جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/(۱۲)مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک:

ضرورت تشکیل بنیاد نخبگان در جهاددانشگاهی/ این نهاد به حوزه حقوق شهروندی وارد شود

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۳۰ کد : ۶۰۵۲۱ اخبار عمومی تاپ خبر
حجت الاسلام میرمهدی با اشاره به اینکه توان جهاددانشگاهی برای ورود به عرصه‌های مختلف ثابت شده است، افزود: جا دارد این نهاد در حوزه شهروندی و سایر بخش‌های علوم انسانی با جدیت وارد و گوی سبقت را از افراد غیرمتخصص و غیرانقلابی برباید.
ضرورت تشکیل بنیاد نخبگان در جهاددانشگاهی/ این نهاد به حوزه حقوق شهروندی وارد شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در آستانه 16 مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، از ارزیابی امور نهادها و سازمان‌ها در دوران‌های مختلف استقبال کرد و افزود: بدون تردید ارزیابی نهادهای تشکیل شده باعث می‌شود تا نقاط قوت آنان تقویت و نقاط ضعفشان با تدبیر برنامه‌های منسجم برطرف و به رشد و تعالی برسد.

وی با بیان اینکه ارزیابی‌های انجام شده باید با افراد با سلائق مختلف صورت گیرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود، ادامه داد: بیان و برجسته کردن موفقیت‌ها و نقاط قوت به تقویت انگیزه‌ها برای پیشرفت منتج شده و اگر در عملکرد نقاط منفی و ضعف وجود دارد، باید این عوامل مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.

 

بالابردن توان علمی؛ هدف از تشکیل جهاددانشگاهی

حجت الاسلام میرمهدی هدف از تشکیل جهاددانشگاهی را بالابردن توان علمی کشور در قالب برنامه‌های جهادی بیان کرد و گفت: بیان این مهم بسیار مهم و ضروری است و اگر بخواهیم توان علمی را صرفاً با امور مادی پیش بریم، قطعاً نتیجه دلخواه در تمامی امور حاصل نمی‌شود. البته با هزینه‌کردها برای کسب مدارج علمی و تکنولوژی مخالف نیستیم و بدون تردید برای هر پیشرفتی باید هزینه کرد، اما باید پذیرفت انجام تمام امور فقط با هزینه‌کردها به نتیجه نمی‌رسد و نمونه آن را در بخش‌های مختلف شاهدیم.

جهاددانشگاهی به حوزه کودک و نوجوان ورود جدی داشته باشد

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در تکمیل سخنان خود به شاهد مثالی اشاره کرد و افزود: گاه شاهدیم اگر قرار براین باشد طرحی برگزار شود، طرح را به مزایده گذارده و با نگاه تجاری پیش می‌روند، در صورتیکه به مباحث علمی نمی‌توان فقط به چشم تجاری‌سازی نگاه کرد. متأسفانه برخی مواقع در کشور با چنین جریان‌هایی رو به رو هستیم که شایسته نیست. حتی شاهدیم امور پزشکی که با جان مردم وابسته است، قدری تجاری شده و تعدادی از بیماران که تمکن مالی مناسب ندارند از درمان تخصصی محروم می‌شوند. هرچند تعداد این پزشکان زیاد نیست، اما همین کم هم زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و ما موافق آن نیستیم. بدون تردید مباحث علمی و پزشکی باید از کش‌و‌قوس تجاری خارج شده و واقعاً جنبه علمی و به دور از نگاه‌های مادی داشته باشد.

حجت‌الاسلام میرمهدی به فعالیت‌های انجام شده در حوزه علمیه اشاره و با بیان اینکه هر قدمی که برداشته می‌شود برای دین و ارتقای معنویت بین مردم است، ادامه داد: حوزه‌های علمیه تمام تلاش خود را کردند که هیچگاه مباحث دینی را به مسائل درآمدی و درآمدزایی تبدیل نکنند.

وی عملکرد جهاد دانشگاهی و رسالتش در انجام امور محوله را موفق و مثبت توصیف کرد و افزود: این نهاد انقلابی در طول ۴۳ سال در زمینه‌های مختلف وارد و با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری کارنامه درخشانی از خود برجای گذارده است و زحمات آنان قابل تقدیرست، اما با توجه به توان، علم، مهارت عوامل این مجموعه انتظارمان بیش از این است.

عملکرد موفق جهاددانشگاهی در ورود به عرصه صنعت، سنگ و گیاهان دارویی

حجت‌الاسلام میرمهدی با اشاره به عملکرد موفق جهاددانشگاهی در ورود به عرصه صنعت، سنگ و گیاهان دارویی، به جای خالی پرداختن در امور حقوقی، شهروندی و علوم انسانی اشاره کرد و افزود: توان این مجموعه برای تحقق علوم در زمینه‌های مختلف ثابت شده است و جا دارد جهاد در حوزه شهروندی و سایر بخش‌های علوم انسانی با جدیت وارد و گوی سبقت را از افراد غیرمتخصص و غیرانقلابی برباید؛ چراکه شاهدیم وقتی نهادهای انقلابی در حوزه‌ای وارد نشوند، نهادهای غیرانقلابی و ضدنظام فضا را به دلیل عدم حضور جهاد دانشگاهی به دست گرفتند که باید از این امر جلوگیری شود.

وی به فعالیت مشترک پژوهشی حوزه و دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در این پژوهشکده در سطح کلان کشور کارهایی انجام و محصولاتی تولید شده است، اما این فعالیت‌ها گسترده نیست. اغتشاشات سال گذشته خیلی مسائل را روشن کرد و نشان داد که فعالیت ما در این زمینه(پرداخت به علوم انسانی) کم بوده است. توجه و تمرکز دانشگاه در سال‌های اخیر به مسائل تکنولوژی و علمی بسیار چشمگیر بوده است، اما به علوم انسانی توجه کافی نشد. در شرایط کنونی بسیار ضروری است مبانی حقوق انسانی و اسلامی را با اقدامات جهادی با استفاده از نیروهای انقلابی و جهادگر در جامعه عرضه داریم تا دشمنان نتوانند علیه دین موضع بگیرند.

میرمهدی به وضعیت حجاب در جامعه نیز اشاره و بیان کرد: در مورد حجاب و کم‌کاری در این حوزه همه ما از جمله حوزه علمیه، جهاددانشگاهی، دستگاه‌های فرهنگی و ... به نوعی مقصریم؛ چراکه در این زمینه فکری اساسی نکردیم و لازم است قدم‌های مؤثری برداریم. امیدست در سایه تعامل و هم‌فکری‌های پیوسته بتوان موضوعات علوم انسانی و اسلامی را در جامعه تسری داد.

حجت‌الاسلام میرمهدی دور بودن از یکدیگر و عدم برگزاری جلسات مشترک هم‌فکری را عاملی برای رهایی مسائل در جامعه دانست و اظهار کرد: انجام کارهای برزمین مانده رسالت و مأموریت اصلی جهاددانشگاهی است و ضروری است این نهاد به دانشگاه و قشر دانشجو محدود نشود.  

ضرورت برگزاری جلسات با گروه‌های موافق و مخالف

وی با بیان این مطلب که جهاددانشگاهی برای پیشبرد امور باید از نظرات تمام گروه‌های موافق و مخالف استفاده کرده و آنان را به برگزاری جلسه دعوت کند، اضافه کرد: برگزاری جلسات متعدد دارای مزیت‌های بسیاری و در دل برگزاری این جلسات می‌توان امور مالی و مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کرد. این نهاد باید با عده‌ای از معتمدان، حقوق‌دانان و وکلا جلساتی برگزار کرده و با نظرخواهی و نقش‌دهی از نظرات کارشناسی آنان بهره‌مند شود.

در زمینه تربیت نخبگان به اقدامی جهادی نیازمندیم

میرمهدی با ذکر این مطلب که جهاددانشگاهی در تربیت نخبگان تاحدی موفق عمل کرده و توانسته نیروهای انقلابی تربیت کند، تصریح کرد: یکی از مشکلات این نهاد این است که قانون‌گذار باید برای جایگاه آنان ردیف بودجه درنظر گیرد. با تخصیص بودجه می‌توان بهتر در حوزه تربیت نخبگان گام برداشت. بهتر است بنیاد نخبگان به دور از شکل و ساختار اداری در این نهاد ایجاد شود تا بتواند در این حوزه و جذب نیروهای انقلابی موفق‌تر عمل کند. ما در همه حال به حرکت و اقدامات جهادی نیازمندیم و در زمینه تربیت نخبگان نیز به اقدامی جهادی نیازمندیم. باید به نخبگان توجه کرد و بی‌توجهی یا کم‌توجهی باعث فرار مغزها می‌شود. عدم رفع مشکلات باعث جذب آنا به سایر کشورها می‌شود و با وجود نیروهای نخبه گاه در بخشی با ضعف و کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

محصول ارتباط حوزه با جهاددانشگاهی باید ملموس باشد

وی درباره ارتباط حوزه علمیه با جهاددانشگاهی، گفت: رابطه این نهاد در استان را با حوزه علمیه قوی نمی‌بینم و رابطه‌ها در حد آشنایی است. جهاددانشگاهی نباید فقط متمرکز عمل کند. محصول ارتباط حوزه با جهاددانشگاهی باید ملموس باشد. این دو مجموعه آموزشی نقاط مشترک کاری بسیار دارند و می‌توانند در حوزه علوم انسانی، اقتصادی، اجتماعی و حتی رسیدگی به امور بانکی به یکدیگر کمک کنند.

میرمهدی در بخش پایانی سخنان خود به نقل از ایکنا به گلایه و نارضایتی مردم از بانک‌ها و سودهای کلان اشاره کرد و افزود: بهتر است قبل از اینکه مجلس لایحه و طرحی را مصوب کند، کارشناسان تراز اول نظام در مورد آن موضوع اقدامات کارشناسی شده و دقیق با علم به خروجی کار انجام دهند. چرا جهاد نباید در حوزه اقتصاد وارد شود؟ برای رفع گرفتاری مردم از عملکرد بانک‌ها باید فکری کرد. چه بسا افرادی که وام برای رونق تولید و اشتغالزایی گرفتند و به هر دلیل موفق نشدند، برای رفع مشکل این افراد باید راه حل اصولی پیدا کرد.

کلید واژه ها: حوزه علمیه جهاددانشگاهی توان علمی حجت الاسلام میرمهدی


نظر شما :