مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور خبر داد:

ایران بزرگترین ذخیره سازی بند ناف در خاورمیانه را دارد/راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمان در کشور

۰۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۲ کد : ۴۷۹۶۵ معاونت پژوهشی تاپ خبر
دکتر ضرابی با اشاره به اینکه بزرگترین ذخیره سازی خون بند ناف را در خاورمیانه داریم، گفت: پالایشگاه محصولات زایمان در کشور راه اندازی می شود.
ایران بزرگترین ذخیره سازی بند ناف در خاورمیانه را دارد/راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمان در کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر ضرابی مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور در سمینار "سلول های بنیادی؛ پتانسیل ها و چشم اندازها" که به همت جهاددانشگاهی استان مرکزی و بیمارستان سینا اراک در این بیمارستان برگزار شد، با بیان اینکه مدت زمان زیادی از تولد دانش سلول های بنیادی در جهان نمی گذرد، اظهار کرد: سلول های بنیادی دارای دو ویژگی خود نوزایی و توانایی متمایز از دیگر سلول ها دارند و در واقع می توانند تمامی سلول های بدن را ایجاد کنند و در مغز استخوان وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه این سلول ها در درمان بیماری هایی که منشأ خونی دارند، قابل استفاده هستند، افزود: خون موجود در بند ناف، منبع اصلی و مملو از سلول های بنیادی است، اما عموما بند ناف در زمان زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور انداخته می شود در حالی که می توان پس از انجام آزمایشات متعدد و تست های کنترل کیفیت، سالها این نمونه را در اختیار داشت که باید در تانک های نیتروژن مایع و در دمای منفی ۱۹۶ نگهداری شود.

ضرابی با اشاره به فعالیت بانک خون بند ناف به دو شکل در جهان، تصریح کرد: در روش اول خون بند ناف به شکل عمومی به بانک داده می شود که امکان در اختیار گذاشتن این خون برای هر فردی وجود دارد، اما در بانک خون خصوصی، این خون فقط برای استفاده یک فرد نگهداری می شود و در ایران نیز این بانک عمومی و خصوصی فعالیت دارد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور با بیان اینکه در ۱۲۰ بانک عمومی جهان ۸۰۰ هزار نمونه و در ۲۵۰ بانک خصوصی بیش از ۷ میلیون نمونه ذخیره شده است، گفت: در امریکا بیش از ۱.۲ میلیون نمونه در بانک خصوصی و بیش از ۲۳۵ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است و تا امروز ۴۰ هزار نمونه خون بند ناف برای درمان بیماری ها در جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

ضرابی ادامه داد: در ایران، بانک عمومی در بیمارستان شریعتی و سازمان انتقال خون فعال است و در این دو مرکز ۱۰ هزار نمونه ذخیره سازی شده است، اما در رویان، ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است. بزرگترین ذخیره سازی خون بند ناف را در خاورمیانه داریم و امسال به ۲۰۰ هزار نمونه می رسیم. به خانواده ها ذخیره سازی نمونه را حتما توصیه می کنیم چراکه نگهداری این نمونه در واقع مصداق بیمه بیولوژیک است.

وی با تاکید بر اینکه جمع آوری این نمونه کاملا ایمن و سالم انجام می شود، افزود: در زمان پیوند سلول های بنیادی فرد دهنده و گیرنده باید تطبیق کامل داشته باشند، اما از سلول های بنیادی در خون بند ناف می توان استفاده ای گسترده تر داشت.

ضرابی تصریح کرد: در خون بند ناف بین ۶۰۰ هزار تا دو میلیون سلول وجود دارد و تعداد آن در واقع به طول بند، اندازه جفت، نوع زایمان، وزن نوزاد و شرایط مادر در حین زایمان بستگی دارد و اگر بخواهیم از آن برای درمان بیماری های خونی استفاده کنیم، باید برای کودکان با وزنی زیر ۳۰ کیلوگرم انجام گیرد و برای افراد بزرگسال باید تعداد بیشتری کیسه خون بند ناف استفاده شود.

وی با بیان اینکه در درمان بیماری های دارای منشأ خونی، انواع سرطان ها، بیماری تالاسمی، لنفوم ها و ... از سلول های بنیادین خون بند ناف استفاده می شود، گفت: برای هر بیماری که سیستم خونی را تحت تاثیر قرار دهد می توان از سلول های بنیادی خون ساز استفاده کرد و در بانک خون بند ناف رویان در واقع برای این بیماری ها، پیوند انجام شده و حتی در بحث اوتیسم نیز موارد بالینی آغاز شده است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور افزود: برای دیابت نوع دو، بیماری های کبدی، کلیوی، سرطان ها و .... تحقیقات بسیاری در جهان در حال انجام است و کارآزمایی های بالینی در این رابطه صورت گرفته است. در ایران نیز کارآزمایی های بسیاری در جریان است و در حوزه فلج مغزی از سلول های بنیادی خون بند ناف برای بچه های ۴ تا ۱۴ سال استفاده شد. ۱۲۰ کودک دارای مشکل بلع، تکلم، حرکتی و ... تحت کارآزمایی قرار گرفتند و تاکنون بیش از ۷۰۰ تزریق(تزریق سلول در نخاع)انجام شده است. فاز دوم اینکار به اتمام رسیده و با توجه به تاثیرات مثبتی که شاهد هستیم به نظر می رسد که در سال آینده می توان این روش درمانی را معرفی کرد.

وی اضافه کرد: برای کودکان مبتلا به اوتیسم نیز فاز آزمایشی برای ۶ کودک آغاز شده است و فاز نخست آن رسما از پاییز اجرایی می شود.

ضرابی تصریح کرد: در زمان تولد نوزاد، علاوه بر خون بند ناف، ضمائم دیگری چون بافت بند ناف، پرده آمونیوتیک، جفت و ... از رحم خارج می شود که به عنوان زباله بیولوژیک قلمداد می شوند، اما بافت بند ناف منبع سلول های بنیادی غیرخونی است، پرده آمونیوتیک به عنوان زخم پوش در سوختگی ها زخم پای دیابت و جراحی قرنیه قابل استفاده است و سرم خون بند ناف برای محیط کشت قابلیت بهره برداری دارد، بر این اساس امروز طرحی در قالب راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمان در نظر است چراکه می توان بیش از ۳۰ محصول از این زباله ها قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه پالپ دندان نیز منبع سلول های بنیادین است که ذخیره سازی می شود، گفت: در ریشه دندان شیری و عقل، سلول بنیادی غیرخونی وجود دارد که ذخیره سازی آن انجام خواهد شد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور در پایان، تصریح کرد: سالانه باید بیش از ۴ هزار پیوند در کشور انجام گیرد، اما فعلا حدود هزار پیوند انجام می شود و دلیل این امر کم بودن تعداد مراکز ذخیره سازی است، با توجه به اینه جامعه به سمت تک فرزندی حرکت می کند باید از این نمونه ها به عنوان عامل بیمه خانواده استفاده کرد.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: مدیرعامل بانک خون سلول بنیادی خون خون بند ناف


نظر شما :