طبق تحقیقات پژوهشکده گیاهان‌دارویی جهاددانشگاهی اعلام شد؛

زنجبیل؛ رویکردی مکمل برای مدیریت بیماری‌های قلبی عروقی

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۲ کد : ۴۸۳۵۰ اخبار عمومی تاپ خبر
زنجبیل با نام علمی( Zingiber officinale) از گیاهانی است که خواص درمانی بسیاری دارد و بسیاری از مطالعات، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه را به اثبات رسانیده اند.
زنجبیل؛ رویکردی مکمل برای مدیریت بیماری‌های قلبی عروقی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی؛ دکتر سعیده ممتاز عضو هیات علمی این پژوهشکده در خصوص این گیاه، بیان کرد: زنجبیل گیاهی گلدار از خانواده زنجبیلیان است که بعنوان گیاهی دارویی از زمان‌‌های دور به کار برده شده است و هنوز هم در طب سنتی چین جایگاه باارزشی دارد. در ایران باستان نیز این گیاه با نام ژنگویر کاربرد داشت و از ایران و کشورهای عربی به سوی غرب گسترش یافت. زمین ساقه(ریزوم) زنجبیل خوراکی است و خواص دارویی و درمانی زیادی دارد.

التهاب و استرس؛ 2 فاکتور اصلی مرگ و میر بیماری های قلبی

این عضو هیات علمی اظهارکرد: بیماری های قلبی- عروقی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و دو فاکتور مهمی که باعث بروز آسیب های جدی و مرگبار ناشی از این بیماری ها می شوند، التهاب و استرس اکسیداتیو هستند.

ممتاز بیان کرد: زنجبیل سرشار از ترکیبات فنلی gingerols می باشد که مسئول بروز خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه است. Dehydrogingerdione، Shogaolو Gingerol مهمترین اجزای فعال زنجبیل هستند که با کاهش عملکرد مسیر NF-κB، باعث کاهش التهاب می شوند.

وی تاکید کرد: مسیر NF-κB یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در واکنش‌های التهابی است. همچنین، 6-Shogaol باعث کاهش میزان مارکرهای اکسیدایتو نظیر glutathione (GSH) و superoxide dismutase (SOD) می شود.

این مقام مسئول در پایان اظهارکرد: مطالعات نشان داده اند که Gingerol باعث کاهش میزان فعالیتcaspase و کاهش استرس اکسیداتیو می شود. همچنین، تحقیقات پیشین گزارش داده اند که اجزای فعال زنجبیل باعث سرکوب فعالیت سیتوکین های التهابی نظیر TNF-α, IL-1β, IL-6 نیز می شوند. زنجبیل باعث افزایش عملکرد مسیرPeroxisome proliferator-activated receptor (PPAR) نیز می شود که در سرکوب التهاب و استرس اکسیداتیو نقش دارد. بنابراین، بنظر می‌رسد زنجبیل می تواند باعث کاهش آسیب های جدی و مرگبار ناشی از بیماری های قلبی-عروقی شود.

کلید واژه ها: زنجبیل استرس بیماری


نظر شما :