روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

۰۵ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۶ کد : ۵۲۰۳۴ معاونت پژوهشی تاپ خبر
بر اساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع زلزله معرفی شدند.
روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID)، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع زلزله براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

زلزله یکی از مخرب‌ترین مخاطرات طبیعی بوده که زیان‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی را به انسان رسانده است. انسان همواره با زلزله به عنوان یک تهدید طبیعی روبرو بوده است.

ایران یکی از ده کشور جهان از نظر وقوع مخاطرات طبیعی و حوادث غیر مترقبه است. در بازه زمانی 1080 تا 2010، ایران از 229 کشور جهان در رتبه سوم آسیب‌پذیری در برابر مخاطرات طبیعی قرار گرفته است. در قرن بیستم، 130 زلزله شدید در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاده، که با بررسی آمارهای زلزله مشخص شده به‌طور متوسط هر 5 سال یک‌بار یک زمین لرزه با صدمات جانی و مالی شدید در کشور رخ داده است. این زلزله‌های شدید منجر به آثار اقتصادی اجتماعی بلندمدت در کشور شده است. زلزله در ایران در سال‌های 1336 تا 1370 بیش از 150 هزارنفر کشته بر جای گذاشته است.

زلزله بم

زلزله بم یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های ایران بود. زلزله بم در 5 دی سال 1382 ساعت 5:56:26 دقیقه بامداد با شدت 6.3 ریشتر به وقوع پیوست. بخشی از گسل بم که از کنار شهر بم می‌گذرد در این زلزله فعال شد. در این زلزله، ارگ بم نابود شد و بیش از هفتاد هزارنفر کشته و مجروح شدند.

روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی

روز 5 دی به مناسبت وقوع زلزله بم روز ملی ایمنی در برابر زلزله نام‌گذاری شده است. روز ملی ایمنی در برابر زلزله به منظور ارتقاء آگاهی عمومی و شاخص‌های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور هرساله برگزار می‌شود. پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به منظور ضرورت آگاهی و ارتقاء فرهنگ عمومی در برابر زلزله این روز را به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نام‌گذاری کرد. نام‌گذاری 5 دی به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله فرصتی را برای برگزاری مانورها و برنامه‌های زلزله فراهم کرده است.

به‌همین منظور در این گزارش به بررسی مقالات فارسی با موضوع زلزله در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع زلزله

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع زلزله که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس، مقاله «ارزیابی و مقایسه اثر زلزله حوزه های نزدیک و دور از گسل با طیف طرح استاندارد آیین نامه 2800 ایران» با بیش از 9 هزار بازدید، پربازدیدترین مقاله فارسی با موضوع زلزله است. این مقاله توسط افسون نیکنام و دیگران در سال 1387 در مجله مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است. این مقاله با هدف ارزیابی عملکرد سازه‌های بتنی مسلح با قاب مقاوم خمشی در برابر زلزله‌های نزدیک و دور از گسل و مقایسه آن برای دو ساختگاه نزدیک و دور از گسل انجام شد.

 

جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع زلزله به پیوست 1 در انتهای گزارش مراجعه شود.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع زلزله

 

معرفی جدیدترین مقالات علمی با موضوع زلزله

 

جدول 2، جدیدترین مقالات فارسی با موضوع زلزله را نشان می‌دهد.

براین اساس «مقاله ارزیابی تاب آوری شهری در برابر زلزله (مطالعه موردی: منطقه یک شهر تبریز)» جدیدترین مقاله فارسی با موضوع زلزله است. این مقاله توسط پاکرو و موسوی نگارش شده و در مجله تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی) منتشر شده است. این مقاله با هدف ارزیابی تاب‌آوری منطقه 1 شهر تبریز در برابر زلزله و با استفاده از مدل Fuzzy AHP انجام شده و در آخر به این نتیجه رسیده است که در سناریوی گامای 0/9، حدود 26% از محدوده مطالعه شده تاب‌آوری خیلی کم و کم دارند، اما بیش از 22% از منطقه مورد مطالعه تاب‌آوری متوسط و 51 درصد تاب‌آوری زیاد و خیلی زیاد دارند.

 

جهت دسترسی به لینک مقالات جدید با موضوع زلزله به پیوست 2 در انتهای گزارش مراجعه شود.

 

جدول 2. مقالات جدید فارسی با موضوع زلزله

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع زلزله

بیش از 49 درصد از مقالات مرتبط با زلزله مربوط به حوزه‌های موضوعی جغرافیا، عمران و پزشکی هستند.

 

«امداد و نجات»، «علوم و مهندسی زلزله» و «مهندسی سازه و ساخت» به ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی مرتبط با زلزله را منتشر کردند.

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع زلزله

 

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل 1، کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع زلزله را نشان می‌دهد.

اندازه هر کلمه نشان دهنده بسامد آن است. براین اساس «مدیریت بحران»، «آسیب پذیری»، «زلزله بم»، «تاب آوری» و «سیستم اطلاعات جغرافیایی» کلمات کلیدی هستند که بیشتر در مقالات فارسی با موضوع زلزله تکرار شده‌اند.

وجود کلمه کلیدی زلزله بم با تکرار زیاد در مقالات فارسی با موضوع زلزله نشان می‌دهد که تحقیقات در مورد این زلزله چه از بعد جغرافیایی و چه از بعد روان‌شناسی زیاد بوده و محققان این زلزله را بیشتر از بقیه زمین لرزه‌ها مورد مطالعه قرار داده‌اند.

کلید واژه ها: زلزله مقالات فارسی موضوع زلزله زلزله بم


نظر شما :