نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی/(۲)

روایت توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی در نمایشگاه ۱۴۰۰/ ۵ روز با این نهاد در بوستان گفتگو

۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۲ کد : ۳۹۰۵۷ اخبار عمومی تاپ خبر
مدیر نمایشگاه «توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰» با اشاره به برگزاری نمایشگاه در دی ماه اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه یک اعلام آمادگی از سوی جهادانشگاهی به مدیران حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اجرایی و دولت است که این نهاد به‌عنوان یک بازوی دانش‌بنیان و فناور می‌تواند در حل معضلات و مسایل کشور نقش آفرینی کند.
روایت توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی در نمایشگاه ۱۴۰۰/ ۵ روز با این نهاد در بوستان گفتگو

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه «توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی 1400» با دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و مدیر این نمایشگاه به گفت وگو نشستیم تا از جزییات برپایی نمایشگاه مطلع شویم.

دکتر پورعابدی مدت زمان برگزاری نمایشگاه را 5 تا 9 دی ماه و مکان آن را بوستان گفتگو اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی و تجاری سازی تحقیقات جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

وی در رابطه با هدف برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: از یک سو با توجه به این‌که جهاددانشگاهی وارد چهارمین دهه فعالیت خود شده و به بلوغی از فعالیت‌ها و کارهای در حال انجام در زمینه‌های مختلف رسیده است و از سویی دیگر با توجه به تغییراتی که در دولت، مجلس و قوه قضاییه ایجاد شده است؛ یکی از مهم‌ترین اهداف این نمایشگاه آن است که مدیران جدید این سه قوه با دستاوردها و توانمندی‌های این نمایشگاه آشنا شده و به نوعی در سالی که تمام تلاش‌ها و همت‌ها بر این است که بتوانیم با فعالیت‌های مضاعف مسائل و مشکلات کشور را به شکلی حل یا کم اثرتر کرده و راه‌حل‌های دانش‌بنیانی را برای آن‌ها معرفی کنیم و جهاددانشگاهی بتواند توانمندی و دستاوردهایش را برای حل چالش‌های جامعه مشخص کند.

مدیر نمایشگاه «توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی 1400» افزود: برگزاری این نمایشگاه یک اعلام آمادگی از سوی جهادانشگاهی به مدیران حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اجرایی و دولت است که این نهاد به‌عنوان یک بازوی دانش‌بنیان و فناور می‌تواند در حل معضلات و مسائل کشور نقش آفرینی کند و با توجه به نقش فرابخشی آن(که نهادی علمی و فرهنگی است) اگر در تمامی زمینه‌های موجود در کشور ماموریتی به آن سپرده شود می‌تواند نقش آفرینی مناسبی ایفا کند.

دکتر پورعابدی افزود: معرفی دستاوردها، توانمندی‌ها و اعلام آمادگی برای بر عهده گرفتن مأموریت‌های ملی‌تر و کلان‌تر در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه مهم‌ترین هدف جهاددانشگاهی برای برگزاری این نمایشگاه است.

وی در رابطه با دستاوردها و توانمندی‌هایی که قرار است در این نمایشگاه ارائه شود، گفت: تمام دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی و تجاری سازی تحقیقات در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که سعی شده است در این فضا هم ارائه توانمندی‌ها باشد و هم ارائه دستاوردهایی که جهاددانشگاهی در طول مدت فعالیت خود به آن‌ها دست یافته است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ادامه داد: در بخش پژوهش و فناوری سعی شده است در حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی فعالیت خود را به نمایش گذاریم. در حوزه آموزش و کارآفرینی نیز فعالیت‌ها در زمینه آموزش عالی (چه دانشگاه و مؤسسات و چه علمی و کاربردی)، آموزش‌های کوتاه مدت و مهارتی و فعالیت در حوزه کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموختگان و برنامه‌هایی که با سازمان‌های مختلف در زمینه توانمندسازی و ارتقای منابع انسانی بوده است به نمایش گذاشته می‌شود.

دکتر پورعابدی افزود: در حوزه فرهنگی نیز بخش رسانه‌ای جهاددانشگاهی (ایسنا، ایکنا و سیناپرس) به نمایش گذاشته می‌شود و سازمان‌ها و مراکز فرهنگی مانند مرکز امام و انقلاب، گردشگری، افکارسنجی و سایر فعالیت‌های موجود در این مراکز معرفی خواهند شد. در بحث تجاری سازی نیز عمده فعالیت‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شود توانمندی 3 پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مراکز رشد و منش‌های جهاددانشگاهی است.

وی با اشاره به گروه‌های هدف بازدید از این نمایشگاه گفت: بیشترین هدف ما مدیران اجرایی کشور، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ صنعتی، استانداران، نمایندگان مجلس، صنایع بخش خصوصی است که سعی شده است به‌صورت هدفمند سازمان‌ها، وزارت خانه و شرکت‌هایی که می‌توانند با ما ارتباط داشته باشند و از دستاوردها و توانمندی‌ها استفاده کنند در این ایام دعوت شوند و با آن‌ها در رابطه با فعالیت‌هایی این نهاد مذاکره کنیم. ضمن این‌که متخصصان، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی جزو افرادی هستند که ما تلاش خواهیم کرد از دستاوردها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی بازدید کنند و از مشارکت و توانمندی مشترک آن‌ها در اجرای پروژه‌هایی که به جهاددانشگاهی واگذار می‌شود استفاده کنیم.

مدیر نمایشگاه «توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی 1400» در رابطه با ضرورت برگزاری نمایشگاه در سالی که از جانب رهبر انقلاب به‌عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زادیی ها» نام‌گذاری شده است، گفت: اگر بخواهیم به‌صورت واقعی در کشور تولید داشته باشیم و این تولید اقتصادی و به لحاظ مقیاس نیز در مدلی تولید صورت بگیرد که بتواند ارزش‌افزوده هم داشته باشد باید مشکلات آن‌ها را حل کنیم. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تولید در کشور ما دارد مشکلات فناورانه است، یعنی ما به لحاظ فناوری بسیاری از تولیداتی را که در سطح کشور انجام می‌دهیم ممکن است از سطح لازم فناوری برخوردار نباشد. در سال‌های اخیر که کشور مورد تحریم ظالمانه قرار گرفته صنایع نیز در دستیابی به فناوری نسل روز و مدرن دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: وظیفه جهاددانشگاهی و سازمان‌هایی مانند این نهاد که در حوزه پژوهش و فناوری تلاش می‌کنند این است که در تولید، انتقال و توسعه فناوری بتوانند سازمان‌ها، مراکز و شرکت‌های تولیدی را کمک کرده و وابستگی را به خارج کشور کم‌تر کنند و برای این‌که مسایل و مشکلات کشور را خودمان به‌صورت دانش‌بنیان و داخل کشور حل کنیم بتوانند هم از دانش‌آموختگان و هم نخبگان کشور بیشتر استفاده کنند.

دکتر پورعابدی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی در تأمین نیازهای کشور، گفت: با توجه به این‌که جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی که از روز اول بر این هدف استوار بود و برای این منظور تأسیس شد که پلی میان نیازهای جامعه و مراکز علمی و فناوری باشد، یکی از مهم‌ترین وظایفش این است تا در زمینه‌هایی که فعالیت کرده و توانمندی دارد، بتواند برای مشکلات و چالش‌های موجود در کشور راه‌حل فناورانه و علمی مطرح کرده و ارائه دهد. البته از آن‌طرف هم باید این مسئولیت را بر عهده جهاددانشگاهی قرار دهند و نظام اجرایی کشور هم این مطالبه را از این نهاد داشته باشند.

مدیر نمایشگاه «توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی 1400» در پایان بیان کرد: جهاددانشگاهی سعی کرده است در مأموریت‌هایی که به آن سپرده شده در حد امکان به این مسائل و موضوعات بپردازد و فناوری مورد نیاز جامعه در آن حوزه را تولید کند که این موضوع را در هم صنعت ریلی و هم صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و هم محیط‌زیست، پزشکی و کشاورزی می‌توان دید. اگر به فعالیت‌های و دستاوردهای جهاددانشگاهی توجه کنیم، مشاهده می‌کنیم در حوزه‌هایی که خود برعهده‌گرفته و انتخاب کرده و یا نظام اجرایی از این نهاد مطالبه کرده تلاش شده است فعالیت‌ها و کارنامه خوبی را از خودش بر جای گذارد.

کلید واژه ها: توانمندی دستاوردهای جهاددانشگاهی نمایشگاه توانمندی دستاوردهای جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی 1400 نمایشگاه


نظر شما :