پدر پیوند مغز استخوان ایران:

سلول درمانی آینده پزشکی در کشور است/ اصلاح حوزه دارو، توریسم درمانی را بدنبال دارد

۱۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۸ کد : ۶۴۵۳۱ معاونت پژوهشی تاپ خبر
پروفسور قوام زاده با تاکید بر اینکه سلول درمانی، آینده پزشکی کشور است و باید از آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم، گفت: بودجه پژوهشی کشور در حوزه پزشکی بسیار اندک است.
سلول درمانی آینده پزشکی در کشور است/ اصلاح حوزه دارو، توریسم درمانی را بدنبال دارد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان ایران در اولین همایش ملی هویت و پیشرفت در استان مرکزی با تاکید بر اینکه هیچگاه خود را پروفسور نمی دانم و هر آنچه کسب کرده ام، برای کشورم ارائه کردم، اظهار کرد: تنها تلاش است که باعث پیشرفت می شود و برای اثرگذاری در جامعه باید تلاش کرد و نیاز جامعه را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه امروز پزشکی ایران از کانادا و انگلستان بالاتر است، گفت: در کشور باید کیفیت دارو اصلاح شود، باید بر این حوزه نظارت داشت و حتی در مواردی باید اجازه واردات دارو را داد، چراکه اصلاح و توسعه این حوزه، توسعه توریسم درمانی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

برای پیشگیری از سرطان، استان مرکزی باید خود وارد عمل شود

قوام زاده تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان، استان مرکزی باید خود وارد عمل شود، نباید صرفا به تهران چشم دوخت، باید سموم و کودهای استفاده شده برای تولید محصول را کنترل کرد، باید موادی که برای تصفیه آب استفاده می شود را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه امروز تمام پزشکان این سرزمین در حال خدمت به مردم هستند، افزود: اما مسئله اینجاست که در کنار این خدمات، پژوهش، یک نیاز ضروری است چراکه علم به واسطه پژوهش جهش پیدا می کند.

پدر علم پیوند مغز استخوان ایران با اشاره به شخصیت هایی چون دکتر محمد حسابی، دکتر قریب و ... که اقدامات بزرگی در حوزه پژوهش و آموزش پزشکی انجام دادند، گفت: پیشرفت بالایی که در کشور در حوزه درمان سرطان حاصل شده در طول بیش از ۴۰ سال حضورم در دانشگاه تهران صورت گرفته است. در این مدت بیش از ۶۳۰۰ پیوند مغز استخوان انجام دادم و ۵۰۰ آنکولوژیست نیز تربیت کردم ولی همچنان نیازمند تکامل کار در کشور هستیم. امروز در پژوهشکده سرطان معتمد فعالیت دارم که تا سه سال پیش جایی در رتبه بندی وزارت بهداشت نداشت، اما امروز جایگاه دوم را دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت ها را گسترش داد افزود: این پژوهشکده وارد عرصه سلول درمانی شده است چراکه روند درمان باید گسترش یابد، هر چند که این پژوهشکده در حوزه تحقیقات بیماری های زانو، ام اس، پارکینسون، سرطان خون، بیماران کرونایی در حال مرگ و ... نیز وارد شده و نتایج مثبت خوبی را دریافت کرده است.

بودجه پژوهشی کشور در حوزه پزشکی بسیار اندک است

قوام زاده در پایان به نقل از ایسنا با تاکید بر اینکه سلول درمانی، آینده پزشکی کشور است و باید از آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم، گفت: بودجه پژوهشی کشور در حوزه پزشکی بسیار اندک است و رقمی حدود ۰.۳۳ درصد بودجه کل کشور را به خود اختصاص می دهد، در بحث سلول درمانی فقط ۶۰ میلیارد دلار در امریکا و ۲۵ میلیارد دلار در ژاپن اختصاص یافته است در حالی که در ایران این رقم به ۱۴۳ میلیارد تومان می رسد که در واقع رقم اصلا مناسب و کافی‌ای نیست.

کلید واژه ها: سرطان سلول درمانی


نظر شما :