معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری:

هویت اصلی جهاددانشگاهی در خدمت استقلال و رشد کشور باشد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۳۸ کد : ۵۷۱۳۹ اخبار عمومی تاپ خبر
آیت‌الله محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: هویت اصلی جهاددانشگاهی باید در راستای کمک به استقلال و رشد علمی کشور باشد.
هویت اصلی جهاددانشگاهی در خدمت استقلال و رشد کشور باشد

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ آیت‌الله محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در جریان بازدید از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و پس از افتتاح زبان تاجیکی به عنوان بیست‌ودومین زبان خبرگزاری ایکنا و نیز رونمایی از ویژه‌نامه رایحه «مولانا در آستانه قرآن»، در نشستی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از معاونان و مدیران این نهاد انقلابی حضور یافت و در سخنانی، گفت: در سال‌های گذشته نیز بازدیدی از خبرگزاری ایکنا داشته‌ام، ولی آنچه امروز مشاهده می‌کنم تفاوت بسیار چشمگیری داشت و این تغییرات، رشد فزاینده ایکنا را در کنار بقیه بخش‌های جهاددانشگاهی نوید می‌دهد و من لازم می‌دانم به عنوان عضو کوچکی از دفتر حضرت آقا، از همه دست‌اندرکاران تشکر کنم و خسته‌ نباشید بگویم و امیدواریم در آینده این روند همچنان ادامه پیدا کند.

وی در این نشست که مهدی مصطفوی، قائم مقام معاونت امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب نیز حضور داشت، افزود: جهاددانشگاهی بهتر از نهادی در فرمایشات مقام معظم رهبری تبلور پیدا کرده است. عنایت ایشان و توجه ایشان به جهاددانشگاهی برای امروز و دیروز نیست و همیشه حمایت مقام معظم رهبری از جهاددانشگاهی از بدو تشکیل آن تا به امروز واضح و آشکار بوده است. آن کمکی هم که چندسال قبل از صندوق ذخیره ارزی به جهاددانشگاهی شد، نشان‌دهنده رضایت ایشان است.

هویت اصلی جهاددانشگاهی در خدمت استقلال و رشد کشور

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه هویت اصلی جهاددانشگاهی باید در راستای کمک به استقلال و رشد علمی کشور باشد، گفت: جهاددانشگاهی باید به خودکفایی کشور کمک کند و بخش عمده‌ای از اقتصاد مقاومتی را که اقتصاد مبتنی بر دانش و به نوعی دانش‌بنیان است، محقق سازد و لذا یکی از امیدهای ما در این زمینه جهاددانشگاهی است و الحمدالله در این قسمت فعال بوده و هست.

آیت‌الله قمی ادامه داد: جهاددانشگاهی یک نهاد تک‌بعدی نیست و ابعاد مختلفی را شامل می‌شود. هم در حوزه‌های علمی، فناوری، دانشگاهی و خودکفایی و هم در عرصه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی کارنامه درخشانی دارد.

وی با بیان اینکه وقتی مدیران کارآمد و باانگیزه‌ای را در یک مجموعه‌ای مشاهده می‌کنیم توقع از آن مجموعه افزایش می‌یابد، اظهار کرد: ابتدا تشکر دفتر مقام معظم رهبری را خدمت افرادی که در خبرگزاری ایکنا چه در داخل و چه در خارج از کشور کار می‌کنند، برسانید. نکته دوم اینکه جهاددانشگاهی باید در حوزه قرآنی کارهایی را انجام بدهد که دیگران نمی‌توانند انجام دهند و از آنها انتظار نمی‌رود و خود این خبرگزاری یکی از آنهاست. زمانی که این خبرگزاری شکل گرفت کسی فکر نمی‌کرد قرآن هم می‌تواند خبرگزاری داشته باشد ولی جهاددانشگاهی در این قسمت پیشرو بود و کارش را پیش برد.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: یکی از آن کارهایی که جهاددانشگاهی می‌تواند انجام دهد، مسئله حضور قرآن در دانشگاه‌های دنیا و عرصه‌های بین‌المللی است. باید بررسی شود در چند کشور دانشکده قرآنی، رشته‌های قرآنی و دروس قرآنی داریم و چه رشته‌هایی در کشورهایی مختلف در این حوزه تدریس می‌شوند. غالباً رشته‌های حفظ، تجوید، قرائت و امثال اینها تدریس می‌شود اما آن رشته‌های قرآنی که نیاز امروز جامعه بین‌المللی را برطرف می‌کنند حوزه‌های میان‌رشته‌ای مانند قرآن و تربیت، قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد، قرآن و جامعه و دیگر موارد هستند و لذا باید نگاه شود در کجای دنیا این رشته‌ها تدریس می‌شوند، سرفصل‌هایشان کدام‌ها هستند، در این حوزه‌ها در داخل کشور چه داریم و چه کمکی می‌توانیم در این موارد به دانشگاه‌های خارج کشور ارائه دهیم تا جهاد تبیینی در رابطه با معارف قرآنی در سطح دانشگاه‌های جهانی داشته باشیم.

رشته‌های قرآنی بیشتری تعریف شوند

آیت‌الله قمی بیان کرد: بایستی رشته‌های قرآنی بیشتری تعریف شوند، متون آموزشی مرتبط با این رشته‌ها را تدوین کنیم، استادانش تربیت شوند و برنامه‌های درسی، سرفصل‌ها و مواد آن را تدوین کنیم و سپس در اختیار جهان بشریت قرار دهیم. در این زمینه می‌توان از ظرفیت دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام که دبیرخانه آن در دانشگاه پیام نور مستقر است، بهره برد و این هم یک ظرفیتی است تا بتوان آنچه را که در حوزه‌های دانشگاهی به منصه‌ ظهور و فعلیت رسانده‌ایم در سطح دانشگاه‌های جهان اسلام به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: من نمی‌گویم که جهاددانشگاهی خودش این کار را انجام دهد ولی جهاددانشگاهی با خبرگزاری ایکنا و با انجام مصاحبه‌ها و نوشتن گزارش‌ها از دانشگاه‌های مختلف می‌تواند مشوق باشد. فکر می‌کنم در ایران ۱۶ رشته صرفاً دانشگاهی در حوزه میان‌رشته‌ای قرآن داریم که اینها را هم می‌توانیم گسترش دهیم و هم معرفی کنیم.

وی افزود: دشمن احساس کرده گفتمان قرآنی مهمترین مانع برای سلطه مستکبران بر جهان بشریت است و این را فهمیده است؛ در واقع قرآن را مزاحم نظام سلطه می‌بینند. در قرن بیستم دو اردوگاه لیبرالیسم و سوسیالیسم را داشتیم؛ گفتمان لیبرالیسم مبتنی بر آزادی و گفتمان سوسیالیسم مبتنی بر عدالت بود. این دو اردوگاه کاملاً بشریت را قبضه کرده بودند و هرکس می‌خواست سخنی بگوید یا باید با ادبیات لیبرالیسم سخن می‌گفت یا با ادبیات سوسیالیسم و درگیری و نزاع میان این دو گفتمان آنقدر زیاد بود که سوسیال‌ها در پاریس تظاهرات راه می‌انداختند یا در خلیج کوبا احتمال جنگ هسته‌ای می‌رفت اما در اواخر قرن بیستم گفتمان دیگری پدید آمد که گفتمان دوقطبی را از بین برد و گفتمان قرآنی بر سر کار آمد.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه گفتمان قرآن مبتنی بر کرامت است، گفت: گفتمان کرامت همان «رَبُّکَ الأکْرَمُ»، « وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» و «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» است و بیشترین وصف قرآن، وصف کریم است و لذا گفتمان قرآن گفتمان کرامت است. در کرامت هم آزادی و هم عدالت و هم معنویت، اخلاق و اعتدال و امثال اینها وجود دارد و در عین حال عدالتش هم عدالت اقتصادی صرف نیست کما اینکه آزادی‌اش هم آزادی صرفاً آزادی حیوانی نیست. وقتی غربی‌ها از آزادی سخن می‌گویند جنبه منفی آزادی را در نظر دارند و این نوع آزادی به ناکجاآباد می‌رسد و از نیهیلیسم سر در می‌آورد و شعارشان، شعار انسان آزاد است و ستاره‌شان هم افرادی مانند مایکل جکسون هستند، ولی آزادی که اسلام از آن سخن می‌گوید آزادی مثبت است نه آزادی منفی و آزادی برای هدف دیگری است و لذا این آزادی ایجابی است و مقصودش هم انسان آزاد نیست بلکه انسان آزاده است و ستاره‌اش هم ابوذرها هستند.

آیت‌الله قمی افزود: امروز سوسیال‌ها تقریباً به موزه رفته‌اند و لیبرال‌ها اگر حیاتی دارند به زور تبلیغات است والا در مراکز پژوهشی و دانشگاهی آبرویی برای گفتمان لیبرال باقی نمانده و با زور رسانه‌ها پیش می‌روند و فقط مانعی که پیش روی آنها وجود دارد، قرآن است و لذا کفر با تمام توانش به جنگ با قرآن آمده است. آتش زدن قرآن، مخالفت با مراکز قرآنی، بستن نشریات قرآنی و زندانی کردن مفسران قرآنی در کشورهای لیبرال مصداق داستان ابن عباس است؛ معاویه به ابن عباس گفت چرا برای مردم از فضایل حضرت علی(ع) می‌گویی؟ وی به او پاسخ داد: یعنی مردم قرآن نخوانند؟ خواندن قرآن یعنی خواندن فضایل علی(ع). معاویه پاسخ داد نه قرآن بخوانند ولی قرآن را برای مردم تفسیر نکن.

دشمن به جنگ با قرآن آمده است

وی در این رابطه ادامه داد: غرب از ما همین را می‌خواهد و به ما می‌گویند اگر می‌خواهید قرآن چاپ کنید ایرادی ندارد ولی قرآن را در امتداد اجتماع و زندگی بشر قرار ندهید و لذا به جنگ با قرآن آمده‌اند و با تمام توان هم آمده‌اند. در آلمان یک مؤسسه‌ای را به راه انداخته‌اند که هزینه‌های آن را اتحادیه اروپا پرداخت می‌کند و نه دولت آلمان، فقط برای اینکه ثابت کنند قرآن تحریف شده است و چندین سال است که برای این کارها تلاش می‌کنند اما «هرکه با آل علی درافتاد ور افتاد»

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید برای حمایت از قرآن یک بسیج بین‌المللی داشته باشیم و همه باید برای حمایت از قرآن بسیج شوند، گفت: اگر بخواهیم تک‌تک به جنگ با دشمن برویم معلوم نیست عاقبت چه می‌شود. برای این کار شناختن تمام مؤسسات قرآنی بین‌المللی و ایجاد شبکه‌ای از این مؤسسات برای دفاع از قرآن یک امر بسیار ضروری و لازم است و ایکنا می‌تواند در این زمینه نقش پیشران و پیشوا را ایفا کند تا حرف جدید برای گفتن داشته باشد. باید همه اینها شناسایی شوند و در چنین زمان‌هایی با ارسال پیامک‌ها و ایمیل‌ها به مراکز مختلف و به بحث گذاشتن این مسئله که اهانت به قرآن نه تنها با آزادی و مفاهیم لیبرالیسم سازگار نیست بلکه خلاف این آزادی هم است و با استفاده از مواد حقوقی و فلسفی، ظرفیت‌ها را به میدان آورد و ایکنا باید بتواند برای دفاع از قرآن در زمان‌های مختلف بسیج ایجاد کند.

آیت‌الله قمی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث هوش مصنوعی اشاره و اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی در مسائل قرآنی مسئله‌ای است که باید از الان به فکر آن بود و ۱۰ سال دیگر دیر خواهد شد. با کمک جهاددانشگاهی و دیگر بخش‌های دانشگاهی کشور می‌توان دو کار مهم را انجام داد؛ اول اینکه جلوی سوءاستفاده از هوش مصنوعی، تحریفات و آسیب‌هایش در مسائل قرآنی را گرفت و دوم از هوش مصنوعی برای پیشبرد درست اهداف قرآنی استفاده شود.

وی درباره خدمات قرآنی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در حال حاضر یک مجموعه قابل ارائه‌ای که بتوانیم به مهمانان خارجی ارائه دهیم در دست نداریم. ما در این حوزه خیلی کار کرده‌ایم ولی یک جایی نیست که اینها در دسترس باشد و نشان دهد جمهوری اسلامی در خدمت قرآن بوده است.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان خاطره‌ای ادامه داد: آقای قرائتی می‌گفت در اوایل انقلاب در یکی از مراسم حج یکی از زائران ایرانی با یک نفر از زائران غیرایرانی راجع به انقلاب اسلامی بحث می‌کردند و اینکه چرا اصلاً انقلاب شد و چون زائر ایرانی زبان بلد نبود با ایما و اشاره به آن طرف فهماند شاه قرآن را زیرپا می‌گذاشت ولی امام خمینی(ره) قرآن را روی سر گذاشت و با همین بیان کوتاه عوامانه خودش آن فرد را قانع کرد. ما امروز باید این بیان را مدرن کنیم و خدمات و شبکه‌های قرآنی که در اختیار داریم را شرح دهیم و باز هم می‌گویم ایکنا در این زمینه می‌تواند پیشگام باشد و از همه کسانی که کاری برای قرآن کرده‌اند دعوت به عمل آورد.

پیشنهاد برگزاری مسابقات قرآن دانشجویی در کشورهای غیراسلامی

آیت‌الله قمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان گفت: مسابقات بین‌المللی دانشجویان کار بسیار ارزشمندی است؛ هم اصل برگزاری مسابقات بین‌المللی دانشجویی و هم مشارکت سایر کشورها خیلی خوب بوده و همچنین خیلی خوب است که در بعضی از سال‌ها این مسابقات در کشورهای دیگر برگزار می‌شود. حتی اگر ممکن است این مسابقات را در کشورهای غیراسلامی برگزار کنیم. مثلاً مسابقات قرآنی در سطح اروپا را مرکز اسلامی هامبورگ برگزار می‌کند ولی به طور کلی باید در همه این مسابقات حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم و هدف این حرف جدید باید امتداد معارف قرآن در اجتماع، فناوری و علم باشد.

وی درباره دانشنامه اینترنتی ایکنا؛ «قرآن‌پدیا» نیز عنوان کرد: امیدواریم این دانشنامه در تاریخ ماندگار شود. بهتر است ما دایرةالمعارف قرآنی داشته باشیم که در آن از رشته‌های مختلف مقالاتی منتشر شود و بحث کنند. در این زمینه از ظرفیت ویکی‌شیعه هم می‌توان بهره برد. کارهای پراکنده‌ای در این زمینه انجام شده و جهاددانشگاهی می‌تواند به عنوان نخ تسبیح مطرح باشد. 

بنابر این گزارش پیش از سخنان آیت‌الله قمی، دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی در سخنان کوتاهی با تشکر از حضور معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب اسلامی در این مجموعه و با اشاره به فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا و پوشش محافل و برنامه‌های قرآنی از محلات تا سطح ملی و بین‌المللی در این خبرگزاری، تصریح کرد: اینکه در نقاط مختلف کشور این سازمان و خبرگزاری به عنوان یک مرجع در حوزه فعالیت‌ها و اخبار قرآنی شناخته می‌شوند مایه افتخار جهاددانشگاهی است.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه به بیان گزارشی از وضعیت جهاددانشگاهی به ویژه در حوزه اعتبارات و بودجه پرداخت.

بنابر این گزارش در ابتدای این جلسه محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا گزارش مختصری از فعالیت‌های خبرگزاری و دیگر مراکز وابسته این سازمان ارائه کرد.

کلید واژه ها: سازمان قرآنی جهاددانشگاهی


نظر شما :