فلوشیپ درمان ناباروری مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی:

اندومتریوز قابل درمان است/ سهم بالای بانوان ساکن شهرهای صنعتی از این بیماری

۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۹ کد : ۵۲۹۸۵ معاونت پژوهشی
دکتر میرهاشمی میزان شیوع بیماری اندومتریوز را بین سه تا ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: البته بر اساس دیتاهایی که در شهر اراک یا شهرهایی که بیشتر دچار آلودگی محیط زیست هستند، دریافت کرده ایم، این میزان در چنین مناطقی شاید به ۱۵ درصد هم برسد.
اندومتریوز قابل درمان است/ سهم بالای بانوان ساکن  شهرهای صنعتی از این بیماری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر الهام سادات میرهاشمی فلوشیپ درمان ناباروری مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی میزان شیوع بیماری اندومتریوز را بین سه تا ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: البته بر اساس دیتاهایی که در شهر اراک یا شهرهایی که بیشتر دچار آلودگی محیط زیست هستند، دریافت کرده ایم، این میزان در چنین مناطقی شاید به ۱۵ درصد هم برسد.

وی با تاکید بر اینکه این آلودگی های زیست محیطی درخصوص افرادی که به صورت ژنتیکی استعداد ابتلا به این بیماری را داشته باشد می تواند هم افزایی ایجاد کرده و ریسک ابتلا را افزایش دهد، اظهار کرد: بررسی هایی که طی یکماه اخیر در اراک انجام شده نشانگر تعداد بالای ابتلا بانوان این شهر به این بیماری است، از طرفی رتبه ناباروری به صورت کلی در اراک بالاست، در نتیجه آلودگی های صنعتی می تواند یکی از دلایل بالا بودن این آمار باشد.

میرهاشمی با تاکید بر اینکه نمی توان ویژگی صنعتی بودن شهر را تغییر داد، ولی می توان شناسایی بیماران را تسریع کرد تا فرصت مناسب برای درمان و جلوگیری از پیشروی بیماری وجود داشته باشد، گفت: از طرف دیگر با شناسایی به موقع بیماری مانع تاثیرگذاری آن بر دیگر ارگان های بدن افراد از یک سو و افزایش آمار ناباروری در این شهر و دیگر شهرهای صنعتی از سوی دیگر، خواهیم شد.

بهترین زمان تشخیص

وی درخصوص بهترین زمان تشخیص این بیماری گفت: در خصوص بیماری هایی مثل سرطان دهانه رحم، غربالگری این بیماری انجام می شود تا شناسایی انجام و از افزایش آمار مرگ و میر جلوگیری شود. ولی برای آندومتریوز نمی توان غربالگری انجام داد و عموما وقتی بیماری علامت دار می شود، دردهای لگنی که منشاء مشخصی ندارند احساس می شوند یا عوارض گوارشی در فرد وجود دارد که خیلی از مواقع به مثلا سندرم روده تحریک پذیر نسبت داده می شوند، متخصص باید به آندومتریوز نیز شک کند و برای مثال با مشاهده عوارض گوارشی، یکی از گزینه های مد نظر متخصص گوارش در زمان دریافت شرح حال یک بانوی بیمار، آندومتریوز باشد و او را به پزشک زنان نیز ارجاع دهد.

میرهاشمی تاکید کرد: در واقع هر یک از متخصصان ارولوژیست، گوارش و نفرولوژیست، اگر در جریان معاینه بیمار، درگیری هایی را مشاهده کردند که شک ابتلای بیمار به آندومتریوز را ایجاد می کند بهتر است او را به گروه زنان هم ارجاع دهند تا بیماری به موقع شناسایی شود.
 
وی با بیان اینکه این بیماری لایف استایل بیمار را متاثر می کند و فرد نمی تواند زندگی نرمالی داشته باشد چراکه دائما درد دارد و دائما مسکن مصرف می کند، افزود: از آنجاکه مصرف دائمی مسکن می تواند بر روی معده تاثیر منفی داشته باشد در نتیجه شناسایی چنین بیماری بسیار مهم است.

رسالت های چهارگانه مراکز درمان آندومتریوز

میرهاشمی گفت: در مجموع، اهدافی که کلینیک درمان آندومتریوز در خصوص این بیماران پیگیری می کند، درد نکشیدن، جلوگیری از ناباروری، جلوگیری از پیشروی بیماری و جلوگیری از بدخیم شدن بیماری است. این چهار رسالت مرکز درمانی برای درمان این بیماران است که البته به سن بیمار وابسته است و پزشک متخصص زنان و نازایی باید در این خصوص بسیار دقیق عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه کلینیک آندومتریوز جهاددانشگاهی استان مرکزی از لحاظ بررسی و شناسایی بیماران و تشخیص درمان دارویی یا جراحی آنها، حتی برای کسانی که نیاز به باروری ندارند، خدمات ارائه می دهد، اظهارکرد: در حال حاضر می توانیم پس از شناسایی این بیماران طبق پروتکل آندومتریوز که در سانتر تهران در حال انجام است، در صورت نیاز به درمان پیشرفته و جراحی، بیمار را به مرکز ابن سینا تهران ارجاع دهیم تا نه تنها کسی از تشخیص این بیماری محروم نماند و از این بیماری درد نکشد، بلکه باروری فرد نیز حفظ شده و از بدخیم شدن بیماری و درگیر شدن دیگر ارگان های بدن به این بیماری با تشخیص و درمان به موقع جلوگیری شود. البته خوشبختانه در بسیاری از موارد با مصرف داروهای خوراکی به سادگی جلوی پیشرفت بیماری گرفته می شود، بر این اساس بسیار مهم است که سونولوژیست توانایی تشخیص این بیماری را داشته باشد.

میرهاشمی با بیان اینکه درمان دارویی آندومتریوز اصلا پرهزینه نیست، ولی اگر بیماری به سمت جراحی پیش برود هزینه بر است؛ چراکه بخش مهمی از هزینه ها در حوزه مواد مصرفی است و یک تیم باید جراحی را انجام دهند، گفت: قطعا اگر این بیماری هرچه زودتر شناخته شود راحت تر و سریعتر درمان می شود و در نتیجه هزینه های مادی و معنوی بیماری برای افراد کاهش پیدا می کند.

ویدر پایان به نقل از ایسنا با بیان اینکه کلینیک درمان آندومتریوز جهاددانشگاهی استان مرکزی آمادگی ارائه خدمات شناسایی و درمان این بیماری در این استان و استان های مجاور را دارد، خاطرنشان کرد: آندمتریوز ترسناک نیست ولی مهم است، پس نباید از آن ترسید ولی باید آن را درمان و کیفیت زندگی را حفظ کرد.

کلید واژه ها: درمان آندومتریوز استان مرکزی


نظر شما :