفون در ایران از سادات حسینی و فرزندان امام سجاد(ع) هستند.

البته بسیاری از امامزادگان با چندین واسطه به امام معصوم متصل خواهند شد، اما آنچه که در این میان مهم است جایگاه امامزادگان در ایران اسلامی است که سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش می‌کند با برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی و اجتماعی و جذب مردم به این مراکز معنوی این جایگاه را بیش از پیش ارتقا دهد.


نظر شما :