در نیم‌ور محلات انجام می‌شود؛

ارائه خدمات آزمایشگاهی سنگ‌های ساختمانی برای اولین بار در کشور

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۹ کد : ۵۹۴۰۱ معاونت پژوهشی تاپ خبر
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ارائه خدمات آزمایشگاهی برای سنگ‌های ساختمانی برای اولین بار در کشور در مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات و نیم‌ور انجام خواهد شد.
ارائه خدمات آزمایشگاهی سنگ‌های ساختمانی برای اولین بار در کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر اردشیر پورشعبان عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاح مرکز مطالعات خدمات تخصصی سنگ محلات و نیم ور، گفت: این مرکز در جهت پیشبرد صنعت سنگ طبیعی فعالیت خواهد کرد. رهبری، حمایت و ترویج صنعت سنگ از طریق اطلاعات معتبر، آموزش استانداردها و پژوهش، از اهداف این مرکز است.

جای خالی مرکز مطالعات خدمات تخصصی سنگ در محلات احساس می شد

وی تصریح کرد: جای خالی این مرکز در کشور و در منطقه احساس می‌شد. در هیچکدام از کشورهای منطقه، مرکزی برای تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با سنگ وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم قطبی برای سنگ منطقه و کشور شویم. ایران به عنوان چهارمین کشور از نظر منابع سنگ، هفتمین کشور از نظر میزان تولید سنگ و سومین کشور از نظر تعداد معادن سنگ، تنوع، طرح و رنگ در جهان به شمار می‌آید.

پورشعبان افزود: طبق آمار سال ۱۴۰۱ حدود یک و نیم میلیون تن سنگ از کشور صادر شده است و بیش از ۱۶ کشور از جمله عراق، چین، ترکمنستان و امارات از ایران سنگ وارد کرده‌اند. ارزش دلاری صادرات سنگ ایران در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۸۵ میلیون دلار بوده است که ۵۰ هزار میلیارد ریال درآمد برای کشور به ارمغان آورده است.

وی تصریح کرد: در شهرستان محلات و نیم‌ور حدود ۲۸۰ واحد سنگبری فعال بوده و حدود ۳۰ معدن در این شهرستان مشغول فعالیت هستند که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این شهرستان در حوزه سنگ است و مرکز سنگ می‌تواند کمک موثری برای فعالیت‌های حوزه سنگ باشد.

عضو سازمان نظام مهندسی معدن گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک این مرکز، مقصدهای صادراتی را افزایش داده و آن را تا ۱۰۰ کشور ارتقا دهیم. صیانت از مواد معدنی کشور، افزایش راندمان تولید سنگ و کمک به استخراج و فراوری از ضرورت‌های تاسیس این مرکز است چراکه مواد معدنی جزو سرمایه‌های تجدیدناپذیر کشورها هستند و پس از برداشت جایگزین نخواهند شد.

وی اظهارکرد: افزایش صادرات سنگ‌های ساختمانی با استفاده از تجربیات و دانش فنی کارشناسان مرکز و بالا بردن کیفیت سنگ‌های ساختمانی در کارخانجات، تولید محصولاتی با ارزش افزوده مناسب، ایجاد اشتغال پایدار برای تعدادی از متخصصین و کارگران بومی و ارائه آموزش‌های تخصصی در زمینه سنگ‌های ساختمانی از اهداف دیگر این مرکز برای افزایش صادرات سنگ‌های ساختمانی است.

وی ادامه داد: پژوهش و تولید محصولات در راستای تامین نیاز کارخانجات سنگبری، ارائه خدمات آزمایشگاهی در زمینه افزایش کیفیت سنگ‌های ساختمانی و برندسازی و برگزاری رویدادهای سالانه نیز از اهداف این مرکز به شمار می‌روند. یکی از نارسایی‌های صنعت سنگ، برندسازی در سنگ‌های ساختمانی است. امیدواریم با کمک متخصصان این مرکز بتوانیم برندهای معتبر را معرفی کنیم تا بحث صادرات سنگ‌های ساختمانی را در پیش بگیرند.

وی افزود: اهداف کلی این مرکز، ارائه خدمات تخصصی جهت افزایش راندمان با هدف افزایش کیفیت و صادرات، ارائه خدمات تخصصی در حوزه بازرگانی سنگ‌های ساختمانی، ارائه خدمات آموزشی در حوزه سنگ‌های ساختمانی و ارائه خدمات پژوهشی در زمینه تولید مواد مصرفی در فرآوری سنگ‌های ساختمانی از قبیل سگمنت و لقمه و سایر موارد است.

پورشعبان گفت: نقشه‌برداری معادن، اکتشاف سنگ‌های ساختمانی، ارائه روش‌های فناورانه در استخراج سنگ‌های ساختمانی نیز از ماموریت‌های این مرکز خواهد بود. در صنعت سنگ‌های ساختمانی حدود ۵۰ درصد باطله تولید می‌شود که ناشی از استخراج و اکتشاف نامناسب است و هدف ما کاهش این میزان بوده که در جهان حدود ۳۰ درصد است.

وی اظهار کرد: ارائه خدمات سرویس فنی به واحدهای سنگبری به صورت ۲۴ ساعته از اهداف این مرکز است. فعالیت در زمینه مدیریت پسماندهای سنگبری که یکی از معضلات اساسی این صنعت است نیز از اهداف این مرکز بوده که به دانش فنی مناسبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم آلودگی‌های ایجاد شده در خاک، آب و هوا را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: کاهش مصرف آب و بازیافت آن، ارائه مشاوره تخصصی در زمینه کاهش مصرف انرژی، مطالعه در حوزه طراحی، ساخت و فرآوری سنگ‌های ساختمانی برای نظارت بر تمامی مراحل ساخت سنگبری‌ها، مشاوره فروش سنگ‌های ساختمانی، برندسازی برای آنها و تسهیل حضور آنها در بازارهای خارجی در حوزه فعالیت های این مرکز پیش‌بینی شده است.

ارائه خدمات آزمایشگاهی برای سنگ‌های ساختمانی برای اولین بار در مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات

این مقام مسوول افزود: ارائه خدمات آزمایشگاهی برای سنگ‌های ساختمانی برای اولین بار در این مرکز انجام خواهد شد که نیازمند توجه بیشتر برای خرید تجهیزات سنگین آزمایش فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی است تا این مرکز در آینده به عنوان یک هاب در کشور برای تعیین استاندارد صنعت سنگ کشور تبدیل شود.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گفت: از برنامه‌های این مرکز این است که میزان مصرف سنگ را نشان دهد. تولید کفپوش‌ها، سرامیک و کاشی، بازار مصرف سنگ در کشور را محدود کرده است که در دنیا نیز به همین شکل است اما سنگ طبیعی جایگاه خود را دارد که باید آن را ترویج کرد.

وی اظهار کرد: برگزاری جایزه سالانه بهترین صادرکننده سنگ ساختمانی و بهترین تولیدکننده سنگ ساختمانی از خدماتی است که در این مرکز ارائه خواهد شد.

مغفول ماندن بحث آموزش در حوزه سنگ‌های ساختمانی

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی در پایان به نقل از ایسنا با اشاره به مغفول ماندن بحث آموزش در حوزه سنگ‌های ساختمانی، افزود: دوره‌های آموزشی برای سنگ‌های ساختمانی، بخش معدن و فرآوری سنگ‌های ساختمانی تعریف شده است. نیاز جدی به بحث آموزش در کشور وجود دارد زیرا زمانی که به دنبال افزایش کیفیت تولید و بهبود صادرات هستیم، باید توجه ویژه‌ای به آموزش شود.


نظر شما :