سرپرست مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی:

صندوق رویش امید؛ ابزار حمایتی زوجین نابارور/ اثرگذاری دیابت در ناباروری مردان جدی است

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۳ کد : ۵۷۵۵۹ معاونت پژوهشی تاپ خبر
دکتر جنابی در خصوص مشوق های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی به منظور درمان، فرزندآوری و در نهایت رشد جمعیت بیان کرد: اخیرا موسسه خیریه رویش امید توسط جهاددانشگاهی استان راه اندازی شده است که خیرین با کمک به این صندوق، می توانند از درمان زوج های نابارور حمایت کنند.
صندوق رویش امید؛ ابزار حمایتی زوجین نابارور/ اثرگذاری دیابت در ناباروری مردان جدی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر مریم جنابی سرپرست مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی موظف به افزایش جمعیت در ایران هستیم، اظهارکرد: متاسفانه جمعیت رو به کاهش است، نیروی جوان کشور افت داشته و استان مرکزی نیز طبق آمار و تحقیقات انجام شده جزو سه استان سالمند کشور بوده و سرعت پیری در این استان بیشتر از سایر استان هاست.

وی با بیان اینکه آمار زادآوری در استان مرکزی به شدت کاهش یافته است، گفت: اگر با همین روند پیش رویم، در آینده جمعیت بسیار کمی از جوانان را خواهیم داشت که مسلما یک خطر جدی در ابعاد مختلف محسوب می شود و با توجه به این کاهش، موظف به اندیشیدن تمهیدات لازم برای رشد جمعیت هستیم، بر این اساس سیاست های توسعه جمعیت و فرزندآوری در کشور با جدیت در پیش گرفته شده است.

سهم برابر زنان و مردان در ناباروری

وی تصریح کرد: یکی از ابزارها و مولفه های افزایش جمعیت، کمک به زوج نابارور است. مسلما تشویق همه اقشار جامعه به فرزندآوری قدری دشوار است، اما در این بین زوج هایی هستند که تمایل به فرزندآوری دارند، اما درگیر مشکلاتی در زمینه باروری هستند به همین دلیل باید بخشی از حمایت ها را به سمت این زوج ها سوق داد.

جنابی با بیان اینکه مراکز درمان ناباروری ظرفیتی ویژه در ابعاد مختلف درمانی، روانشناسی، مادی و معنوی و ... برای زوج های نابارور راغب به فرزندآوری هستند، بیان کرد: ناباروری به چهار دلیل زنانه، مردانه، زنانه-مردانه و دلایل ناشناخته خود را نشان می دهد. ۴۰ درصد علل و عوامل ناباروری زنانه و ۴۰ درصد مردانه است. عوامل زنانه به مولفه هایی چون سن، فیبرم ها، بسته بودن لوله ها، بهم ریختگی هورمون ها، تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز و ... باز می گردد، همچنین استفاده از فست فودها و مواد غذایی نامناسب در دختران، می تواند باعث بروز ناباروری شود.

اثرگذاری دیابت در ناباروری مردان جدی است

سرپرست مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی مشاغل سخت، مشاغل در معرض گرما، تغذیه های نامناسب، بیماری های زمینه ای همچون دیابت را از عوامل موثر در کیفیت اسپرم و ناباروری مردان دانست و گفت: دیابت یکی از نقش های پررنگ را در کاهش اسپرم دارد، چنانکه بسیاری از مراجعین به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان سالم هستند، اما به دلیل ابتلا به دیابت، دچار ناباروری شده اند.

وی بیان کرد: در استان مرکزی با توجه به آلودگی هوا و وجود صنایع و کارخانجات آلاینده، میزان و آمار ناباروری قدری بیشتر است، البته باید تحقیقات گسترده ای در این راستا صورت گیرد تا با اطمینان، دلایل ناباروری را بیان کرد.

اهمیت سن مادر در موفقیت درمان های ناباروری

جنابی با اشاره به اینکه عموما درمان مراجعین و زوجین نابارور به شکل دارویی آغاز می شود و در صورت نیاز به سمت IUI و یا IVF  حرکت می کنند، گفت: عمده زوجین نابارور با درمان دارویی موفق به فرزندآوری می شوند. طبق میانگین جهانی ۱۵ تا ۲۰ درصد بیماران به درمان IUI پاسخ مثبت می دهند و در صورت نیاز بیمار، درمان IVF که درمان پیچیده تر است انجام می شود. از هر دو زوج نمونه گرفته می شود، جنین در آزمایشگاه تشکیل می شود و پس از سه تا پنج روز نگهداری در آزمایشگاه یا فریز می شود یا به بدن مادر منتقل می شود. طبق آمار جهانی پس از انتقال جنین به بدن مادر، موفقیت باروری بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است که البته در این درمان سن مادر بسیار اهمیت دارد و هر میزان سن پایین تر باشد، موفقیت بیشتر خواهد بود.

تولد ۱۰۰۰ نوزاد با درمان ناباروری در مجتمع درمانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی

وی با بیان اینکه با توجه به تجهیزات به روز در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی و حضور متخصصین ماهر، میزان موفقیت در برخی از بازه های زمانی به ۶۵ درصد نیز رسیده است، گفت: از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۱ هزار نوزاد به واسطه فعالیت این مرکز در استان مرکزی متولد شده اند.

وام قرض الحسنه و صندوق رویش امید؛ ابزار حمایتی زوجین نابارور

این متخصص زیست تکوینی در خصوص مشوق های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی به منظور درمان، فرزندآوری و در نهایت رشد جمعیت بیان کرد: خوشبختانه بیمه ها بخشی از هزینه ها تقبل کرده اند، اما در کنار آن، مرکز با پرداخت وام قرض الحسنه بدون سود تا سقف ۱۰ میلیون تومان به تامین هزینه های درمان کمک می کنند، همچنین اخیرا موسسه خیریه رویش امید توسط جهاد دانشگاهی استان راه اندازی شده است که خیرین با کمک به این صندوق، می توانند از درمان زوج های نابارور حمایت کنند.

وی با اشاره به اهدای جنین در این مرکز، تصریح کرد: برخی از زوجین که اقدام به فریز کردن جنین کرده بودند، پس از باروری و فرزند آوری، جنین های فریز شده خود را به زوج های نابارور که امکان درمان آنها وجود ندارد، اهدا می کنند.

فرزند نمی خواهید، تخمک را فریز کنید

جنابی اضافه کرد: البته برخی از زنان که فعلا تمایلی به داشتن فرزند ندارند یا دختران مجرد در سنین بالا می توانند پس از ویزیت پزشک و دریافت داروهای مختصری، برای فریز کردن تخمک اقدام کنند تا در سال های آتی اقدام به فرزندآوری کنند، البته به هر میزان که سن خانم کمتر باشد، کیفیت تخمک ها بیشتر خواهد بود.

این مقام مسوول در پایان به نقل از ایسنا با اشاره به اینکه سالانه مراجعین زیادی به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی مراجعه می کنند، افزود: این مرکز در محدوده اراک و استان مرکزی خدمات نمی دهد و مراجعینی بسیاری از غرب کشور دارد و تا امروز میانگین موفقیت مرکز بسیار مطلوب بوده است.

کلید واژه ها: درمان ناباروری جهاددانشگاهی


نظر شما :