جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/(۲۴)نماینده اراک در خانه ملت:

ضرورت بازآفرینی نقش جهاددانشگاهی در نظام حکمرانی کشور/به‌دنبال برجسته کردن نقش این نهاد در مجلس هستیم

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۲۲ کد : ۶۱۲۳۵ اخبار عمومی تاپ خبر
کریمی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی باید نقش پررنگی در توسعه استان داشته باشد، تصریح کرد: جهاددانشگاهی نیاز به یک باز تعریف اساسی در نوع نقش آفرینی و ماموریت‌های خود در نظام حکمرانی کشور دارد.
ضرورت بازآفرینی نقش جهاددانشگاهی در نظام حکمرانی کشور/به‌دنبال برجسته کردن نقش این نهاد در مجلس هستیم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای معاونین جهاددانشگاهی استان که به مناسبت سالگرد تشکیل این نهاد برگزار شد، اظهارکرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی قطعا یکی از درخشان‌ترین نقاط تاریخ جمهوری اسلامی است. نهادهای انقلابی در اوایل انقلاب هرکدام بر اساس یک ضرورت شکل گرفتند که جهاد دانشگاهی نیز برای نقش آفرینی در دانشگاه‌ها، انقلاب فرهنگی و توسعه علمی کشور ایجاد شد.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های جهاد دانشگاهی استان مرکزی در دوره اخیر گفت: امید است که با برنامه ریزی خودتان و با حمایت‌هایی که در سطح استان و ملی وجود دارد، شاهد گام‌های بلند مجموعه جهاددانشگاهی استان مرکزی باشیم.

 

جهاددانشگاهی باید در توسعه نظام علمی و دانشگاهی کشور گام‌های جدی‌تری بردارد

کریمی با بیان اینکه جهاددانشگاهی نیاز به یک بازتعریف اساسی در نوع نقش آفرینی و ماموریت ها و وظایف خود در عرصه نظام حکمرانی کشور دارد، تصریح کرد: جهاددانشگاهی باید در توسعه نظام علمی و دانشگاهی کشور گام‌های جدی‌تری بردارد. در سالیان گذشته که معاونت علمی ریاست جمهوری وجود نداشت، جهاد دانشگاهی بیشترین سهم را در توسعه علمی کشور بر عهده داشت و باید اکنون نیز این امر محقق شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس، افزود: مقام معظم رهبری همواره به جهاددانشگاهی توجه دارند و این اهمیت جهاد دانشگاهی در نظام جمهوری اسلامی را می‌رساند. رشد علمی کشور در این سالها نشان از نقش بزرگ جهاد دانشگاهی دارد. بعد از ورود معاونت علمی ریاست جمهوری و بحث شرکت‌های دانش بنیان متاسفانه نقش جهاد دانشگاهی تضعیف شد اما مجددا جهاد باید نقش خودش را باز تعریف کند تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری در کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، نیاز اصلی امروز کشور، توسعه علمی عنوان شده است گفت: ما باید نقش و سهم خودمان را در اقتصاد جهانی پیدا کنیم و باید به صورت جهشی خودمان را بالا ببریم. در عرصه‌هایی که روی آنها کار جهادی انجام داده‌ایم این دستاوردها را دیده‌ایم و اگر در سایر موضوعات نیز کار جهادی انجام دهیم جزو کشورهای برتر دنیا در آن زمینه خواهیم شد.

 برجسته کردن نقش جهاددانشگاهی در کشور در مجلس

کریمی با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید قدر ظرفیت‌ها و پیشینه درخشان خود را بداند، اظهارکرد: این نهاد از آنجا که نهادی غیردولتی است قدرت مانور و انعطاف بیشتری نسبت به نهادهای دولتی دارد و با سرمایه‌های علمی که درونش وجود دارد می‌تواند نقش برجسته‌ای ایفا کند. ما در مجلس شورای اسلامی به دنبال برجسته کردن نقش جهاددانشگاهی در کشور هستیم اما خود جهاد با استفاده از ظرفیت‌های فکری خود می‌تواند مهمترین نقش را در پیشرفت خود داشته باشد.

نقش آفرینی جهاددانشگاهی در استان با توجه به ظرفیت های پژوهشی، صنعتی و ...

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: تمامی موضوعاتی را که عنوان کردم در برش استانی نیز صادق است یعنی مسئولین جهاد دانشگاهی در استان نباید بنشینند و منتظر تصمیمات کشوری باشند بلکه با روحیه انقلابی که دارند باید به دنبال راه‌ها و اقدامات جدید و تاثیرگذار باشند. جهاددانشگاهی ظرفیت های خوبی در امور پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، علمی، خدماتی و صنعتی دارد و می‌تواند نقش آفرینی جدی در استان مرکزی داشته باشد.

جهاددانشگاهی در دوره جدید از برخی از رویکردهای معمول خود فاصله گرفته است

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در دوره جدید از برخی از رویکردهای معمول خود فاصله گرفته است، گفت: این فاصله گرفتن خوب است چراکه باعث می‌شود دنبال کارهای جدید بروید. باید با بررسی و مطالعه‌ و با مراجعه‌ای که به دستگاه‌های استان دارید، مشکلات و گره‌های استان را پیدا کنید و به سراغ حل آنها با راهکارهای علمی بروید. وقتی شما به سراغ کاری بروید که کسی سراغش نرفته، خود به خود همه نگاه‌ها به سمت شما می‌آید و منجر به درآمدزایی خوبی برای شما خواهد شد همانند موضوع سلول های بنیادی و رویان که قبل از شهید کاظمی آشتیانی و همکاران جهادگر ایشان کسی سراغ این موضوعات نرفته بود و منجر به این شد که نام رویان در ایران و جهان برجسته شود.

جهاددانشگاهی باید نقش پررنگی در توسعه استان داشته باشد

کریمی با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید نقش پررنگی در توسعه استان داشته باشد، گفت: مدیریت و استفاده صنعتی و علمی مجدد از پسماندها، تولید دستگاه‌های بازیافت زباله، فیلتراسیون صنایع و واحدهای تولیدی، تکمیل زنجیره تولید در استان، تامین و تولید مواد اولیه صنایع و واحدهای تولیدی، آبیاری مکانیزه و کارهای نوین در کشاورزی، بر عهده گرفتن فعالیت‌های پژوهشی اولویت‌دار استان، حسابرسی مدیریت در نظام اداری و تقویت تیم‌های جهادی به منظور توسعه علمی استان از جمله کارهای بر زمین مانده‌ است که جهاد دانشگاهی در استان مرکزی می‌تواند به آنها ورود پیدا کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش نیز باید از کارهای معمول فاصله بگیرد و به سمت تقویت دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و دوره‌های آموزشی مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی برود. همچنین جهاد دانشگاهی می‌تواند به موضوع ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران استان ورود پیدا کند. این شایسته استان مرکزی نیست که مدیران غیر بومی در ادارات کل استان بیایند و عناصر شایسته بومی ما که در نظام اداری هستند دیده نشوند. اگر بانک اطلاعاتی مدیران ایجاد شود از ظرفیت سرمایه‌های انسانی متخصص در پست‌های مدیریتی استانی استفاده خواهد شد.

رویان جهاد دانشگاهی همچنان جای توسعه دارد/ لزوم راه اندازی کلینیک های تخصصی بیماری های خاص در استان

وی در پایان به نقل از ایسنا با تاکید بر اینکه رویان جهاددانشگاهی همچنان جای توسعه دارد اظهار کرد: در حوزه درمانی و پزشکی می‌توانید کارهای بر زمین مانده را انجام دهید چون مزیت شما این است که یک کار بر زمین مانده را انجام دهید و وقتی تکمیل کردید، آنرا برون سپاری کنید. جهاد دانشگاهی استان مرکزی اگر بتواند کلینیک‌های تخصصی برای بیماری‌های خاص در استان راه‌اندازی کند بسیار کار خوبی است چراکه در این مورد در استان کمبود داریم.

کلید واژه ها: استان مرکزی جهاد دانشگاهی


نظر شما :