نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس:

جهاددانشگاهی گام‌های بلندی برای خودکفایی کشور برداشته است

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۴ کد : ۵۹۴۰۲ معاونت پژوهشی تاپ خبر
حجت الاسلام سلیمی گفت: جهاددانشگاهی در برهه‌ای گام‌های بسیار بلندی برای خودکفایی کشور در تولید برخی از محصولات برداشت. نکته مهم این است که جهاددانشگاهی با بودجه اندک این اقدامات بزرگ را انجام داده است که کار جهادی به معنی واقعی کلمه در این حوزه شکل گرفته است.
جهاددانشگاهی گام‌های بلندی برای خودکفایی کشور برداشته است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات، تصریح کرد: جهاددانشگاهی در برهه‌ای گام‌های بسیار بلندی برای خودکفایی کشور در تولید برخی از محصولات برداشت. نکته مهم این است که جهاددانشگاهی با بودجه اندک این اقدامات بزرگ را انجام داده است که کار جهادی به معنی واقعی کلمه در این حوزه شکل گرفته است.

سلیمی با اشاره به ظرفیت‌های آزمایشگاهی پیش بینی شده برای مرکز مطالعات سنگ گفت: این آزمایشگاه نیاز به منابع مالی دارد و این ابهام وجود دارد که این منابع باید از چه طریقی تامین شود. پژوهشگاه نیاز به پژوهشگر دارد و تامین منابع انسانی این مرکز نیز با ابهام مواجه است.

وی اظهار کرد: برای بحث اکتشاف و باطله‌های معادن چه برنامه‌هایی دارید؟ باید مشخص شود که به دنبال تولید کاغذ یا سنگ‌های مصنوعی هستید چرا که مبحث سنگ مصنوعی در دنیا به شکل جدی دنبال می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: امروزه باطله‌ها را تبدیل به سنگ‌های مصنوعی مستحکم‌تر از سنگ‌های طبیعی می‌کنند ولی واقعیت این است که سهم ایران از صادرات جهانی کمتر نیم درصد است. ترکیه ۲۵ درصد بازار سنگ دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: افزایش راندمان نیازمند ماشین‌آلات جدید است. با ماشین‌آلات فرسوده کنونی از هر تن سنگ کوپ، ۷ الی ۸ متر سنگ مرغوب استحصال می‌شود، در حالی که در دنیا این رقم به ۲۲ الی ۲۵ متر رسیده است.

مرکز مطالعات سنگ برای فعالیت نیازمند شرکت‌های اقماری دانش بنیان است

حجت الاسلام سلیمی افزود: مرکز مطالعات سنگ برای فعالیت نیازمند شرکت‌های اقماری دانش بنیان است. باید با کمک و هم‌اندیشی کار را پیش برده و در ابتدا ماموریتی سنگین برای مرکز تعریف نشود.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده در ارتباط با اهداف مرکز مطالعات سنگ تصریح کرد: مرکز پژوهشی و دفتر تجاری باید از یکدیگر تفکیک شوند. در صورتی که قصد انجام این ماموریت سنگین را داشته باشیم، در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید مرحله به مرحله بخش‌های مختلف را به این مرکز اضافه کرد. به شرط رفع ابهام در حوزه بودجه و منابع انسانی، شهرستان با تمام ظرفیت همراه شما خواهد بود. اسم‌ها راهگشا نخواهند بود و باید دست به دست هم دهیم تا مرکز را به پیش ببریم.

حجت الاسلام سلیمی افزود: اگرچه در بحث تولید کاغذ از سنگ گام‌هایی از طرف بخش خصوصی برداشته شده است اما با نامهربانی‌های جدی از طرف دولت مواجهیم و سنگ‌اندازی‌هایی در این زمینه از جمله واگذاری زمین و واردات ماشین آلات صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به بروکراسی‌های پیچیده در کشور گفت: شخصی که در این محل مستقر می‌شود باید دارای اختیارات لازم باشد تا درخواست‌های فعالان عرصه سنگ به سرعت پیگیری شود.

انجام پژوهش های کاربردی در مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات

حجت الاسلام سلیمی گفت: در صورتی که مرکز مطالعات سنگ بتواند خدمات علمی به فعالان سنگ ارائه دهد رونق پیدا خواهد کرد و به عبارت دیگر باید پژوهش های کاربردی در این مرکز انجام شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: حرکت به سمت پژوهش کاربردی موجب می‌شود تا فعالان سنگ به این مرکز احساس نیاز کنند.

وی با اشاره به ارتقاء حدود ۵۰ رتبه‌ای یکی از دانشگاه‌های سئول گفت: این دانشگاه سالیانه حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار درآمد از فروش فناوری به صنعتگران به دست می‌آورد. دانشگاه باید خود به دنبال کسب درآمد باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت مطرح شده است اما به دلایلی از جمله نبود ایده، اساسنامه و ماموریت‌های وزارتخانه با آن مخالفت کرده‌ایم، گفت: پس از گذشت سال‌ها از ادغام وزارتخانه‌ها و تشکیل وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، هنوز اساسنامه آنها مشخص نشده است. به همین دلیل است که قیمت مرغ در این شرایط قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز با همکاری جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی و تلاش‌های فراوان جهاددانشگاهی استان مرکزی، اولین و تنها مرکز مطالعات و پژوهش در حوزه سنگ و خدمات مرتبط با آن در شهرستان محلات و شهر نیم‌ور افتتاح شد.

این مقام مسوول یادآور شد: این مجموعه می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله اکتشاف، فراوری، صادرات و همچنین در حوزه پشتیبانی علمی از پژوهشگران و فعالان بخش سنگ نقش برجسته ایفا کند. این کار، امروز آغاز شد و مسئولان جهاددانشگاهی قول دادند در بحث منابع انسانی و بودجه، کمک جدی کنند.

همکاری شرکت های دانش بنیان با مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات

ححت الاسلام سلیمی در پایان به نقل از ایسنا، افزود: نیاز است که در کنار این مجموعه، شرکت‌های دانش بنیان حضور داشته باشند. این مرکز مجموعه مفیدی خواهد بود و موجب می‌شود تا سهم خود را از صنعت سنگ جهان به شکل شایسته‌ای به دست بیاوریم. البته گرفتن این سهم نیاز به علم و دانش دارد.


نظر شما :