رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی:

ساختار عملیاتی جهاددانشگاهی در راستای تولید محصول دانش‌بنیان باشد/نقش‌آفرینی این نهاد در حوزه جوانی جمعیت

۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۰۶:۱۹ کد : ۵۹۳۳۷ اخبار عمومی تاپ خبر
عسکری اظهارکرد: جهاددانشگاهی می تواند با توجه به ساختار کاربردی و عملیاتی که دارد به تولید محصول دانش بنیان برای جامعه هدف و شناسایی پیشرانان اقتصادی در حوزه پژوهشی اقدامات اساسی انجام دهد.
ساختار عملیاتی جهاددانشگاهی در راستای تولید محصول دانش‌بنیان باشد/نقش‌آفرینی این نهاد در حوزه جوانی جمعیت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ نوربخش عسگری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در جریان بازدید از مجموعه جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیت و توانمندی های این نهاد، بر لزوم همکاری دوجانبه با جهاددانشگاهی در زمینه های مختلف تاکید کرد.

وی افزود: جهاددانشگاهی می تواند با توجه به ساختار کاربردی و عملیاتی که دارد به تولید محصول دانش بنیان برای جامعه هدف و شناسایی پیشرانان اقتصادی در حوزه پژوهشی اقدامات اساسی انجام دهد.

عسگری به بحث های زیست محیطی مرتبط با آلودگی هوای اراک اشاره کرد و افزود: در این راستا نیازمند بازنگری و عملیاتی هستیم تا بتوانیم تا در سفر رییس جمهور به استان، مصوباتی در این زمینه عملیاتی شود.

وی با اشاره به فعالیت مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، افزود: این مرکز متولی برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان دولت است ولی در برگزاری دوره ها با کمبود فضای آموزشی مناسب روبرو هستیم.

در حوزه پژوهشی به دنبال زنجیره های ارزش و مزیت های نسبی استان هستیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه در حوزه پژوهشی ما به دنبال زنجیره های ارزش و مزیت های نسبی استان هستیم، افزود: جهاددانشگاهی می تواند با توجه به ظرفیت کاربردی بودن، در حوزه آموزشی، پژوهشی، محیط زیست و اقتصادی و ... ورود پیدا کند.

عسگری ادامه داد: یکی از وظایف اصلی سازمان مدیریت، رصد و تدوین برنامه های توسعه اجتماعی و فرهنگی است چراکه بخش‌های فرهنگی و اجتماعی از ارکان اساسی توسعه هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی تصریح کرد: بخشی از توسعه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، مربوط به کارهای جدید پژوهشی و نو و ارائه خدمات برتری است که به ماندگاری نیروهای جوان و نخبگان در استان کمک می کند.

تقدیر از خدمات جهاددانشگاهی استان مرکزی

عسگری ضمن تقدیر از خدمات جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: خدماتی که جهاددانشگاهی بویژه در حوزه درمان انجام می‌دهد از نظر آمایشی به ماندگاری مردم و به ویژه نخبگان و نیروهای متخصص در استان کمک می‌شود. این نخبگان برای مثال در یک واحد تحقیقاتی و دانشگاهی خدمت می کنند و ماندگاری آنها در استان و فعالیت آنها در بخش های مختلف تخصصی، منجر به توسعه استان خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل مهاجرت نخبگان و کسانی است که می توانند خدمات برتری را به مردم ارائه دهند، افزود: اگر فردی در زندگی شخصی و خانوادگی خود، نتواند در محل زندگی خود خدمات بگیرد قاعدتا باید به استان های برخوردار مهاجرت کند. بر این اساس اگر همه امکانات و تجهیزات در استان وجود داشته باشد و از نظر برخورداری از شاخص های توسعه در جایگاه خوبی باشیم ولی به دلیل مهاجرت نخبگان، مشکل کمبود متخصص داشته باشیم و شاخص نرم افزاری ضعیف باشد، نمی توانیم خدمات اثرگذار و مطلوبی را به جامعه ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه هزینه درمان ناباروری بالاست و برخی زوجین توان تامین این هزینه ها را ندارند یا اگر از توان مالی برخوردار باشند، بعد مسافت برای دستیابی به خدمات ناباروری می تواند برای متقاضیان این خدمات مشکل آفرین و ناامیدکننده باشد. با توجه به این موارد، استقرار مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی در استان، در راستای رفع این مشکل و تسهیل دسترسی به درمان، نقطه مثبت برای استان محسوب می شود.

عسگری با اشاره به بحث جوانی جمعیت اظهارکرد: یکی از پایه های جوانی جمعیت این است که باروری و فرزندآوری را افزایش دهیم که جهاددانشگاهی با امکانات مطلوبی که در حوزه درمان ناباروری دارد می‌تواند در این حوزه نیز نقش اثرگذاری داشته باشد.

خدمات جهاددانشگاهی به ماندگاری نخبگان در استان مرکزی کمک می کند

وی با اشاره به سند آمایش گفت: این سند، یک سند بالادستی است که اهداف بنیادین دارد که این اهداف برای هر استانی متفاوت است. خوشبختانه در تدوین این سند، جوانب کار به خوبی بررسی شده است. یکی از اهداف استان در سند آمایش، نگهداشت نخبگان است که به عنوان یک هدف غایی باید در برنامه‌های پنج ساله ستادها و کمیته ها و ساختارهای مختلف مد نظر قرار گرفته و برنامه های عملیاتی و ساز و کارهای آنها منطبق بر دستیابی به این هدف باشد.

عسگری با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که بخشی از اعتبارات دولتی را جذب می کند و بخشی از هزینه های خود را از محل درآمدهای خود تامین می کند، گفت: امسال در دستورالعملی که سازمان برنامه ابلاغ کرده در راستای حمایت از جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری، تجهیزات آزمایشگاهی و مراکز درمانی مجوزی به استان ابلاغ شده که فرصتی برای حمایت از این نهاد در استان است.

افزایش همکاری‌ بیشتر و بهتر با جهاددانشگاهی استان

وی با اشاره به افزایش همکاری‌ بیشتر و بهتر با جهاددانشگاهی استان مرکزی، گفت: هدف از این بازدید، آشنایی با ظرفیت‌ها و امکانات این نهاد بود تا بتوانیم شناخت جامع‌تری به منظور رساندن کمک‌های مختلف به این نهاد داشته باشیم. البته تامین منابع نهادهای غیردولتی به صورت کسب درآمد توسط خود این نهادهاست ولی ما از اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی تبصره ۱۸ و ۱۶ می توانیم به این نهادها کمک کنیم.

گفتنی است؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی و هیات همراه در پایان این نشست، از مجتمع درمانی و قسمت های مختلف مجموعه جهاددانشگاهی استان بازدید به عمل آورند.

منبع: ایسنا و روابط عمومی جهاددانشگاهی استان


نظر شما :