استاد حوزه و دانشگاه در وبینار تخصصی چالش های افزایش جمعیت عنوان کرد:

قانون موجود در حوزه اهدای جنین جامعیت کامل ندارد/بهره مندی از دستاوردهای علمی توأم با مهندسی اسلامی

۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۰ کد : ۳۹۱۲۵ معاونت پژوهشی تاپ خبر
استاد حوزه و دانشگاه گفت: قانون موجود در حوزه اهدای جنین جامعیت کامل ندارد و برای قانونگذاری باید فقه به کار آید، باید پژوهش های کاملی انجام شود
قانون موجود در حوزه اهدای جنین جامعیت کامل ندارد/بهره مندی از دستاوردهای علمی توأم با مهندسی اسلامی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت الاسلام دکتر حسنی استاد حوزه و دانشگاه در وبینار تخصصی چالش های افزایش جمعیت و ظرفیت های فقه در حوزه جنین شناسی که به همت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز دانش فقه باید جامعه را مهندسی کند، افزود: مسلما این فقه است که رفتارها و سبک زندگی مردم و استفاده از علوم که در دانشگاه تدریس می شود را شکل می دهد و باید دین را امانت دارانه و طبق خواسته خداوند درک کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات دین بر ازدواج و فرزندآوری، اظهار کرد: در بحث جنین، آیات و روایات زیست شناختی و اعجاز علمی را می توان شاهد بود.

حسنی با بیان اینکه جنین حق الله است و به هیچ عنوان حق سقط آن وجود ندارد، در خصوص باروری های غیرطبیعی بیان کرد: از لابلای روایات می توان درخصوص چنین باروری هایی به نتیجه رسید، در موضوعات جدید باید لوازم اجتماعی آن دیده شود و اگر اقدامی آسیب رسان به اجتماع باشد جایز نیست.

وی بیان کرد: در تعیین مادر جنین و نوزاد اختلافاتی وجود دارد، برخی معتقدند، مادر نوزاد، فردی است جنین در رحم او رشد کرده است، برخی مادر را فرد صاحب تخمک می دانند و برخی موضوع دو مادری را مطرح می کنند و نظرات مختلف در این راستا وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اینکه هنوز افراد برای درمان ناباروری و اهدای تخمک، اسپرم و جنین استفتا می کنند؛ بدین معناست که هنوز قانون اهدای جنین جامعیت کامل را ندارد. برای قانونگذاری باید فقه به کار آید، باید پژوهش های کاملی انجام شود و مورد استفاده مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا قانونی جامع و با توجه به تمامی جوانب تدوین شود.

وی افزود: باید در عین وجود اختلاف فتاوا، فتوای معیار مدنظر قرار گیرد. در مباحث خانوادگی نباید فقه را فردی دید، باید از دستاوردهای علمی با مهندسی اسلامی بیشترین بهره برداری را داشت.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: جنین فقه دانشگاه حوزه


نظر شما :