در نشست تخصصی تولیدکنندگان میناکار شهر اراک عنوان شد؛

از کسادی بازار فروش تا صادرات/بازار میناکاری در اراک اشباع شده است

نشست تخصصی تولیدکنندگان میناکار شهر اراک با حضور مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی و جمعی از تولیدکنندکان و پیشران این رشته برگزار شد.
از کسادی بازار فروش تا صادرات/بازار میناکاری در اراک اشباع شده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ نشست تخصصی تولیدکنندگان میناکار شهر اراک با حضور مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان به همراه تیم اجرایی این طرح و الهه ایران دوست یکی از پیشرانان بخش میناکاری  و دو تن از تولید کنندگان ظروف مینا برگزار و موضوعاتی پیرامون بررسی روند تولید، وضعیت قیمت تمام شده محصول برای تولید کننده، بازار فروش، چگونگی ارتقاء کیفیت مشاغل خانگی مورد بررسی قرار گرفت.

ایران دوست که یکی از صاحبان شرکت های دانش بنیان با فعالیت مرتبط با میناکاری شهر اراک می باشد، گفت: فروش محصولات تولید شده بزرگترین معضلی است که در زمینه میناکاری در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت این محصول و همچنین مواد اولیه آن بسیار گران است و به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در سطح جامعه، درصد فروش در داخل کشور به صفر رسیده است و تولیدکنندگان این محصول مجبور به تغییر شغل شده اند.

 این پیشران میناکاری با اشاره به لزوم اعمال دقت در تولید را توجه به صادرات عنوان کرد و افزود: یکی از راه هایی که می توان از این بحران عبور کرد؛ بحث صادرات است.

امامی یکی از تولیدکنندگان در این نشست، گفت: متاسفانه به شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از ظروف تولید شده در انبارها باقی مانده که تاکنون هیچ راهی برای فروش آنها پیدا نشده است.

وی اظهارکرد: تا دو سال پیش یک فروشگاه و یک کارگاه تولیدی از ظروف مینا داشته است و مدتی است که شغل خود را تغییر داده و منتظر فرصتی است تا تولیدات خود را به فروش برساند. 

زهرا مزحجی از دیگر تولید کنندگان که از سال 82 کار مینا را آغاز کرده است؛ از قیمت های بالا و کسادی فروش سخن گفت و افزود: بازار مینا در اراک اشباع شده است و باید دنبال راهکاری بود تا یک هنر جدید از میناکاری راه اندازی گردد.

 زهره نعمتی مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی نیز در ادامه، بیان کرد: لازم است زنجیره ارتباط بین تولیدکنندگان این حرفه فراهم گردد و به صورت بنیادین در این زمینه بحث شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می تواند با ایجاد شبکه های تولید مسیر را برای فروش محصولات، و ارتقاء کیفی کار هنرمندان این مجموعه هموار نموده و تولیدکنندگان در این زمینه باید با برنامه ریزی که در زمینه تلفیق این هنر و دیگر هنرهای سنتی می پردازند؛ سطح تولید ملی را افزایش داده و به سوی تعالی اقتصاد کشور گام بردارند.

شایان ذکر است؛ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اجرای جهاددانشگاهی همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی در حال اجراست.

کلید واژه ها: تولید فروش میناکاری مشاغل خانگی مشاغل ملی توسعه مشاغل


نظر شما :