دبیرکل کانون سنگ ایران بیان کرد:

بهره‌بردای از ضایعات سنگ؛ یکی از اهداف مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات و نیم‌ور

۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۲ کد : ۵۹۴۰۳ معاونت پژوهشی تاپ خبر
دبیرکل کانون سنگ ایران با اشاره به اینکه ذخایر قطعی شناخته شده در کشور حدود ۳.۴ میلیارد تن است، افزود: یکی از اهداف مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات و نیم ور را بهره برداری از ضایعات سنگ بیان کرد.
بهره‌بردای از ضایعات سنگ؛ یکی از اهداف مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات و نیم‌ور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر حسین سروش دبیر کانون سنگ ایران در مراسم افتتاح مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات و نیم‌ور، اظهارکرد: شهرستان محلات از پتانسیل‌های ویژه‌ای در زمینه سنگ برخوردار است. ایران رتبه اول را در زمینه تنوع سنگ‌های تزیینی در جهان داراست و با ۱۲ میلیون تن در سال، رتبه سوم تا چهارم استخراج سنگ در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ذخایر قطعی شناخته شده در کشور حدود ۳.۴ میلیارد تن است و ۲ هزار و ۷۲ واحد معدنی سنگ تزیینی در کشور وجود که تا ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۸۱ واحد آن فعال بوده است و در حال حاضر ۲۰ الی ۳۰ درصد ریزش پیدا کرده است. تا آن زمان ۹۴۸ واحد معدنی غیر فعال وجود داشته و ۴۲ واحد در حال تجهیز بوده است.

سروش افزود: 400 هزار نفر در صنعت سنگ در سطح کشور به صورت مستقیم اشتغال دارند و ۶۵۰۰ واحد فرآوری در کشور وجود دارد که ظرفیت اسمی تولید این واحدها ۲۵۰ میلیون متر مربع در سال است اما در شرایط کنونی، آخرین آمار تولید ما ۸۵ میلیون متر مربع بوده است.

وی تصریح کرد: بیشترین سرانه مصرف سنگ در جهان با حدود یک متر مربع به ازای هر نفر به ایران تعلق دارد در صورتی که این آمار در سطح جهانی حدود نیم متر مربع است. مصرف سنگ با توسعه یافتگی ارتباط مستقیم دارد، به همین علت کشورهای در حال توسعه مانند ویتنام و چند کشور آفریقایی بازارهای مناسبی برای سنگ ایران هستند.

سروش گفت: صادرات سنگ کشور در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن بوده است که ۸۰۰ هزار تن سنگ فراوری شده و ۹۵۰ هزار تن به شکل خام صادر شده است. صادرات سنگ کار شده حدود ۱۰۷ میلیون دلار و صادرات سنگ خام حدود ۶۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

دبیر کانون سنگ ایران اظهار کرد: با توجه به سابقه چند هزار ساله ایران در فعالیت در حوزه سنگ، جایگاه کنونی ما در این صنعت در جهان جای تامل دارد. پیش از این به دلیل سیاست‌های دولتی، یکی از عمده وارد کنندگان سنگ‌های تزیینی کار شده، بوده‌ایم. در سال ۱۴۰۰ این آمار به صفر رسید و واردات بلوک چیزی حدود ۲۰ هزار تن به ارزش معادل ۳ میلیون دلار بوده است. میانگین قیمت بلوک در کشور بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان و قیمت سنگ کار شده از ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان در هر متر مربع است.

وی ادامه داد: در حوزه ۱۱۵ معدن شهرستان سالانه حدود سه و نیم میلیون تن سنگ برداشت می‌شود در صورتی که آمار تولید جهانی حدود ۱۰۰ میلیون تن است. ترکیه در سال ۱۹۸۳ به صورت جدی وارد عرصه سنگ شده است و امروز بالاترین میزان رقم صادرات سنگ تزیینی به ترکیه اختصاص دارد به طوری که از حدود ۱۱ میلیون تن برداشت سنگ، سالانه حدود ۶ میلیون تن آن را صادر می‌کند.

وی افزود: سازندهای ترکیه از مرغوبیت بالایی برخوردار نیستند اما فروش سنگ‌های ترکیه از ۱۵ دلار در مترمربع آغاز شده و متوسط آن به ۶۰ دلار می‌رسد درحالی که میانگین قیمت سنگ کار شده در ایران حدود 400 هزار تومان است.

دبیر کانون سنگ ایران تصریح کرد: ظرفیت فراوری شهرستان محلات حدود ۲۲ میلیون متر مربع در سال است. ۱۸ درصد ظرفیت تولید کشور به شهرستان محلات اختصاص دارد. از ۱۲ میلیون تن تولید سالانه کشور حدود ۳ میلیون تن به صورت مستقیم در شهرستان محلات تولید شده و بخش عمده‌ای از تولیدات سایر استان‌ها نیز توسط پیمانکاران محلاتی تولید می‌شود.

وی گفت: ما به ضعف‌های خود آگاه هستیم و این سال‌ها تفاهم‌نامه‌های همکاری مختلفی با دانشگاه‌ها منعقد کرده‌ایم. خواهش ما این است که به صورت جزیره‌ای عمل نشود. یکی از اهداف مرکز، کار بر روی ضایعات سنگ است.

سروش اظهارکرد: ادعای اینکه ضایعات سنگ ماده اولیه ۲۸ صنعت است، حاصل تجربیات و کارهای علمی ماست. درصورتی که قصد انجام کار در سطح بین‌المللی وجود دارد، نیاز به هیئت علمی احساس می‌شود. برای اینکه تولیدات اعضای هیئت علمی در گوشه کتابخانه‌ها خاک نخورد باید افرادی از مجلس و وزارت صمت در بین اعضای هیئت علمی حضور داشته باشند تا تولیدات علمی آنها قابلیت اجرایی پیدا کند در غیر این صورت تمامی این دستاوردهای علمی توسط یک مسئول ناآگاه متوقف خواهد شد.

این مقام مسوول در  پایان به نقل از ایسنا، خاطرنشان کرد: اقدامات مرکز باید بر روی یک موضوع متمرکز شود تا به نتیجه برسد. تجربیات کشورهای صاحب نظر در زمینه سنگ می‌تواند کمک بسیاری به ما کند. بسیاری از کشورها نیز در زمینه سنگ‌های تزیینی نیازمند تجربیات ما هستند. در مجموع تمام این ها نیازمند ایجاد ساختار است.


نظر شما :