پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان مرکزی عنوان کرد:

تولید سالانه بیش از ۵ تن گیاهان دارویی/در حوزه کسب و کار خانگی هیچگونه ترسی به خود راه ندادیم

۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۴ کد : ۳۵۲۵۴ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در استان مرکزی گفت: سالانه افزون بر پنج تن محصول شامل گیاهان دارویی، میوه و سبزی خشک در این کارگاه تولید می‌شود.
تولید سالانه بیش از ۵ تن گیاهان دارویی/در حوزه کسب و کار خانگی هیچگونه ترسی به خود راه ندادیم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ پروین فراهانی پیشران طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی ﺩﺭ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ در حوزه تولید ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳﻲ، میوه و سبزیجات خشک در شهر اراک، اظهارکرد: در کارگاه ما تولید انواع ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳﻲ، میوه و سبزیجات خشک، متناسب با اقلیم هر شهری انجام می‌شود و در حال حاضر میوه‌های خشکی نظیر توت فرنگی، انبه و گیاهان دارویی نظیر آویشن، گل محمدی، گل گاوزبان و ... سبزیجاتی نظیر نعنا، پونه و ... با ایجاد اشتغال برای حدودا ۱۳ نفر در مزرعه و کارگاه و همچنین نخستین فروشگاه عرضه این محصولات در استان مرکزی تولید و عرضه می شود و در برخی مقاطع با افزایش میزان تولید و فرآوری، ظرفیت ﺗﻮﻟﻴﺪ و اشتغال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه سالانه افزون بر پنج تن محصول شامل گیاهان دارویی، میوه و سبزی خشک در این کارگاه تولید می‌شود، اظهار کرد: عرضه محصول تولیدی نیز در تنها فروشگاهی که در استان مرکزی و در شهر اراک راه‌اندازی شده است صورت می‌گیرد و این فروشگاه ﺑﻪ ﻫﻤﺮاﻩ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻛﻪ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺯﻱ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ، نیاز خریداران را از تولید به مصرف و بدون هیچگونه واسطه‌ای و با قیمت مناسب تامین می‌کند.

فراهانی با تاکید بر اینکه محصولات این مجموعه کاملا بهداشتی و زیر نظر مرکز بهداشت استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، افزود: تولید محصولات با کیفیت، کاملا بهداشتی و با قیمت مناسب و بدون واسطه، انگیزه مشتری را برای خرید محصولات افزایش می‌دهد.

وی که خود را اولین مربی آموزشی در زمینه فرآوری میوه و سبزیجات خشک، صیفی‌جات و گیاهان دارویی در سطح استان مرکزی می‌داند، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ که مربی آموزشی شده‌ام توانستم بالغ بر ۴۰ کارآموز در زمینه فرآوری میوه، سبزیجات خشک و گیاهان دارویی را آموزش بدهم و پس از برگزاری آزمون گواهینامه آموزشی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای به آنها اعطا می شود.

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در ادامه، با اعلام رضایت از درآمد حاصله گفت: خیلی به فکر درآمدزایی نیستم چراکه هزینه روزمره زندگی خویش را از طریق درآمد نسبتا مناسب همسرم تامین می‌کنیم و برای من بیشتر کارآفرینی و ایجاد اشتغال از این طریق مطرح است.

وی توضیح داد: حدود ۶ سال پیش با تولید چای سیب نخستین جرقه فعالیت در این عرصه در زندگی من زده شد. در ابتدا با کمک دو نفر دیگر کار را آغاز کردیم و ادامه دادیم و هدف اصلی درآمدزایی نبود. البته در این مسیر دچار چالش‌های فراوانی نظیر افزایش نرخ تورم، نابسامانی بازار، شیوع کرونا و ... شدیم، اما همه مشکلات را به جان پذیرفتیم و در جا نزدیم و صرفا با علاقه و عشق به کار، فعالیت خود را توسعه دادیم و هیچ عاملی باعث دلسرد شدن از ادامه کار نشد.

او تصریح کرد: عشق و علاقه به کار و تلاش برای خدمت به مردم مهمترین اصل کاری برای بنده و همکارانم بود و امروز با گذشت حدود ۶ سال آوازه فعالیت ما علاوه بر استان مرکزی در سایر استان‌های کشور نیز پیچیده و بسیاری از کارآموزان و مشتریان این طرح را، متقاضیان فرااستانی تشکیل می‌دهند.

فراهانی با اشاره به همکاری جهاددانشگاهی با این طرح گفت: خوشبختانه نگاه جهاددانشگاهی به پیشران‌های مشاغل خانگی صرفا نگاه حمایت از تولید نیست، بلکه در کنار حمایت از تولید، موضوع آموزش و فراهم کردن بستر لازم و تامین زیرساخت‌ها برای توسعه اشتغال و رونق تولید نیز اولویت این نهاد است.

وی بیان کرد: در راستای راه اندازی مشاغل خانگی باید علاوه بر تولید؛ کار مشاوره، آموزش و ایجاد کارگاه برای متقاضیان و علاقمندان را اجرایی کرد و با کمک جهاددانشگاهی توانستیم این رویه را در این طرح عملیاتی کنیم. اختصاص مکانی برای کارگاه آموزشی مهمترین زیرساخت برای رونق کسب‌وکار خانگی است که خوشبختانه با کمک جهاددانشگاهی در انعقاد تفاهم نامه با این نهاد تامین شده است.

این پیشران با اشاره به اینکه در حوزه کسب و کار خانگی هیچ ترسی به خود راه ندادیم و ترمز کرونا و افزایش نرخ تورم نیز نتوانست ما را از ادامه کار مایوس کند، اظهارکرد: بخشی از نگرانی های کسب و کار با کمک جهاددانشگاهی برطرف شده است و در طول یکسال گذشته با حمایت های  زیرساختی، استقبال کارآموزان از این رشته تقویت شده است.

فراهانی در ادامه گفت: تلاش شده است که اکثر مواد اولیه در این طرح اعم از گیاهان دارویی و سبزیجات را از استان تهیه کنیم چرا که این استان قطب کشاورزی است و محصولات متنوع زراعی، باغی، صیفی جات و گیاهان دارویی در آن تولید می شود و تنها برای تامین میوه‌هایی که در استان تولید نمی‌شوند نظیر پرتقال، کیوی و ... به سایر استان‌ها متوسل می‌شویم.

وی در خصوص روش فروش محصولات تولیدی نیز توضیح داد و گفت: یکی از مهمترین گزینه‌های تقویت کسب و کار خانگی روش فروش است و تولیدکننده‌ای موفق است که مهارت فروش و مشتری مداری را فراگرفته و بتواند در بازار رقابت پذیر باشد. تولیدکننده نباید به بازار فروش التماس کند که کالای او را بخرد بلکه باید با کسب مهارت در حوزه فروش متناسب با نیاز بازار اقدام به تولید محصول کند تا خریداران و مشتریان مشتاق شوند که کالای تولیدی او را بخرند.

پیشران طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی ﺩﺭ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ افزود: ارتباط مستقیم با مشتری از طریق احداث فروشگاه عرضه محصول و نیز فروش اینترنتی، دو شیوه عرضه محصول ماست. بسیاری از مشتریان برای اطلاع از کیفیت محصول اقدام به بازدید از فروشگاه کرده و خرید خود را انجام می‌دهند و با آگاهی یافتن از کیفیت محصول برای خریدهای بعدی از روش اینترنتی و مجازی اقدام می‌کنند.
 
وی در ادامه خواستار تسهیل در بروکراسی اداری به منظور اخذ مجوز برای صادرات کالا به عنوان یکی از مهمترین موانع پیش رو شد و افزود: به دلیل ظرفیت بالای تولید، این توان وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز داخل بخشی از تولیدات را به سایر کشورها صادر کنیم که لازمه تحقق آن حمایت اداری و تسهیل در بروکراسی‌هاست.

فراهانی تصریح کرد: اتصال به بازار صادرات می‌تواند ظرفیت تولید را در حوزه‌های گوناگون افزایش دهد و میزان درآمدزایی را برای فعالین در این طرح افزایش دهد. همچنین تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با اعطای تسهیلات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی با سود پایین می‌تواند زمینه ساز توسعه این حرفه شده و کارگاه فعلی را به یک کارخانه تولید انبوه با اهداف توسعه‌ای تبدیل کند.

پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی در پایان خواستار همکاری جهادکشاورزی، سازمان استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صمت، اداره کار و ... برای اخذ مجوزهای توسعه‌ای و تقویت تولید شد.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :