رئیس جهاددانشگاهی تاکید کرد:

به‌دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم/حمایت وزارت فرهنگ از اقدامات علمی جهاددانشگاهی

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۱ کد : ۶۲۱۲۵ اخبار عمومی تاپ خبر
دکتر مسلمی با اشاره به اینکه به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم، گفت: دو مولفه «علم» و «فرهنگ» در این مرز و بوم همواره در کنار یکدیگر قرار داشته‌اند؛ شرایط باید به نحوی باشد که برنامه‌های علمی همراه با پیوست فرهنگی باشند. موضوع فرهنگ در کانون غفلت قرار گرفته و تنها امور فناورانه در کانون توجه قرار گرفته‌اند. اگر فرهنگ به امور فناورانه متصل شود، روح کارهای فناورانه تازه می‌شود.
به‌دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم/حمایت وزارت فرهنگ از اقدامات علمی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ نشست مشترک دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی اعضای هیات رئیسه و مدیران سازمان‌های تخصصی فرهنگی این نهاد با دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مدیران ارشد این وزارتخانه در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.


رییس جهاددانشگاهی در این نشست با تسلیت فرارسیدن ماه صفر و عزاداری‌های اربعین حسینی با اشاره به اینکه امیدوارم که برگزاری این نشست منشأ انجام کارهای بزرگ شود، گفت: جهاددانشگاهی سابقه‌ای فرهنگی و هنری دارد و در نظر داریم فعالیت‌های هنری را دوباره در این نهاد احیا کنیم.
وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جهاددانشگاهی، تصریح کرد: درگذشته این نهاد در زمینه‌های ساخت فیلم، فیلم کوتاه و تئاتر تربیت هنرمندان نقش زیادی داشت که باید انجام این امور در این نهاد تقویت شود.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه ۴۳ سال از عمر جهاددانشگاهی می‌گذرد، گفت: این نهاد انقلابی در کشور بی‌نظیر است، به‌نحوی‌که می‌توان گفت نهادی مشابه جهاد دانشگاهی وجود ندارد و این نهاد با اعتماد به جوانان، باورهای اسلامی و فرهنگ دینی توانسته است دست‌به‌کارهای بزرگ بزند. 

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در چهار دهه حیات خود همواره با توجه به نیازهای کشور دست به اقدامات متعددی زده است، افزود:در دهه نخست، جهاددانشگاهی با توجه به نیاز کشور به موضوع مدیریت دانشگاه‌ها ورود کرد و به یاری وزارت علوم شتافت. فعالیت جهاددانشگاهی محدود به مدیریت دانشگاه‌ها نمی‌شود و در زمینه پژوهش، مهندسی، پزشکی نیز فعالیت‌های مثمر ثمری داشته است‌.

وی دهه دیگر فعالیت جهاددانشگاهی را اقدامات در دوران دفاع مقدس ذکر کرد و افزود: در این ایام جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف از رمزگشایی از بی‌سیم‌های پیشرفته گرفته تا ساخت تجهیزات نظامی و مصاحبه با اسرای جنگ اقدامات ارزشمندی انجام داده که فقط در کارگاه دانشگاه تبریز 22 نفر از جهادگران به فیض شهادت نائل شدند.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه پس از دوران دفاع مقدس آموزش در کانون توجه جهاد دانشگاهی قرار گرفت، افزود: جهاددانشگاهی به موضوع آموزش بسیار توجه کرده است، به‌نحوی‌که دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» به ترتیب در شهرهای تهران و یزد جزء بهترین دانشگاه‌های غیردولتی کشور محسوب می‌شوند. ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت از دیگر برنامه‌های آموزشی این نهاد است.

وی همچنین با اشاره به اینکه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی در حوزه سلول‌های بنیادی دست‌به‌کار بزرگی زده است، اظهارکرد: به‌واسطه این موضوع پرچم جمهوری اسلامی را در سطح جهان به اهتزاز درآمده است. 

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه این نهاد در حوزه رسانه نیز فعالیت دارد افزود: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری قرآنی(ایکنا) به‌عنوان دو خبرگزاری جهاد دانشگاهی به‌حساب می‌آیند که از ضریب نفوذ بالایی برخوردار هستند. نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بسیار به واقعیت نزدیک است.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه به فعالیت‌های این نهاد در حوزه تجاری‌سازی و پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد به‌عنوان تنها پارک علم و فناوری در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق فعالیت دارد که می‌توان در زمینه‌های کمک به اقتصاد خلاق، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن و کمک به اقتصاد فرهنگ و هنر فعالیت کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ یک مؤلفه مهم است و اگر فرهنگ نباشد موجب بروز مشکل می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حوزه علمی مشکل نداریم، اما در حوزه فرهنگی مشکل‌داریم. ما در زمینه الگوسازی دچار مشکل هستیم و موضوع الگوسازی در کانون توجه مقام معظم رهبری قرار دارد. 

رئیس جهاددانشگاهی بابیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسات خود با چهره‌های علمی و نخبگان به الگوسازی اشاره می‌فرمایند گفت: رشد و پیشرفت بر مبنای خودباوری است و ما باید فرهنگ جهادی، فرهنگ خودباوری و ما می‌توانیم را ترویج دهیم. در این رابطه رهبری می‌گویند جهاددانشگاهی فقط یک‌نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است؛ یک سمت‌گیری و حرکت است. هرچه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه به اهمیت پژوهش در هنر اشاره کرد و با اشاره به اینکه در این حوزه کمتر کارشده است گفت: این نهاد با توجه به توان علمی آمادگی ورود به این حوزه را دارد. آموزش هنر و رصد مسائل فرهنگی کشور از دیگر موارد مطرح‌شده توسط رییس جهاددانشگاهی برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی همچنین به افزایش سواد رسانه‌ای مدیران و اشاعه فرهنگ قرآنی در کشور پرداخت و گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری ایکنا و دیگر حوزه‌های فرهنگی این نهاد آماده همکاری با این وزارتخانه هستیم.

دکتر  مسلمی نائینی همچنین در حاشیه این نشست مشترک، گفت: جهاددانشگاهی در قله حوزه‌های مختلف قرار دارد. جهاد دانشگاهی توانسته‌اند کارهای متعددی را به سرانجام برساند و در مرزهای علمی نیز دستاوردهای متعددی داشته است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم، گفت: دو مولفه «علم» و «فرهنگ» در این مرز و بوم همواره در کنار یکدیگر قرار داشته‌اند؛ شرایط باید به نحوی باشد که برنامه‌های علمی همراه با پیوست فرهنگی باشند. موضوع فرهنگ در کانون غفلت قرار گرفته و تنها امور فناورانه در کانون توجه قرار گرفته‌اند. اگر فرهنگ به امور فناورانه متصل شود، روح کارهای فناورانه تازه می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه باید پیوست فرهنگی در کانون توجه قرار گیرد، یادآور شد: پیوست فرهنگی باید در کانون توجه قرار گیرد و امور فرهنگی نباید به تنهایی در کانون توجه باشد.

وی در تشریح پیوست فرهنگی، اضافه کرد: در گذشته، هنگامی که به دنبال اجرا و عملیاتی کردن یک مووضع بودند، تمام جوانب را در نظر می‌گرفتند. به طور مثال، هنگامی که میدان نقش جهان را ساختند تمام مسائل را درنظر گرفتند یعنی اگر یک کار علمی در انجا انجام می‌شد یک مسجد و بازار در کنار آن قرار داشت. نیاز است که به کارهای علمی بیشتر توجه شود.

وی درباره انتظارات جهاددانشگاهی از وزارت فرهنگ برای حمایت از اقدامات علمی، گفت: ما به دنبال احیاء برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی هستیم؛ بر این اساس، ایجاد یک دفتر تخصصی که در زمینه فرهنگی فعالیت کند، در دستور کار قرار دارد. بیست و چهارمین کنگره رویان برگزار شد، یک فرد فرهنگی و علمی یعنی مرحوم کاظمی آشتیانی با اتکا به باورهای دینی و ما می‌توانیم دست به کار بزرگی زده است. وی پس از اینکه هرکار بزرگ خود را به سرانجام می‌رساند سجده شکر می‌کرد.

کلید واژه ها: رییس جهاددانشگاهی پیوست فرهنگی


نظر شما :