در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر جهاددانشگاهی انجام شد؛

انتخاب طرح پژوهشی "بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور" به عنوان طرح شاخص

۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۹ کد : ۳۹۹۸۱ معاونت پژوهشی تاپ خبر
طرح پژوهشی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور به عنوان طرح شاخص انتخاب و در پنجمین دوره برنامه معرفی و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر جهاددانشگاهی مورد تقدیر قرار گرفت.
انتخاب طرح پژوهشی "بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور" به عنوان طرح شاخص

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ زهره شهبازی مدیر گروه پژوهشی توسعه اجتماعی جهاددانشگاهی استان مرکزی ضمن اعلام این خبر با اشاره به طرح پژوهشی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور، گفت: هدف این طرح دستیابی به تعریف و وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی با توجه به ویژگی های ساختاری ایران است.

وی اظهارکرد: این طرح ملی با در نظر گرفتن شرایط بومی جامعه، تعریف و شاخص هایی برای سنجش توسعه اجتماعی در نظر گرفته شده که ضمن قرابت با شاخص های بین المللی، امکان مقایسه پذیری در سطوح استانی، ملی و بین المللی را ممکن و با خصلت تکاملی، امکان رفع نواقص موجود را فراهم نماید.

شهبازی اضافه کرد: روش این مطالعه ترکیبی از نوع اکتشافی است. ابتدا با تکنیک فرا ترکیب، اسناد، گزارشات بین الملی و ملی توسعه اجتماعی بررسی، طبقه بندی و با اجرای تکنیک دلفی اعتبارسنجی گردید. سپس با طی مراحل شاخص سازی، 107 شاخص به دست آمد که هر یک از آنها با روش های تحلیل ثانویه در تمامی استان های کشور سنجش و اندازه گیری شد.

مدیر گروه پژوهشی توسعه اجتماعی جهاددانشگاهی استان خاطرنشان کرد: طبق نتایج میانگین 19 استان پایین تر از میانگین کشوری است. فاصله بین استان های بالا و پایین از نظر میانگین توسعه اجتماعی قابل توجه و الگوی توسعه اجتماعی در ایران ماکروسفالی است.

گفتنی است؛ پنجمین دوره برنامه معرفی و تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر جهاددانشگاهی با تجلیل از ۲۸ پژوهشگر و فناور برتر این نهاد در 8 بخش که شامل پژوهشگران برتر، پژوهشگران جوان برتر، گروه‌های پژوهشی برتر، مراکز خدمات تخصصی برتر، نشریات علمی برتر، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برتر، طرح‌های پژوهشی و فناورانه برتر و واحدهای در حال توسعه در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰ برگزار شد.


نظر شما :