در سومین نشست کمیته هماهنگی اقدامات سند ارتقای زنان و خانواده مطرح شد؛

جهاددانشگاهی مسئله دانش بنیان بودن را در دستور کار دارد/ضرورت تبیین فرآیندهای شتاب دهی

۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۹ کد : ۳۶۷۳۸ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
مدیر دفتر تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: جهاد دانشگاهی مسئله دانش بنیان بودن و توجه به تکنولوژی را در دستور کار خود قرار دارد و به زودی در خمین شبکه عسل و گیاهان دارویی و در استان شبکه فرش راه اندازی می شود.
جهاددانشگاهی مسئله دانش بنیان بودن را در دستور کار دارد/ضرورت تبیین فرآیندهای شتاب دهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ فاطمه غنی پور مدیر دفتر تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی استان مرکزی در سومین نشست کمیته هماهنگی اقدامات سند ارتقای زنان و خانواده در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که با هدف آشنایی بیشتر اعضای کمیته با فعالیت های مراکز حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، بیان کرد: طرح توسعه ملی مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور در حال اجراست و در پایان طرح ۵۴ هزار و ۴۰۰ نفر در عرصه مشاغل خانگی فعال خواهند بود.

وی با بیان اینکه شبکه سازی در این طرح اهمیت بالایی دارد، افزود: البته قبل از اجرای طرح کار مطالعاتی در خصوص آن انجام گرفته و تمامی طرح های پژوهشی در حوزه مشاغل خانگی بررسی شدند تا با آمادگی و شناخت درستی به این عرصه وارد شویم.

غنی پور اضافه کرد: ۶۰ پیشران در این طرح و در رشته های مختلف در استان فعالند که در بخش ارائه آموزش های لازم به شرکت کنندگان در این طرح نقش پررنگی را ایفا می کنند. 690 نفر نیز زیرمجموعه پیشران ها هستند که به مواد اولیه و آموزش تخصصی نیاز دارند.

وی تصریح کرد: تجاری سازی و برند سازی و اتصال به بازار باید همزمان با آموزش تخصصی در طرح دنبال می شد که مجموعه جهاد دانشگاهی با حضور اساتید مجرب این امر را دنبال می‌کند و در عین حال در عرصه مساعدت جهت راه اندازی شرکت های تعاونی و فروشگاه های اینترنتی نیز تلاش می کند.

غنی پور با اشاره به اینکه در حال حاضر یک فروشگاه ملی و یک فروشگاه بین المللی در این طرح در دسترس است، افزود: جهاد دانشگاهی مسئله دانش بنیان بودن و توجه به تکنولوژی را در دستور کار خود قرار دارد و به زودی در خمین شبکه عسل و گیاهان دارویی و در استان شبکه فرش راه اندازی می شود.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح اتصال به بازار اهمیت بالایی دارد، گفت: از مجموع ۲۵۰۰ نفر شرکت کننده در این طرح، ۱۹۰۰ نفر از شرکت کنندگان در این طرح بانو هستند که جهاد دانشگاهی در حوزه بسته بندی، تجاری سازی و آموزش حمایت می کند و از طرفی، پیشبرد برنامه در روستاها نیز مورد توجه قرار دارد به شکلی که فعالان مشاغل خانگی یک روستا به شکل متمرکز در عرصه میناکاری فعالیت دارند.

محمدرضا دانش کارشناس اداره کل ارتباطات استان مرکزی نیز با اشاره به اعتبارات جهت اجرای سند مشاغل خانگی و اینکه اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است، افزود: مسلما موازی کاری پذیرفته نیست، اما با توجه به مسائل مالی باید از همکاری و هم افزایی دستگاه های مرتبط استفاده شود و با توجه به بضاعت و تکالیف هر دستگاه باید از ظرفیت های موجود، بهره برداری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که به این ظرفیت ایجاد شده توسط جهاد دانشگاهی جهت توسعه و پیشرفت کمک شود و حتی می توان تمرکز را بر توسعه مشاغل خانگی گذاشت.

مسعود شهرجردی مدیر اداره نظارت، برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی استان نیز با اشاره به اجرای برنامه شتابدهی کسب و کارهای فناورانه توسط این مرکز در استان ضمن تشریح این برنامه، اظهار کرد: در سیستم اداری موازی کاری به فعالیت ها و تصمیمات آسیب می زند و در واقع ادارات بسیاری به حوزه راه اندازی مراکز نوآوری و توانمندسازی ورود کرده اند که این موازی کاری در چنین اکوسیستمی باعث می شود که علیرغم صرف نیرو و هزینه فراوان در نهایت نتیجه مطلوب حاصل نشود، پس لازم است که تجمیعی در این راستا صورت گیرد.

وی مهمترین فعالیت در این برنامه را شتابدهی و اتصال نوآوری ها به بازار و تجاری سازی آنها دانست و گفت: متاسفانه در استان مرکزی در عرصه شتاب‌دهی عملکرد خوبی حاصل نشده و این در حالی است که برای موفقیت در بازار باید آنرا با متغیرهای کسب و کار و ادبیات جدید، به خوبی شناخت.

شهرجردی افزود: باید فرآیندهای شتاب دهی را تببین کرد و رویدادهای ترویجی صرفا به دورهمی ها ختم نشوند، باید دیدار با سرمایه گذاران و شبکه سازی سرمایه گذاران را دنبال کرد. در این راستا باید از موازی کاری پرهیز کرده و تمرکز را بر موضوع شتابدهی بگذاریم.

گفتنی است؛ در این نشست اعضای کمیته هماهنگی اقدامات سند ارتقای زنان و خانواده در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نظرات خود را عنوان کردند.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :