رئیس جهاددانشگاهی:

به‌دنبال استقرار نظام جامع مسوولیت اجتماعی در کشور هستیم

۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۳ کد : ۶۳۹۵۲ اخبار عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت تأکید کرد: در این نهاد به دنبال این هستیم تا بتوانیم نظام جامع مسئولیت اجتماعی در کشور استقرار یابد و در این راستا برنامه‌های متنوعی داریم.
به‌دنبال استقرار نظام جامع مسوولیت اجتماعی در کشور هستیم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی در نخستین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» که به‌منظور ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی و تنویر نقش متقابل دانشگاه و صنعت به همت مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی وابسته به سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی و با همکاری دانشگاه‌های علم و فرهنگ و شهید بهشتی برگزار شد ضمن محکومیت اقدامات ددمنشانه و تجاوزگرانه رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی که با نقض قوانین بین‌المللی، مراکز غیرنظامی و بیمارستان‌ها را بمباران کرده و باعث به شهادت رسیدن مردم به‌ویژه کودکان و زنان بی‌دفاع شده بیان کرد: شهادت مردم مظلوم فلسطین را تسلیت می‌گویم و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز فلسطین، این پیروزی بزرگ را به آزادیخواهان و مسلمانان جهان که باعث شکست سنگین غیرقابل‌جبران اسرائیل شده را تبریک می‌گویم. در خصوص حوادث فلسطین، همه مسوول هستیم و لازم است واکنش مناسبی در این رابطه نشان بدهیم. 

وی با اشاره به حدیث نبوی «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مسؤول عَنْ رَعیتِه» در رابطه با اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی، بیان کرد: این حدیث بر مسئولیت تمامی افراد در مقابل یکدیگر تاکید دارد و همه ما نسبت به جامعه خود مسوولیم.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: تعبیرى از این بالاتر نمی‌توان داشت که مسئولیت اجتماعی به معنی ایجاد نوعى تعهد و مسئولیت مشترک میان افراد مسلمان براى حفظ و نگهدارى جامعه اسلامى بر مبناى تعلیمات اسلامى است.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به بیانات رهبری در رابطه با مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: ایشان تاکید دارند آنچه برای ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسوولین، غیر مسوولین، به‌ ویژه جوانان و کسانی که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسئولیت حضور درصحنه را از دست ندهند و هیچ‌کس نگوید من تکلیفی ندارم، من مسئولیتی ندارم؛ بلکه همه مسئولند.

مسوولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی است

وی با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی است، عنوان کرد: این امر بیانگر این‌ است که هر نهاد، چه یک سازمان و چه یک فرد، باید بااخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کند تا نتیجه این اقدامات به نفع جامعه ختم شود.

رییس جهاددانشگاهی در رابطه با نقش شرکت‌ها در توسعه مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: وقتی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به‌طور راهبردی با یک روش مؤثر مطرح شود، از بالا رفتن عملکرد شرکت و همچنین ایجاد تأثیرات اجتماعی مثبت پشتیبانی می‌کند. برنامه‌های اخلاقی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در راستای ایجاد این اطمینان است که با همه ذی‌نفعان در یک کسب‌وکار از کارکنان گرفته تا مشتریان منصفانه رفتار شود.

دانشگاه‌ها از جمله تأثیرگذارترین سازمان‌های اجتماعی هستند

دکتر مسلمی نائینی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها از جمله تأثیرگذارترین سازمان‌های اجتماعی هستند که در توسعه و گسترش هنجارهای اجتماعی سهم بسزایی دارند، گفت: هنجارهای موردپذیرش در جامعه زمانی درک خواهند شد که از جانب نهادی دانش‌محور، موردتوجه باشند. جهان امروز بر پایه‌ دانش و توسعه‌ روزافزون آگاهی اجتماعی در قبال نقش مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها در حال شکل‌گیری است و در این راستا، دانشگاه‌ها همواره با مسائل بی‌شماری روبرو بوده‌ که ایران و سایر نقاط جهان با توجه به فرهنگ و اقلیم خود با این مسائل و مشکلات مواجه هستند.

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی دانشگاه، به‌تدریج به پدیده‌ غالب در گفتمان مسلط دانشگاه‌های نسل چهار و پنج تبدیل می‌شود، چراکه نهاد دانشگاه، خود را در مقابل جامعه‌ محلی، محیط‌زیست، چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاق عمومی جامعه متعهد و مسئولیت‌پذیر می‌داند.

رییس جهاددانشگاهی گفت: با توجه به دغدغه‌هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی در کشور وجود داشت، جهاددانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد عمومیِ غیردولتی و مسئولیت اجتماعی که داشته به این حوزه ورود پیداکرده است.

دکتر مسلمی نائینی تصریح کرد: نظام‌مند نبودن فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی، پراکندگی مقررات رتبه‌بندی و تعدد متولیان آن، نبود آمار و اطلاعات شفاف از وضعیت مسئولیت اجتماعی در کشور، عدم ثبت تجارب ارزشمند در این حوزه، همپوشانی و تداخل فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی در یک منطقه، نبود استاندارد و معیارهای شفاف در حوزه پایش و ارزیابی، ضرورت ایجاد هم‌افزایی‌های بین بخشی برای حصول به اهداف عمومی، کم بودن میزان اقبال به مسئولیت اجتماعی توسط بنگاه‌های کسب‌وکار و سازمان‌ها به دلیل داوطلبانه بودن موضوع از مهم‌ترین دلایل برای ایجاد نگاه کلان و فرابخشی به حوزه مسئولیت اجتماعی است.

ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه؛ هدف اصلی ورود جهاددانشگاهی در این حوزه

وی هدف اصلی از ورود این نهاد به حوزه مسئولیت اجتماعی را ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه دانست و گفت: در کنار این موضوع شبکه‌سازی در جهت کمک به توسعه مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نظریه‌پردازی برای بومی‌سازی شاخص‌های کارآمد ارزیابی مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور از دیگر اهداف جهاددانشگاهی در این حوزه است.

رییس جهاددانشگاهی در رابطه با چشم‌انداز آینده این نهاد در حوزه مسئولیت اجتماعی، بیان کرد: در جهاددانشگاهی به دنبال این هستیم تا بتوانیم نظام جامع مسئولیت اجتماعی در کشور استقرار یابد و در این راستا برنامه‌های متنوعی داریم که از جمله آن برگزاری همین همایش است که هدف آن دورهم آوردن اندیشمندان در این حوزه و تبادل تجربیات آنان است. همچنین با توجه به پشتوانه دانشی که جهاددانشگاهی دارد می‌تواند برنامه‌های آموزشی و اقدامات پژوهشی در حوزه مسئولیت اجتماعی را در سراسر کشور اجرا کند.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه ظرفیت‌هایی که در جهاددانشگاهی وجود دارد، می‌تواند به‌عنوان بستر ایجاد شبکه کنشگران مسئولیت اجتماعی نقش ایفا کند، تصریح کرد: جهاددانشگاهی تقریباً در تمامی دانشگاه‌های کشور واحد سازمانی دارد و می‌تواند پل ارتباطی میان دانشگاه، صنعت و دانشی باشد که در دانشگاه تولید می‌شود تا این دانش را به زبان ساده برای صنعت ترجمه کند. همچنین چون ساختار و ماهیت جهاددانشگاهی غیردولتی است طبیعتاً بروکراسی اداری ندارد و همکاری‌های گسترده‌ای با بخش‌های خصوصی و غیردولتی دارد و می‌تواند نقش مؤثری در این حوزه ایفا کند.

وی گفت: وجود سازوکارهای تقویت ارتباطات و همکاری‌های علمی و تخصصی، حضور فعال در مجامع تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، نهادسازی و امکانات بالفعل این نهاد از دیگر شاخصه‌های جهاد دانشگاهی برای اجرا و ایجاد شبکه‌سازی کنشگران مسئولیت اجتماعی کشور است. 


نظر شما :