معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی:

فعالیت شبکه‌ای جهاددانشگاهی یک مزیت است/ ضرورت توسعه همکاری‌های بین واحدی در این نهاد

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۴ کد : ۶۱۶۳۰ اخبار عمومی تاپ خبر
دکتر فارسی بر ضرورت توسعه همکاری های بین واحدی در قالب شبکه گسترده جهاددانشگاهی تاکید کرد و گفت: وجه تمایز جهاددانشگاهی در مقایسه با دیگر مجموعه های دولتی، فعالیت شبکه ای این نهاد است.
فعالیت شبکه‌ای جهاددانشگاهی یک مزیت است/ ضرورت توسعه همکاری‌های بین واحدی در این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس این نهاد با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی نهادی منسجم و یکپارچه است و تنوع فعالیت ها، از مزیت های این نهاد محسوب می شود، گفت: سازمان ها، واحدها، پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها و مراکز و موسسات آموزشی متعددی ذیل جهاددانشگاهی در سراسر کشور فعالیت دارند و فعالیت های این مراکز از تنوع بسیاری برخوردار است. از سویی، این سازمان و مراکز از استقلال مالی نیز برخوردارند و ساختار نیمه متمرکز جهاددانشگاهی موجب شده است واحدهای سازمانی این نهاد در هر کدام از استان های کشور بر اساس مزیت ها و ضرورت های منطقه ای و همچنین توانمندی نخبگانی موجود در استان و البته منطبق با برنامه های توسعه جهاددانشگاهی، فعالیت هایی را مدیریت کنند و این تنوع فعالیت، امروز به نقطه قوت این نهاد تبدیل شده است.

وجه تمایز جهاددانشگاهی در مقایسه با دیگر مجموعه های دولتی، فعالیت شبکه ای این نهاد است

وی وجه تمایز جهاددانشگاهی در مقایسه با دیگر مجموعه های دولتی، فعالیت شبکه ای این نهاد است، افزود: اینکه در یک واحد سازمانی محصولی تولید شود و واحدهای سازمانی دیگر در عرضه آن محصول و تعامل با بازار هدف اقدام کنند، فرصت مغتنمی است که باید از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد.

دکتر فارسی تصریح کرد: فعالیت شبکه ای جهاددانشگاهی به عرضه محصولات در بازار محدود نمی شود، بلکه زمانی که اعضای جهاددانشگاهی در یک واحد سازمانی نسبت به بومی سازی دانش فنی در زمینه ای خاص و منحصر به فرد اقدام می کنند، این مزیت کسب شده و دانش بومی شده متعلق به شبکه جهاددانشگاهی در کشور است و امکان بسط آن به دیگر استان های کشور نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در فعالیت های فرهنگی نیز شاهد همین موضوع هستیم و ظرفیت هایی مانند سازمان دانشجویان، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و خبرگزاری های ایسنا و ایکنا بر اساس فعالیت شبکه ای در سراسر کشور بنیان نهاده شده اند و امروز این ظرفیت ها قابل استفاده در همه استان های کشور است.

جهاددانشگاهی در چهل و چهارمین سال فعالیت به پختگی سازمانی رسیده است

 معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: اکنون که جهاددانشگاهی چهل و چهارمین سال فعالیت خود را آغاز کرده و به پختگی سازمانی رسیده و فعالیت های این نهاد نیز در سراسر کشور گسترده است، ضرورت دارد فعالیت ها و همکاری های بین واحدی در این نهاد توسعه یابد و در دوره جدید شاهد گسترش اقدامات شبکه ای این نهاد باشیم، چرا که شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی امروز به مزیت اصلی این نهاد تبدیل شده است.

بدنبال هم افزایی در قالب همکاری های مشترک در بین واحدهای سازمانی هستیم

دکتر فارسی با اشاره به اینکه در همکاری های بین واحدی به دنبال هم افزایی هرچه بیشتر در قالب همکاری های مشترک در حوزه های مختلف پژوهشی، آموزشی و فرهنگی هستیم، تاکید کرد: طبیعی است که به دلیل استقلال مالی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، نیازمند تدوین دستورالعملی با هدف افزایش نظم سازمانی در همکاری های مشترک و همچنین حفظ حق و حقوق واحدها در موارد متعدد از جمله مساله مالکیت فکری هستیم که در این زمینه اداره کل امور واحدهای جهاددانشگاهی در حال تدوین نظام نامه همکاری های بین واحدی است و این نظام نامه به زودی ابلاغ می شود.

همکاری مشترک؛ یکی از شاخص های ارزیابی فعالیت های واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی

وی افزود: با توجه به اهمیت توسعه فعالیت شبکه ای و همکاری های بین واحدی در جهاددانشگاهی، یکی از شاخص هایی که در ارزیابی فعالیت واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی مدنظر است، همکاری های مشترک است؛ به این معنی که اگر واحدی در یک استان فعالیت مشترکی را با دیگر واحدهای جهاددانشگاهی تعریف کند، این اقدام شاخصی مثبت برای آن واحد محسوب می شود و در مقابل نیز واحدهایی که هیچ گونه همکاری مشترک با زیرمجوعه های شبکه جهاددانشگاهی در کشور نداشته باشند، یک امتیاز منفی در کارنامه کاری خود خواهند داشت.

دکتر فارسی گفت: همچنین از واحدهایی که ذیل سرفصل های کاری مشترک در حال فعالیت هستند، به عنوان مثال واحدهایی که در حوزه های فنی و مهندسی، گیاهان دارویی، پزشکی و موارد مشابه ظرفیت هایی دارند، انتظار می رود نشست هایی مشترک و مستمر برگزار کنند و در زمینه همکاری های مشترک و توسعه فعالیت ها، همفکری و هم افزایی داشته باشند. نماینده معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز در این نشست ها حضور خواهد داشت و در صورتی که بر اساس جمع بندی واحدها لازم باشد مواردی از سوی دفتر مرکزی نیز پیگیری شود، در این زمینه اقدام خواهد شد.

شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی فرصت خوبی برای کشور محسوب می شود

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در پایان، اظهارکرد: شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی فرصت خوبی برای کشور محسوب می شود و این فرصت در اختیار مسئولان اجرایی کشور است و آنجایی که لازم است پیش از تصمیم گیری و قانون گذاری، نظرات و پیشنهادات نخبگان احصا شود، جهاددانشگاهی با استفاده از شبکه نخبگانی خود در کشور نشست هایی تخصصی را برگزار و خروجی نظرات و پیشنهادات را جمع بندی و به مجموعه های مرتبط ارسال می کند. برپایی چنین نشست هایی با موضوع برنامه هفتم توسعه کشور در جهاددانشگاهی تجربه شد و این امکان وجود دارد که چالش های پیش رو در تصمیم گیری های کلان کشور با استفاده از شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی به بحث و بررسی گذاشته شود.

کلید واژه ها: هماهنگی امور مجلس جهاددانشگاهی شبکه جهاددانشگاهی


نظر شما :