جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/(۵)/مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی:

نگرش مسئولان به جهاددانشگاهی فرادستگاهی باشد/قدرت این نهاد در تغییر موازنه‌های سیاسی

۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۳ کد : ۶۰۲۳۶ اخبار عمومی تاپ خبر
منصوری با بیان اینکه نگاه به جهاددانشگاهی باید فرادستگاهی باشد،‌ گفت: مسئولان به این نهاد به عنوان نهادی جریان‌ساز بنگرند تا این مجموعه بتواند به بهترین شکل نقش‌آفرینی کند و امیدآفرین باشد.
نگرش مسئولان به جهاددانشگاهی فرادستگاهی باشد/قدرت این نهاد در تغییر موازنه‌های سیاسی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ احسان منصوری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در آستانه 16 مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: بسیار خرسندیم که پس از گذشت ۴۳ سال، این نهاد انقلابی در فضا و اتمسفر علمی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور در حال تنفس است و ارائه خدمات می‌کند.

وی به ظرفیت‌های این نهاد انقلابی در زمینه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: شاید در بین سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهایی که مولود انقلاب هستند، جهاد دانشگاهی یکی از معدود مجموعه‌هایی است که به معنای عامه کلمه ظرفیتی بیش از سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها دارد. این نهاد در طول این سال‌ها با هیچ دستگاه، ارگان یا وزارتخانه‌ای ادغام نشد. در طول این ۴ دهه شاهد ادغام، تحلیل و کمتر شدن مسئولیت سازمان‌هایی همچون جهاد سازندگی و کمیته‌های انقلاب بودیم، اما این نهاد در طول این ۴دهه نه تنها با همان ظرفیت‌های تعریف شده، بلکه با ایجاد ظرفیت‌های جدید به کار خود ادامه می‌دهد.
قدرت جهاد دانشگاهی در تغییر موازنه‌های سیاسی

منصوری اضافه کرد: فعالیت‌های تعریف شده در این نهاد از خدمات علمی و آموزشی تا ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی قابل بازگو شدن است. این نهاد می‌تواند در حوزه تغییر موازنه‌های سیاسی در جهان نیز سهم به‌سزایی داشته باشد. به نظر می‌رسد فعالیت‌های این مجموعه در سطح کشور نقش مثبتی در چانه‌زنی‌های سیاسی دارد. فعالیت و نقش این نهاد در اجرای طرح‌های خودکفایی تولیدات که در سطح کشور انجام می‌شود به سمع و نظر مردم می‌رسد. همچنین فعالیتش در حوزه امنیتی و چانه‌زنی سیاسی که در فضای وزارتخانه امور خارجه رخ می‌دهد، مؤثرست.

وی به تشریح و ارزیابی فعالیت جهاددانشگاهی استان مرکزی پرداخت و افزود: بی‌شک فعالیت‌های این نهاد در استان از فعالیت‌های کشور الهام گرفته و ورود این نهاد در فضای علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، ارائه خدمات بهداشتی قابل توجه است. به نظر بنده انتظارها برآن است که بیش از آنچه که در حال انجام است جهاد دانشگاهی استان در حوزه فرهنگی ورود پیدا کند که البته این امر را شاهد نیستیم.

اساس‌نامه این نهاد در بیانیه گام دوم انقلاب بازخوانی شود

منصوری در تکمیل سخنان خود بیان کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند غیر از ارائه خدمات فرهنگی دانشگاهی، در حوزه آموزش و پرورش، کودک و نوجوان، بزرگسالان خارج از محیط دانشگاهی ورود جدی داشته و ارائه خدمت کند. به نظر می‌رسد ورود این مجموعه به این حوزه‌ها از لحاظ اساس‌نامه‌ای نیز با منع قانونی مواجه نباشد. نیاز است اساس‌نامه این نهاد در بیانیه گام دوم انقلاب بازخوانی شده و با توجه به فضای موجود و اساس‌نامه جدید تعریف مسئولیت صورت گیرد. می‌توان این فضا را حداقل برای استان ایجاد کرد.
ورود جهاد دانشگاهی به حوزه کودک و نوجوان

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت‌های خوبی همچون انتشارات است که منعی نداریم این مرکز در حوزه کودک و نوجوان فعال باشد. همچنین مرکز ایسپا یا افکارسنجی می‌تواند با توجه به اغتشاشات سال گذشته به حوزه کودک و نوجوان و لزوم اهمیت دادن به قشر نوجوان و جوان بپردازد و با بررسی‌های لازم در این مورد اقدام به برگزاری همایش‌های خاص و ویژه این قشر از جامعه کند.

نقش ایکنا و ایسنا در جریان سازی حوزه کودک و نوجوان

منصوری همچنین به برخورداری این نهاد از دو خبرگزاری مهم ایکنا و ایسنا اشاره و تصریح کرد: این خبرگزاری‌ها می‌توانند در جریان‌سازی حوزه کودک و نوجوان و فضایی غیر از قشر دانشجو بسیار مؤثر عمل کنند. همچنین این دو رسانه قادرند در فضای مطالبه‌گری صحیح در جامعه وارد و تبیین اهداف انقلاب اسلامی را ایجاد کنند. این موارد حلقه‌های مفقوده‌ای است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

وی در تشریح فضای سازمان دانشجویان و عملکرد این بخش نیز بیان کرد: امروزه به شدت نیازست جریان‌سازی‌های مختلفی را بین دانشجویان در حوزه فرهنگی ایجاد کنیم. با توجه به بدنه سنگین بخش فرهنگی وزارت علوم و بهداشت، جهاددانشگاهی با توجه به دارا بودن ساختاری سبک و چابک می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و در فضای جریان‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مطالبه‌گری صحیح میدان‌داری کند.

جهاددانشگاهی، حلقه اتصال صنعت و دانشگاه‌ها باشد

منصوری در تکمیل سخنان خود بیان کرد: متولی‌گری امور یاد شده هم به رشد جهاد، ایجاد سرمایه اجتماعی بین دانشجویان و ایجاد جایگاه‌های جدید در سطح استان و ملی کمک می‌کند. این نهاد انقلابی می‌تواند حلقه اتصال بین فضاها و ظرفیت‌های مختلف نظام در حوزه بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد. همچنین جهاددانشگاهی باید حلقه وصل بین صنعت و دانشگاه‌ها باشد و به دانشگاه‌ها برای رسیدن به خودکفایی کمک کند. جهاددانشگاهی حلقه اتصال بین دانشجو و صنعت است و می‌تواند به دانشگاه‌ها با وجود داشتن بودجه‌های کلان به ارائه خدمت به مردم کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انتظارها از جهاد دانشگاهی استان با توجه به توانایی که وجود دارد بیشتر از این است و این نهاد هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود در حوزه متولی‌گری در حوزه علمی، آموزشی و حتی رفع خلأهای بهداشتی و پزشکی برسد، اضافه کرد: بخشی از عدم تحقق این مهم متوجه جهاد دانشگاهی است، اما قصور اصلی آن است که ما این مجموعه را در سپهر فعالیتی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و .. تعریف نکرده‌ایم. نهاد فرهنگی همچون جهاد باید نقش مهمی در شورای فرهنگ عمومی استان داشته باشد و در حوزه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و پزشکی متولی یا یکی از ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشد، اما به نظر می‌رسد که این امر محقق نمی‌شود و این امر به نگاه مسئولان بازمی‌گردد. اگر مسئولان نگاه فرادستگاهی به جهاد دارند باید این نگاه را ارتقا بخشند.

نگرش مسوولان به جهاددانشگاهی به عنوان نهادی جریان ساز

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با یادآور شدن این مطلب که نگاه به جهاددانشگاهی باید نگرش فرا دستگاهی باشد تا این نهاد بتواند نقش خود را به عنوان حلقه اتصال بین دستگاه‌ها مختلف در فضای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بهداشتی ایفا کند، از مسئولان خواست تا به این نهاد به عنوان نهادی جریان‌ساز بنگرند تا این مجموعه بتواند به بهترین شکل نقش‌آفرین و امیدآفرین باشد.

این مقام مسوول در پایان به نقل از ایکنا با بیان اینکه افرادی همچون مرحوم آشتیانی شخصیت برجسته جهاددانشگاهی است و افراد تأثیرگذار در این مجموعه باید معرفی شوند، ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان باید شخصیت‌های برجسته استان که در سطوح مختلف استانی، کشوری و بین‌المللی منشأ اثر و برکت بودند را به واسطه در اختیار داشتن دو خبرگزاری مهم معرفی و به آن ضریب رسانه‌ای دهد. این افراد می‌توانند به عنوان الگوهای موفق مطرح باشند.


نظر شما :