عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

درمان بیماری مزمن دیابتی نیازمند مشارکت بیمار و درمانگر است

۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۴ کد : ۵۱۵۳۹ معاونت پژوهشی تاپ خبر
دکتر جواهری تصریح کرد: درمان بیماری های مزمن دیابتی پیچیده است و همکاری خوبی را می طلبد، درمان این بیماری ها باید در قالب مشارکت بیمار و درمانگر انجام شود.
درمان بیماری مزمن دیابتی نیازمند مشارکت بیمار و درمانگر است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر جواد جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سمینار آموزشی مراقبت از زخم پای دیابتی و پانسمان نوین که به همت جهاددانشگاهی استان و دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد، با تاکید بر توجه به رژیم غذایی در افراد دیابتی اظهارکرد: برنامه فعالیت بدنی روزانه به مدت ۴۵ دقیقه متوسط تا شدید باید در برنامه بیماران دیابتی قرار گیرد و همه بیماران از لحاظ اضافه وزن و چاقی باید بررسی شوند.

وی افزود: رعایت وعده ها و میان وعده ها، استفاده از لبنیات کم چرب، مصرف میوه و سبزی، استفاده از سبزیجات به عنوان سبزی پخته، استفاده از نان های سبوسدار، استفاده از روغن های مایع گیاهی و ... از جمله توصیه های غذایی بیماران دیابتی است.

جواهری اضافه کرد: هر یک از بیماران دیابتی یک درمان خاص خود نیاز دارند، لذا انتخاب روش درمانی مناسب هر یک از آنها یک امر ضروری است.

هومن محمدطالبی کارشناس ارشد پرستاری و درمانگر زخم نیز در این سمینار آموزشی، اظهار کرد: از میان تمام بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی حدود ۲۰ درصد به علت عفونت بستری می شوند. در درجات مختلف زخم دیابتی ضخامت متغیری از پوست آسیب می بیند و نوع درمان بر حسب قسمت آسیب دیده متفاوت است.

وی با بیان اینکه اگزودای چرکی و ترشحات خونابه ای از جمله ترشحات زخم در زخم پای دیابتی به شمار می رود، افزود: این زخم ها ۶ گرید دارند.

محمدطالبی در خصوص اهمیت مدیریت ترشح زخم به نقل از ایسنا، خاطرنشان کرد: فراهم کردن محیط مناسب برای ترمیم زخم، پیشگیری از خیس خوردگی، انتخاب پانسمان مناسب، بررسی از نظر نیاز به آنتی بیوتیک و ... از جمله موارد حائز اهمیت در این حوزه است.

کلید واژه ها: بیماران دیابتی بیماران


نظر شما :