معاون استاندار مرکزی در بازدید جهاددانشگاهی تاکیدکرد:

موفقیت جهاددانشگاهی جهت انجام کارهای بر زمین مانده انقلاب/ توسعه خدمات این نهاد نیازمند حمایت ارکان نظام است

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۱ کد : ۵۸۴۰۸ اخبار عمومی تاپ خبر
نظری با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی جهت انجام کارهای بر زمین مانده انقلاب موفق عمل کرده است، اظهارکرد: توسعه خدمات جهاددانشگاهی نیازمند حمایت واقعی همه ارکان نظام است. البته لازم است در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خدمات این مجموعه اهتمام جدی داشت تا مردم با اطلاع از خدماتی که این نهاد ارائه می‌دهد از خدمات لازم بهره‌مند شوند.
موفقیت جهاددانشگاهی جهت انجام کارهای بر زمین مانده انقلاب/ توسعه خدمات این نهاد نیازمند حمایت ارکان نظام است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ بهنام نظری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در جریان بازدید از جهاددانشگاهی استان با اشاره به ظرفیت بالای این نهاد، بر لزوم بهره گیری از این توانمندی و پتانسیل بالقوه تاکید کرد و افزود: فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه‌های گوناگون به ویژه در حوزه های اجتماعی از جمله پژوهش در حوزه آسیب‌های اجتماعی که بر اساس داده‌های دقیق انجام شده بسیار ارزشمند است.

خدمات جهاددانشگاهی در حوزه درمان ناباروری شایسته تقدیر است

وی به فعالیت و ارائه خدمات جهاددانشگاهی در حوزه درمان ناباروری اشاره کرد و افزود: در شرایطی که موضوع فرزندآوری و افزایش نرخ جمعیت در کشور مطرح است، فعالیت این نهاد در حوزه درمان ناباروری برای بخشی از جامعه که در پرداخت هزینه بالای درمان باروری از طریق مراجعه به بخش خصوصی مستاصل شده‌اند شایسته تقدیر است و توسعه این خدمات موجب کاهش بار روانی است که به این قشر وارد شده است.

معاون استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی جهت انجام کارهای بر زمین مانده انقلاب موفق عمل کرده است، اظهارکرد: توسعه خدمات جهاددانشگاهی نیازمند حمایت واقعی همه ارکان نظام است. البته لازم است در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خدمات این مجموعه اهتمام جدی داشت تا مردم با اطلاع از خدماتی که این نهاد ارائه می‌دهد از خدمات لازم بهره‌مند شوند.

دانشگاه علوم پزشکی به عنوان رقیب به جهاددانشگاهی نگاه نکند

وی از دانشگاه علوم پزشکی خواست تا به عنوان رقیب به جهاددانشگاهی نگاه نکند و افزود: مجموعه حوزه بهداشتی و درمانی باید به جهاد دانشگاهی نگاه تعاملی و همراهی داشته باشد تا بخشی از مشکلات حوزه سلامت از طریق این نهاد انقلابی برطرف شود.

وی افزود: در نگاه اول به مجموعه جهاددانشگاهی این تصور بوجود می‌آید که این مجموعه باید صرفا کار آکادمیک دانشگاهی انجام دهد در حالی که این نهاد به حوزه‌هایی ورود کرده که برای نظام منشاء خیرات و برکات فراوان است.

نظری در ادامه گفت: جهاددانشگاهی در حوزه علوم انسانی، آسیب‌های اجتماعی و به طور کلی با احصای نیازهای کشور در بخش‌های مختلف می‌تواند با کار میدانی موفق تر عمل کند. عزم دولت در حوزه هویت بخشی و شناساندن استان، رویکردی علمی و برنامه محور برای حل مشکلات به ویژه در حوزه آسیب های اجتماعی است و دستگاه‌های اجرایی استان آمادگی کامل برای بهره‌گیری از ظرفیت این نهاد را دارند. اگر امروز از این ظرفیت و پتانسیل استفاده نمی‌شود بخشی از ایراد متوجه دستگاه‌های اجرایی و بخش دیگر به اطلاع رسانی ناکافی از سوی جهاد دانشگاهی بر می‌گردد.

تقویت اعتبارات حوزه پژوهشی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلف به صرف بخشی از اعتبارات خود در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی هستند، گفت: باید این رویکرد برای تقویت منابع جهاددانشگاهی تقویت شود گرچه از سویی نیز اعتبارات ناکافی برای این مجموعه دیده شده که با حجم فعالیت‌های آن همخوانی ندارد.

نظری بر بهره گیری جهاددانشگاهی از اعتبارات با ردیف پژوهشی و تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و افزود: برخی ادارات به دلایل عدم اطلاع از این موضوع اعتبارات بخش پژوهشی و تحقیقاتی را هزینه نمی کنند و این منابع در انتهای سال برگشت می‌خورد یا در صورت هزینه کرد خروجی مثبتی برای آن دستگاه نداشته و صرفا در قالب یک کار پایان نامه‌ای عرضه می‌شود.

نیازسنجی دستگاه‌های اجرایی از سوی جهاددانشگاهی

معاون استاندار مرکزی خواستار نیازسنجی دستگاه‌های اجرایی از سوی جهاددانشگاهی شد و افزود: این نهاد باید نیازهای تمامی دستگاه‌های اجرایی را رصد و پایش کند و متناسب با نیازی که احصاء می‌کند برنامه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بحران آب دنیا را فرا گرفته است، افزود: جهاد کشاورزی باید کشاورزان را ملزم به رعایت الگوی کشت متناسب با شرایط آبی کشور کند و مجموعه جهاد دانشگاهی باید با کار علمی و تحقیقاتی راهکار لازم را در این رابطه ارائه دهد تا در این استان که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم کشت محصولات با نیاز آبی بالا حذف شود.

وی تصریح کرد: اگر در الگوی کشت با توجه به بحران آبی تغییر و بازنگری صورت نگیرد قطعا با چالش شدید آبی مواجه خواهیم شد و جهاد دانشگاهی باید به این موضوع به عنوان یک کار بر زمین مانده نگاه کرده و راهکار ارائه دهد.

نظری در ادامه اظهارکرد: جهاددانشگاهی می تواند ارتباط دهنده صنعت و دانشگاه باشد و باید ضمن بهره مندی از توانمندی خود در این زمینه، به این عرصه ورود پیدا کند.

وی در خصوص برگزاری انتخابات نیز تصریح کرد: در این راستا نیازمند مشارکت در افکارسنجی جمعی هستیم و قابلیت های استان با توجه به حوزه های مختلف به ویژه حوزه علوم انسانی باید مدنظر قرارگیرد.

اجرای طرح ملی “بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در سطوح شهرستانی- استانی در کشور”

نظری ضمن اظهارامیدواری از اجرای طرح ملی “بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در سطوح شهرستانی- استانی در کشور”  که به همت گروه پژوهشی توسعه اجتماعی جهاددانشگاهی استان در حال اجراست، افزود: طرح های ملی راهگشای بسیاری از مسائل کشور و استان است.

دکتر مهدی مبارکی عضو هیات علمی گروه پژوهشی توسعه اجتماعی جهاددانشگاهی استان در حاشیه این بازدید با تشریح طرح ملی “بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در سطوح شهرستانی- استانی در کشور” اظهارکرد: این طرح ملی به سفارش سازمان برنامه و بودجه کشور در سال 1399، با شروع سال 1401 و ابلاغ سازمان اجتماعی کشور و معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با کارفرمایی مرکز رصد اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در استان در حال اجراست.

وی افزود: در این طرح و در بلند مدت و به جهت تکمیل و تحقق شبکه برنامه نهایی، سه مرحله یا فاز بر اساس سه مؤلفه کلیدیِ فرایند توسعه اجتماعی، با عنوان؛ هستی‌شناسی توسعه اجتماعی جهت شناخت وضعیت اولیه توسعه اجتماعی در ایران که تاکید این مطالعه بر آن بنا نهاده شده، هدف‌شناسی توسعه اجتماعی جهت ترسیم اهداف و سیاست‌های توسعه اجتماعی در ایران و نهایتاً امکان‌شناسی توسعه اجتماعی یا تدوین استراتژی‌های اقدام و مداخله، جهت تحقق اهداف پیش‌بینی شده است.

مبارکی اضافه کرد: علی‌رغم اهمیت اهداف توسعه اجتماعی، همچون رفاه، عدالت و پیشرفت اجتماعی، همچنان تعاریف و اهداف توسعه اجتماعی در بین متولیان علمی و عملی کشور، به شاخص‌های یکپارچه، عملیاتی و قابل اجماعی تبدیل نشده است. کلی‌گویی، تناقض‌گویی و در عین حال بدیهی انگاشتن بسیاری از شاخص‌های توسعه اجتماعی، این اهداف را به مقوله‌هایی آرمانی، ذهنی و شعاری مبدل ساخته که گاها در تضاد با واقعیت‌ها و وضعیت‌های ملموس همچون، فقر، شکاف و نابرابری و امثالهم قرار گرفته‌اند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: این پروژه در فرایند مطالعاتی خود، با هدف مرتفع ساختن بخشی از ضعف‌ها و خلاءهای موجود در قالب رویکرد سیاست پژوهانه به این مهم پرداخته است.

شایان ذکر است؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی و مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی در پایان از مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان و حوزه های مختلف این نهاد و همچنین روند برگزاری امتحانات پایان ترم تحصیلی دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک بازدید به عمل آوردند.

منبع: ایسنا و روابط عمومی جهاددانشگاهی

کلید واژه ها: توسعه اجتماعی جهاددانشگاهی


نظر شما :