ایران استوار؛ ۴۴ سال افتخار/(۱۵)

جدیدترین دستاوردهای جهاددانشگاهی استان مرکزی در سال ۱۴۰۱

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۴ کد : ۵۳۸۳۸ اخبار عمومی تاپ خبر
به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گزیده ای از اقدامات شاخص و عناوینی از فعالیت های این نهاد انقلابی در سال جاری تشریح می گردد.
جدیدترین دستاوردهای جهاددانشگاهی استان مرکزی در سال ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر، گزیده ای از اقدامات شاخص و عناوینی از فعالیت های این نهاد انقلابی در سال جاری تشریح می گردد.

راه اندازی داروخانه مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی
 
 داروخانه دکتر شیخ الاسلامی پس از کسب مجوز از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی فعالیت خود را با پرسنلی مجرب و باتجربه آغاز نموده است. این داروخانه با همکاری بخش خصوصی و در فضایی مناسب در طبقه همکف مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان به منظور سهولت و دسترسی آسان مراجعین و تامین نیازهای دارویی بیماران راه اندازی شده است.

با راه اندازی این داروخانه، روند تهیه دارو بیماری های عمومی، تخصصی، ناباروری و ناتوانی جنسی تسریع شده و موجب افزایش رضایت مندی ارباب رجوع می شود.
 
 ارائه مقاله عضو جهاددانشگاهی استان مرکزی در کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی
 
مقاله مسئول فنی مرکز مشاوره جهاددانشگاهی استان مرکزی در هشتمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران ارائه شد.
 
مقاله مهتاب آسترکی مسئول فنی مرکز مشاوره جهاددانشگاهی استان مرکزی با عنوان تحلیل ویژگی های شخصیتی کارکنان اداره برق استان با استفاده از آزمون نئو Neo Test در هشتمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران ارائه شد. این مقاله به بررسی شخصت شناسی کارکنان اداره برق استان مرکزی با استفاده از آزمون پنج قسمتی نئو پرداخت که بر همین اساس تعداد ۱۴۶ نفر از کارکنان اداه برق استان مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد ۹ نفر از کارکنان را خانم ها(معادل ۱۶/۶ درصد از کل کارمندان) و ۱۳۶ نفر از کارکنان، آقایان(معادل ۸۴/۹۳ درصد) تشکیل می دادند.

تولد ۱۰۰۰ نوزاد در مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی
 
مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان از سال 1393 بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان اولین مرکز درمان ناباروری در غرب کشور توانسته خدمات بی شائبه ای به هموطنان استان و سایر استان ها ارائه نماید. این مرکز درمانی مجهز به دستگاه های پیشرفته درمان ناباروری است و تمامی مراحل درمان ناباروری در استان صورت می گیرد و نیازی به ارجاع زوجین برای دریافت خدمات درمانی به سایر استان‌ ها نیست. تاکنون 1000 نوزاد در مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی متولد شده اند که در این میان چندین مورد دوقلو و سه قلویی بوده است.

گسترش شبکه دانشجویی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه های استان مرکزی
 
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان مرکزی درصدد است با اجرای برنامه های شاخص و جذاب برای دانشجویان شبکه دانشجویی این سازمان را در دانشگاه های مختلف استان گسترش دهد تا دانشجویان بیشتری بتوانند از برنامه های اجرایی این سازمان بهره مند گردند.

کسب رتبه اول مدرس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک در هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی
 
زهرا شرفی از  مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک رتبه اول بخش کتبی رشته نهج البلاغه را در هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کسب کرد. این مسابقات در سطح دانشجویان، مدرسان و کارکنان مراکز علمی کاربردی سراسر کشور در بخش های مختلف آوایی، کتبی، فناوری، پژوهشی، ادبی، هنری و نوآفرینی و در ۳۸ رشته متنوع برگزار شد.

برگزاری سلسله نشست‌های "جهاد تبیین" در استان مرکزی
 
در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، سلسله نشست های جهاد تبیین با موضوع جنگ شناختی به همت مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک برگزار می شود.

ورود جهاددانشگاهی و معاونت علمی ریاست جمهوری جهت ارائه پیشنهادات کاهش آلودگی نیروگاه شازند
 
نشست مشترک با حضور متخصصان جهاددانشگاهی کشور و کارشناسان شرکت تولید و مدیریت برق شازند و معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی در خصوص ارائه راهکار کاهش آلودگی زیست محیطی به همت جهاددانشگاهی استان در محل نیروگاه حرارتی شازند برگزار شد. در این نشست در خصوص بهترین روش های FGD قابل اجرا در نیروگاه شازند بیان شد. با توجه به عدم به کارگیری فرایند FGD در کشور، طراحی و ساخت پایلوت جهت بررسی روش های مناسب با شرایط اقلیمی نیروگاه شازند امری ضروری است.
همچنین به دلیل قدمت نیروگاه شازند استفاده از روشی که نیازمند کمترین تغییر در تجهیزات فرایندی نیروگاه باشد ترجیح داده می شود. با توجه به محدودیت های نیروگاه شازند، ترکیبی از روش های عنوان شده پس از اجرای عملیاتی واحد پایلوت قابل اجراست و روش های تجاری نشده از قبیل استفاده از کانالیست در فرآیند گودگردزدایی از دود دودکش نیروگاه نیازمند بررسی است.

بهره مندی از ظرفیت‌های شبکه ملی سرطان پستان در تفرش
 
استاد قوام زاده، مشاور عالی رئیس پژوهشکده سرطان معتمد در نشست هم‌اندیشی پزشکان و خیران سلامت استان مرکزی، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان در شهرستان تفرش تاکید کرد. با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با استانداری مرکزی مقرر شده یکی از مراکز استانی این شبکه در استان مرکزی(اراک) راه‌اندازی شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود در تفرش می‌توان نسبت به گسترش خدمات این شبکه در این شهرستان نیز اقدام کرد.

آمادگی جهاددانشگاهی استان مرکزی جهت برگزاری دوره های آموزشی ویژه پناهندگان افغانی
 
جمهوری اسلامی ایران پذیرای مهاجرین کشور افغانستان است و مهمان نوازی ایرانیان جزو سنت های حسنه و باورهای اعتقادی آنان است و فراهم کردن شرایط مناسب برای پناهندگان جزو اصول اعتقادی و اخلاقی مردم ایران است. این نهاد انقلابی سهم بسزایی در توسعه علمی و فرهنگی کشور دارد و بر این اساس ورود به حوزه آموزش آحاد مختلف جامعه حتی پناهندگان و مهاجرین سایر کشورها را اولویت خود می داند. وجود مهمانشهر شهید ناصری(اردوگاه افاغنه ساوه) با جمعیتی بالغ بر پنج هزار و ۲۰۰ نفر ظرفیتی برای تعریف و اجرای فعالیت های آموزشی جهاددانشگاهی است. توانمندسازی و آموزش پناهندگان مقیم مهمانشهر شهید ناصری می‌تواند منجر به ارتقای سطح دانش و فرهنگ آنان شده و اشتغال پایدار توام با درآمدزایی را برای آنان به همراه داشته باشد.

مشارکت جهاددانشگاهی استان مرکزی در موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند/ضرورت اجرای طرح در سال تولید دانش بنیان
 
موضوع کاهش آلودگی نیروگاه شازند با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری در قالب ارائه پیشنهاد و طرح فناورانه با ورود جهاددانشگاهی استان مرکزی انجام می شود. پیش بینی می‌شود این طرح به شرط تامین اعتبار در قالب طرح‌های فناورانه ظرف دوماه آینده به نتیجه برسد و وارد فاز عملیاتی شود.
 
درخواست استاندار مرکزی از جهاددانشگاهی جهت ورود به موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند

در جریان این بازدید، استاندار مرکزی از جهاددانشگاهی خواست تا به موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند ورود پیدا کند که نهایتا با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق سازمان مرکزی جهاددانشگاهی به دلیل تجاربی که در خصوص فیلتراسیون نیروگاه های حرارتی توسط این نهاد بدست آمده است مقرر شد که نشستی با حضور متخصصان این امر تشکیل شود. در این نشست پس از بازدید از نیروگاه در خصوص بهترین روش‌های FGD قابل اجرا در نیروگاه شازند بحث و تبادل نظر شد و در خصوص روش‌های مختلفی که در دنیا مرسوم است توضیحاتی توسط متخصصین جهاددانشگاهی ارائه و پیشنهاداتی مطرح شد.

به دلیل قدمت نیروگاه شازند استفاده از روشی که نیازمند کمترین تغییر در تجهیزات فرآیندی نیروگاه باشد اولویت دارد و با توجه به محدودیت‌های نیروگاه شازند، ترکیبی از روش‌های عنوان شده پس از اجرای عملیاتی واحد پایلوت قابل اجراست و روش‌های تجاری نشده از قبیل استفاده از کانالیست در فرآیند گوگردزدایی از دود دودکش نیروگاه نیازمند بررسی است.

آمادگی ساختارهای موجود برای راه اندازی شعبه پژوهشکده سرطان در استان

در ساختار موجود مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی، همه چیز برای راه اندازی شعبه پژوهشکده معتمد سرطان پستان جهاددانشگاهی در استان مهیاست. در این راستا این نهاد قصد دارد پیشرفته ترین درمان را در استان ارائه دهد و دورنمای بلندمدت در این عرصه داشته باشد.

پیگیری چندین اقدام فناورانه در جهاد دانشگاهی استان مرکزی

جهاددانشگاهی استان مرکزی در دو حوزه قصد ورود دارد و اقدام در این حوزه را آغاز کرده است که یکی از آنها ارائه خدمات در موضوع تعالی جمعیت و دیگری کمک به رفع مشکلات زیست محیطی ناشی از آلودگی هواست. جهاددانشگاهی استان این دو پروژه بسیار مهم را کلید زده است. یکی از اقدامات این نهاد استفاده از باطله های سنگ معادن محلات است که در این شهرستان دپو شده اند. این نهاد با ارائه طرح های علمی کاربردی و دانش بنیان جهت استفاده از این باطله ها در راستای تبدیل آنها به ثروت و ارزآوری برای کشور اقدام کرده است.
 
طرح دیگر پیشنهادی این واحد که مصر بر اجرای آن است و تولید پایلوت آن اتفاق افتاده، در قالب طرح های فناورانه، ارائه راهکاری جهت کاهش آلودگی هوای استان ناشی از مازوت سوزی نیروگاه شازند است. این طرح در حال طی شدن مراحل است و در صورت رفع موانع و تایید در استان با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهران قابلیت اجرایی دارد.

مورد دیگری که جهاد دانشگاهی استان مرکزی قصد انجام آن را دارد و می تواند با همکاری جهاد دانشگاهی شهید بهشتی آن را انجام دهد رفع آلودگی های احتمالی پالایشگاه شازند برای آب منطقه و خاک های اطراف است و در صورتی که در این حوزه مشکلی وجود داشته باشد جهاد دانشگاهی این قابلیت را دارد که در این حوزه وارد عمل شود.

استان مرکزی جزو معدود واحدهایی است که دارای مرکز درمان ناباوری است

علاوه بر آنچه گفته شد، یکی از وظایفی که بر عهده جهاد دانشگاهی کشور گذاشته شده ایجاد شبکه درمان ناباروری است که جهاددانشگاهی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی آن را به عهده گرفته تا مشکلات کشور و نگرانی مقام معظم رهبری در این خصوص رفع شود. بخشی از این مشکل با کمک به زوجین ناباروری که قصد فرزندآوری دارند قابل رفع است و مجلس این وظیفه را بر عهده جهاددانشگاهی گذاشته است و امید است استان مرکزی با توجه به اینکه جزو معدود واحدهایی است که دارای مرکز درمان ناباروری است و نزدیک به یک دهه است در حال کار در این بخش است، بتواند ظرفیت های بسیار خوب خود را در این راستا اجرایی کند.

حضور بیش از ۲۷۸۰ شرکت کننده در آزمون استخدامی جهاددانشگاهی استان مرکزی

آزمون های فوق شامل آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی 74نفر، آزمون صنایع شیر ایران 57 نفر، آزمون داوری و میانجیگری 650 نفر، آزمون استخدامی بنیاد مسکن 200 نفر و آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضاییه 1800 نفر برگزار شد. در مجموع حدود2781 نفر در این پنج آزمون استخدامی شرکت کردند.

امضای تفاهم نامه همکاری مشترک جهاددانشگاهی استان مرکزی و پژوهشگاه ابن سینا

 تفاهم نامه همکاری مشترک رئیس جهاددانشگاهی استان و رئیس پژوهشگاه ابن سینا در خصوص انجام همکاری در زمینه های آموزشی، درمانی و پژوهشی به مدت 3 سال به امضای طرفین رسید.

برنامه ریزی و زمینه یابی همکاری های مشترک در ارتباط با موضوع تفاهم نامه، تنظیم و تدوین برنامه های آموزشی جهت ارتقاء سطح کیفی و توانمندی متخصصین حاضر در مرکز درمان ناباروری طرف مقابل، اجرای برنامه‌های آموزشی مطابق برنامه تدوین شده و آموزش متخصصین معرفی شده از سوی واحد در فازهای آموزش تئوریک، آموزش های کارگاهی و پراتیک و نیز آموزش های در عرصه، تنظیم برنامه همکاری های درمانی و پشتیبانی از سرویس های خدمات جراحی جهت بیماران ارجاعی از کلینیک آندومتریوز واحد از تعهدات پژوهشگاه ابن سینا می باشد.

برگزاری دپارتمان فنی مهندسی و علوم کامپیوتر در جهاددانشگاهی استان مرکزی

 این دوره ها شامل دوره های فنی و مهندسی برق و الکترونیک، مکانیک و شیمی، عمران و معماری، صنایع و مهارت های هفتگانهICDL شامل شبکه کامپیوتر، برنامه نویسی، ایجاد بانک اطلاعاتی و وب و انیمیشن با ارائه گواهینامه معتبر و قابل ترجمه با هدف افزایش مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی و بهبود دانش فنی فراگیران صورت می گیرد.

افزودن رشته‌ قرآنی به رشته‌های مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک
 
دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکز برای توسعه فرهنگ قرآنی است و باید بیش از پیش نسبت به این مهم اهتمام داشته باشد. مقام معظم رهبری در خصوص تحقق جهاد تبیین بیاناتی ایراد فرمودند که این امر وظیفه ما را در ورود به حوزه‌های مختلف فرهنگی به ویژه قرآنی بیشتر می‌کند.  ثبت‌نام نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ آغاز شده و امکان اضافه کردن رشته‌های دانشگاهی برای ترم مهر ماه وجود نداشت، اما امسال برای اولین بار رشته «مدیریت امور فرهنگی ـ برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی و مذهبی» در این مرکز دانشگاهی تدریس می‌شود و برای ترم بهمن ماه سال جاری رشته‌های دیگری نیز بنا به اقتضائات جامعه اضافه می شود.

برگزاری سمینار یک روزه "سلول های بنیادی" در استان مرکزی

سمینار یک روزه سلول های بنیادی با بررسی پتانسیل ها و چشم انداز به همت جهاددانشگاهی و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی سینا با حضور اساتید برتر حوزه سلول های بنیادی برگزار شد. در این سمینار در خصوص ذخیره سازی خون بند ناف و ارتقاء سطح سلامت جامعه، فرآیند جمع آوری نمونه خون بند ناف و موضوع سلول های بنیادی و حفظ باروری سخنرانی شد.

بازنگری طرح جامع آلودگی هوا توسط جهاددانشگاهی استان مرکزی

 دکتر مخلص الائمه استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه بر این اساس، از اقدامات دانش بنیان جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف از جمله مطالعه وضعیت گیاهان دارویی استان یا هر بخش دیگری، استقبال کرده و به این نهاد کمک خواهیم کرد، گفت: سهم استان در عرصه اقدامات دانش بنیان باید اصلاح شود، این سهم باید متناسب با ظرفیت استان و سایر بخش های کشور باشد.

سهم استان مرکزی از اقتصاد دانش بنیان و تعداد شرکت‌های دانش بنیان اصلا مناسب نیست و با وجود رتبه های خوبی که این استان در عرصه های مختلف علمی و نخبگانی دارد، اما شاید به دلیل نبود انگیزه یا در سایه شرکت های آسیب دیده صنایع سنگین استان که بر باقی بخش ها افتاده و زنجیره را مختل کرده است، سهم خوبی در این عرصه نداریم. در بازنگری این طرح به کمک جهاد دانشگاهی نیاز داریم و معتقدیم که مطالعه سهم آلاینده ها می تواند در این بازنگری بسیار کمک کننده باشد. در واقع چنین مطالعه ای برای بازنگری درست طرح و تدوین طرح جدید و کارآمد، ضروری است و باید انجام شود.

پیوستن به شبکه ملی درمان سرطان پستان؛ گام جدید جهاددانشگاهی استان مرکزی/ راه اندازی کلینیک اندومتریوز در حوزه درمان ناباروری
 
جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ شکل گرفت و رویکرد اولیه آن در ابتدا با توجه به وقوع انقلاب فرهنگی و مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها، ایجاد یک ثبات در دانشگاه ها بود و بعد از اینکه دانشگاه ها به ثبات رسیدند رویکرد جهاددانشگاهی بر اساس اساسنامه ای که در اواخر دهه ۶۰ به تصویب رسید، علاوه بر مسائل فرهنگی به مباحث پژوهشی و در نهایت آموزشی خاص با تاکید بر آموزش های تخصصی کوتاه مدت تغییر پیدا کرد.

 در سال های گذشته جهاددانشگاهی با حوزه آموزشی و فرهنگی شناخته می‌شد؛ چراکه این نهاد قدمتی بالای ۳۰ سال در حوزه آموزش های تخصصی کوتاه مدت و بالای ۴۰ سال قدمت در مباحث فرهنگی دارد. از اوایل دهه ۸۰ رویکرد با توجه به نیاز جامعه تغییر پیدا کرد و بیشتر به سمت فعالیت های پژوهشی با تمرکز بر شرکت های دانش بنیان پیش رفت.

تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از شرکت های دانش بنیان

ایجاد شرکت های دانش بنیان یکی از موضوعات مهم و اساسی و کلیدی در جهاددانشگاهی و از تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

ایجاد دفتر پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی

دفتر پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی ایجاد شد تا بتواند در کنار احصا مشکلات صنایع، راهکارهای لازم جهت مرتفع سازی این مشکلات را نیز ارائه دهد. سال گذشته استان مرکزی در ایجاد شعبه مرکزی پژوهشکده معتمد سرطان پستان کشور، به عنوان پایلوت ورود کرده است. جوامع بشری امروزه با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و عوامل زیست محیطی و ژنتیک و تغذیه ای در این موضوع دخیل هستند، در استان مرکزی نیز شرایط آب و هوایی قطعا می تواند تاثیر مضاعفی در افزلیش ابتلا به این بیماری داشته باشد.
 
امضای تفاهم نامه ایجاد شعبه درمان سرطان پستان با پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی

استان مرکزی برای اولین بار با حضور استاندار در نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی تفاهم نامه ایجاد شعبه درمان سرطان پستان را با پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی امضا کرد تا بتواند این شعبه را در استان ایجاد کند، شروع کار با استان مرکزی بود و یک جرقه ایجاد شد تا بتوان یک شبکه ملی درمان سرطان را ایجاد کرد بویژه اینکه در صحبت های اخیر ریاست جمهوری به مناسبت سالگرد جهاددانشگاهی، یکی از ماموریت های ویژه که به این نهاد داده شد ورود به حوزه درمان سرطان بود.

اجرای طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان

طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان اجرا شد و به اتمام رسید که طرح بسیار تاثیرگذار و مفیدی برای مسئولین بود به طوری که در شورای اداری استان از این طرح رونمایی شد و نتایج بسیار تاثیرگذاری نیز داشت. این طرح به درخواست وزارت کشور ادامه پیدا کرد و وارد فاز جدیدی شد و این بررسی که قبلا به صورت استانی آعاز شده بود به صورت شهرستانی نیز اتفاق بیفتد.

اجرای طرح دانش بنیان استفاده از باطله های معادن و سنگبری های شهرستان محلات

امسال همچنین طرح دانش بنیان استفاده از باطله های معادن و سنگبری های شهرستان محلات در جهت تولید ثروت نیز در دستور کار قرار دارد که تاکنون پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است. در شهرستان محلات به دلیل وجود معادن بزرگ سنگ های ساختمانی، باطله ها نمای بسیار نامناسبی را ایجاد کرده اند، که می تواند اثرات منفی زیست محیطی نیز داشته باشد و باعث آلودگی خاک شود، در  این طرح با کمک جهاددانشگاهی شهید بهشتی قرار است از این باطله ها استفاده شود که در مرحله آزمایشی ۱۰ محصول از این باطله ها استخراج شد که از اینها می توان در صنایع محتلف استفاده کرد حتی پیش بینی می شود که بتوان از برخی از این محصولات در صنایع خوراک دام نیز استفاده کرد.

طرح ایجاد مرکز خدمات تخصصی انار در ساوه

سال گذشته طرح ایجاد مرکز خدمات تخصصی انار در ساوه راه اندازی شد، هدف اصلی این طرح ایجاد و تولید کودهای بیولوژیک سالم است که با طبیعت سازگاری داشته باشند.

وجود 3 دپارتمان در مراکز آموزش تخصصی کوتاه مدت  جهاددانشگاهی

در مراکز آموزش تخصصی کوتاه مدت سه دپارتمان وجود دارد. تلاش جهاددانشگاهی استان بر این است که وارد ارائه آموزش های کوتاه مدت برای پزشکان و متخصصین شود و آموزش های ضمن خدمت به آنها ارائه شود.

اجرای 3 طرح ملی در جهاددانشگاهی

 جهاددانشگاهی استان مرکزی سال گذشته سه طرح ملی شامل اشتغال زنان سرپرست خانوار، مشاغل خانگی و منش را در استان عملیاتی کرد.

ذخیره سازی ۲ هزار نمونه خون بند ناف در استان مرکزی

سلول های خون بند ناف سلول های بنیادی هستند که برای درمان سرطان ها استفاده می شوند اما در آینده پیش بینی می شود که با پیشرفت علم بتوان ذخایر را جهت درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج استفاده کرد.
 
ایجاد سانتر درمان سرطان پستان توسط جهاددانشگاهی استان مرکزی
 
سرطان پستان یک بیماری بسیار شایع بوده و یکی از اولین سرطان هایی است که بانوان به آن مبتلا می شوند و اگر این نوع سرطان به موقع تشخیص داده شود قطعا قابل درمان خواهد بود، با اشاره به اقدام جهاد دانشگاهی استان مرکزی برای پیوستن به شبکه کشوری درمان سرطان پستان، راه اندازی مرکزی برای ارائه خدمات ویژه در خصوص این بیماری، واقعا اهمیت دارد.

اراک؛ مرکز ریفرال غرب استان

مرکز درمان جهاد دانشگاهی اراک می تواند با توجه به امکانات و تجهیزاتی که دارد بستر مناسب و بسیار خوبی برای ارائه این خدمات باشد. اطلاع رسانی در خصوص وجود این امکانات در این مرکز ضروری است؛ چراکه مطمئنا متخصصان هماتولوژیست و آنکلوژیست علاقمند به همکاری با مراکزی هستند که اقدامات تشخیصی و درمانی در آنها به سهولت انجام شود؛ چراکه وقتی یک سانتر به صورت تخصصی بر روی یک نوع سرطان کار می کند و ارائه خدمات می دهد، مسلما ارائه خدمات در چنین سانتری بهتر و آسانتر انجام می شود، بیماران کمتر معطل می شوند و از آنجاکه اقدامات تشخیصی برای این بیماری توسط افراد محدودی انجام می شود، در نتیجه مهارت این متخصصان نیز به مرور زمان افزایش پیدا می کند.

برنامه ریزی مرکز درمان جهاددانشگاهی استان مرکزی جهت استفاده از روش سلول درمانی سرطان پستان

 استاد قوام زاده در خصوص سلول درمانی در عرصه درمان سرطان پستان گفت: مجموعه جهاددانشگاهی استان مرکزی می تواند برای استفاده از روش سلول درمانی سرطان پستان در آینده نیز برنامه ریزی کند؛ چراکه این روش نسبت به پیوند مغز استخوان آسانتر است و عوارض کمتری خواهد داشت. طرح راه اندازی شبکه درمان سرطان پستان بصورت آزمایشی در اراک، گرگان و اهواز اجرا می شود.
 
افتتاح طرح "شبکه ملی پیشگیری از سرطان" در استان مرکزی

 مراکز سه استان گلستان، همدان و مرکزی، نخستین مراکزی هستند که در قالب طرح "شبکه ملی پیشگیری از سرطان" در مدت زمان کوتاهی افتتاح خواهند شد و امیدواریم با همراهی مجلس شورای اسلامی بتوانیم به تعهدات‌مان برای ارائه خدمات مطلوب تشخیصی و درمانی به مردم کشور، به بهترین نحو عمل کنیم. پژوهشکده سرطان معتمد با بیش از ربع قرن فعالیت، قطب تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور و پرچمدار این حوزه محسوب می‌شود. زبده‌ترین متخصصان با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌کنند.

‌رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی تأکید کرد: علاوه بر ده‌ها هزار نفر از مراجعانی که سراسر کشور برای تشخیص و درمان به این پژوهشکده مراجعه می‌کنند، پذیرای بیماران زیادی از کشورهای منطقه هستیم که بدون هیچ گونه تبلیغی، برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی به  این مرکز مراجعه می‌کنند. علی‌رغم اینکه قطب سرطان پستان در کشور هستیم، تنها به این موضوع بسنده نمی‌کنیم و ارتقای کمّی و کیفی خدمات را در سرلوحه کار خود در این مجموعه قرار داده‌ایم. در این راستا، توسعه درمان‌های نوین از جمله سلول درمانی، ویروس درمانی، ‌ژن درمانی، فناوری درمان‌های پیشرفته (ATMP) را در دستور کار قرار داده‌ایم.

بهره‌مندی بیش از ۱۸۰۰ فراگیر از خدمات معاونت آموزشی جهاددانشگاهی استان مرکزی در سال 1401

دوره‌های تخصصی جهاددانشگاهی با هدف اشتغال‌زایی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: فراگیران با گذراندن این دوره‌های آموزشی می‌ توانند برای خود کسب و کاری راه‌اندازی کرده و به سمت کارآفرینی حرکت کنند. در همین راستا بیش از  1800نفر از آموزش های معاونت آموزشی جهاددانشگاهی استان مرکزی در شش ماهه اول سال1401 بهره مند شدند.

اخذ مجوز ۱۴ کد رشته جدید در پذیرش مهر ۱۴۰۱ در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک
 
مجوز 14 کد رشته جدید در پذیرش مهر 1401 در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک وابسته به جهاددانشگاهی استان مرکزی اخذ شده است.

برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی با شعار "مناظره، فرصتی برای یادگیری" در استان مرکزی

یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با هدف توانمندسازی دانشجویان در گفتمان‌های علمی و با شعار "مناظره، فرصتی برای یادگیری" توسط جهاددانشگاهی با هدف تقویت حس پژوهش و پرسشگری، توسعه فرهنگ نقد و گفت و گو و ارتقاء قدرت سخنوری و فن بیان در میان دانشجویان برگزار شد.

فراهم شدن امکان فریز تخمک در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی

 فریز و انجماد تخمک برای بانوانی که تاکنون ازدواج نکرده‌اند باید با استفاده از عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام شود، امید است در آینده نزدیک این امکان در جهاددانشگاهی استان فراهم شود. بانوانی که ازدواج کرده‌اند و به هر دلیلی نیاز به انجماد یا فریز تخمک برای ذخیره سازی در آینده برای فرزندآوری دارند این فرصت در مجموعه جهاد دانشگاهی استان مرکزی وجود دارد، در مورد این افراد روش استفاده شده همان روشی است که در خصوص افراد نابارور در فرایند IVF مورد استفاده قرار می گیرد.

مشارکت جهاددانشگاهی در برگزاری نشست‌های علمی در جشنواره ملی انار ساوه

 نشست های تخصصی با هدف ارائه گزارش عملکرد آموزشی و تحقیقاتی در خصوص انار در استان مرکزی با مشارکت جهاددانشگاهی و جهادکشاورزی در حاشیه جشنواره ملی انار ساوه برگزار شد.نشست های تخصصی با هدف ارائه گزارش عملکرد آموزشی و تحقیقاتی در خصوص انار و با موضوع ظرفیت و چالش‌ های تولید انار در استان مرکزی برپا شد.
 
راه‌اندازی کلینیک اندومتریوز در مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی

ماموریت اصلی جهاددانشگاهی استان مرکزی در بحث درمانی این است که در این مجتمع درمانی هر مانعی که در مسیر درمان ناباروری وجود دارد را با ارائه خدمات لازم برطرف کنیم و زوجین در استان بتوانند تمام فرآیندهای درمانی را در همین استان انجام دهند. از ابتدای آبان ماه در مرکز درمانی جهاددانشگاهی استان مراحل ویزیت و تشخیص بیماری انجام و بیمار برای گذران ادامه درمان به مرکز ابن سینا در تهران معرفی می شود ولی ظرف ۳ ماه آتی، کلیه فرآیندهای مربوط به اندومتریوز از جمله اعمال جراحی لازم، در اراک انجام خواهد شد. تمامی فرایندهای مربوط به اندومتزیوز با مجوز و نظارت مرکز ابن‌سینا انجام می شود و از ابتدای آبان تاکنون حدود ۱۰ نفر را به مرکز ابن سینا ارجاع داده ایم.

آغاز بکار تنها موسسه خیریه درمان ناباروری کشور در جهاددانشگاهی استان مرکزی

موسسه خیریه درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی در راستای حمایت از زوجینی که درصدد درمان مشکل ناباروری بوده و از تمکن مالی برای تامین هزینه های این پروسه درمانی برخوردار نیستند راه اندازی شده است. این موسسه تنها تشکل خیریه در کشور است که مسئله حمایت از درمان ناباروری را در دستور کار قرار داده و به عموم افراد نیازمند در این حوزه در سطح استان مرکزی خدمات ارائه خواهد کرد.

نیازهای حمایتی زوجین نابارور فقط به درمان محدود نمی شود و افراد قبل و پس از درمان ناباروری و تولد فرزند نیازمند حمایت هستند، از طرفی بسیاری از هزینه های درمان ناباروری مثل اهدای تخمک و استفاده از رحم جایگزین که بسیار بالاست در بیمه گنجانده نمی شوند و هزینه بسیار زیادی دارند، بر این اساس فعالیت این موسسه می تواند به رفع چالش های مالی که متقاضیان درمان ناباروری با آن مواجه هستند، کمک کند.

راه اندازی کانون‌ گفت‌وگوهای فرهنگی بزودی در مرکز آموزش علمی کاربردی  جهاددانشگاهی اراک

 آنچه در دو ماه اخیر در کشور اتفاق افتاد، بروز و ظهور گسل های موجودی بود که در عرصه فرهنگی کشور وجود داشت و معمولا آنها را درمان نکرده بودیم. هر جامعه ای فرهنگ رسمی، عمومی و نخبگانی دارد که این فرهنگ ها طبیعتا فاصله هایی دارند؛ ولی گاهی این فواصل بسیار زیاد می شود. به همین دلیل مدیریت مسائل استان ها بر اساس نظرات دانشگاهیان و نخبگان انجام نمی شود، همانگونه که مسایل مردم یک چیز است و پایان نامه ها چیز دیگرند.هدف از راه اندازی این کانون این است که فضای باز برای بحث و گفتگو، البته به شکلی ساده تر صورت پذیرد.

پیگیری راه‌اندازی کلینیک زخم و دیابت در استان مرکزی/ورود جهاددانشگاهی به حوزه‌های نوین درمانی

جهاددانشگاهی یکی از مجموعه های علمی‌پژوهشی است که در حوزه های مختلف از جمله حوزه پزشکی فعالیت دارد. حدود ۱۰ سال است که جهاددانشگاهی استان مرکزی به حوزه بهداشت و درمان ورود پیدا کرده و شعار این مجموعه همیشه انجام امور بر زمین مانده و انجام امور مورد نیاز جامعه بوده است.

اولین ورود به حوزه بهداشت و درمان با راه اندازی مجموعه تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری انجام شد و باعث افتخار است که اولین مجموعه در این حوزه در غرب کشور را ایجاد کردیم. قصد داریم در آینده در حوزه های خاص و ویژه بهداشتی و درمان با همکاری و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی ورود داشته باشیم و در حوزه های نوین درمان از جمله مباحث مربوط به درمان با استفاده از سلول های بنیادی ورود کنیم که زیرساخت های آن در حال تهیه است و امید است با همکاری اساتید این حوزه به انجام برسد.

بهره‌مندی ۱۰ هزار مراجعه‌کننده از خدمات مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی
 
۱۰ هزار مرد و زن امسال برای درمان ناباروری با استفاده از آخرین فناوری‌های نوین به این مرکز درمانی، مراجعه کردند. علاوه بر زوج‌های استان مرکزی، زوج‌هایی نیز از استان‌های لرستان و همدان به این مرکز مراجعه کردند.

چاپ 100 عنوان کتاب توسط انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی

از ابتدای سال جاری تاکنون 100 عنوان کتاب در حوزه های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی و ... به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی چاپ شده است.

نام‌گذاری سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان مرکزی به نام جهادگر فقید "دکتر سعید کاظمی آشتیانی"

 به مناسبت هفدهمین سالروز درگذشت زنده یاد دکتر آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان مرکزی به نام ایشان نامگذاری شد. جهاددانشگاهی استان مرکزی به عنوان مولود انقلاب به منظور انجام فعالیت‌ های فرهنگی و تحقیقاتی، کمک به اسلامی شدن دانشگاه‌ ها و ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه و ... در سال 1359 تاسیس شده است.


نظر شما :