رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی:

دکتر کاظمی آشتیانی معرف هویت برتر یک ملت است

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۳ کد : ۶۶۴۵۱ معاونت پژوهشی تاپ خبر
مرادی در آستانه فرا رسیدن سالگروز درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان، یکی از موثرترین روش های تربیتی که امروز بسیار به آن نیاز داریم را معرفی الگوهای برتر دانست و افزود: این الگوهای برتر می توانند در هر بخش یا از هر قشری باشند و معرفی آنها می تواند معرف هویت برتر یک ملت باشد.
دکتر کاظمی آشتیانی معرف هویت برتر یک ملت است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محسن مرادی رییس جهاددانشگاهی استان در آستانه فرارسیدن سالروز درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان، یکی از موثرترین روش های تربیتی که امروز بسیار به آن نیاز داریم را معرفی الگوهای برتر دانست و افزود: این الگوهای برتر می توانند درهر بخش یا از هر قشری باشند و معرفی آنها می تواند معرف هویت برتر یک ملت باشد و از سوی دیگر عامل انگیزشی بسیار خوبی برای نسل جوان کشور بوده و باعث می شود که انگیزه افراد برای کسب موفقیت افزایش یابد، در واقع الگو چراغ راهی برای افراد است تا به قله برسند.

پژوهشگاه رویان از پیشگامان حوزه پزشکی و از پژوهشگاه های خط شکن کشور است

وی با بیان اینکه یکی از الگوهای بسیار موفق معاصر در کشور دکتر سعید کاظمی آشتیانی است که همه او را بواسطه پژوهشگاه رویان می شناسیم، اظهارکرد: این پژوهشگاه یکی از پیشگامان حوزه پزشکی و از پژوهشگاه های خط شکن کشور است که در چند بعد به فعالیت ادامه می دهد و درمان ناباروری و سلول های بنیادی از جمله این فعالیت هاست. می توان گفت که این مرکز یکی از نمادهای موفقیت و پیروزی در عرصه پزشکی در جمهوری اسلامی است که توانسته علیرغم تحریم ها و با تلاش بسیار، علم روز دنیا را وارد ایران کرده و مشکلات بسیاری از بیماران را حل کند.

دستاوردهای رویان مرهون تلاش های دکتر کاظمی آشتیانی است

مرادی افزود: در آینده پژوهی پزشکی یکی از مواردی که در آینده قطعا می توان روی آن حساب کرد بحث سلول درمانی است که رویان به این کار پرداخته و در حوزه درمان ناباروری نیر فعالیت های بسیار خوبی داشته و همه اینها مرهون دکتر آشتیانی است. در واقع امروز بواسطه دستاوردهای رویان دیگر نیازی نیست که افراد برای درمان بیماری های مرتبط با این حوزه به کشورهای دیگر سفر کنند یا از این حوزه ناامید شوند.

وی گفت: در خصوص دکتر آشتیانی سخنان بسیاری گفته شده و مقام معظم رهبری نیز عموما در دیدارهایی که به ویژه در حوزه پژوهش و فناوری انجام می دهند از ایشان به نیکی یاد می کنند که نشانگر کار بزرگی است که این دانشمند بزرگ انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه هر شخصیتی که به عنوان الگو می شناسیم قطعا ویژگی هایی دارد که او را متمایز می کند و در خصوص دکتر آشتیانی، این ویژگی، امید، اراده پولادین و پیگیری مجدانه اوست، افزود: قطعا این ویژگی ها منشاء گرفته از ایمان قوی اوست و این اراده و پیگیری در تمام دوران فعالیت وی قابل مشاهده است. ناامید نشدن و پیگیری مجدانه امور و تشویق افراد به کار و ادامه فعالیت، در تمامی لحظات و حوزه های کاری ایشان دیده می شود که نشات گرفته از ایمان قوی اوست.

دکتر کاظمی آشتیانی الگویی امیدبخش برای نسل جوان امروز است

مرادی مطالعه زندگینامه افراد بزرگی مثل دکتر آشتیانی را برای جوانان و نوجوانان امروز بسیار ضروری دانست و گفت: آشنایی با زندگی و منش و روش زندگی دکتر آشتیانی در شرایط حاضر که مشکلات بسیاری وجود دارد و برخی جوانان و نوجوانان در شرایط ناامیدی هستند می تواند امیدبخش و چراغ راه باشد. همت و تلاش این بزرگان بویژه در شرایط کاری محدود و پر مشکل، درس های بزرگی برای نسل امروز دارد و می تواند برای آنها انگیزه بخش باشد بویژه آنکه دسترسی ها و امکاناتی که امروز ما در اختیار داریم در دوره های گذشته وجود نداشته ولی رمز موفقیت آنها تلاش و پشتکار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در حوزه های فعالیتی رویان، سرآمد و بی نیاز از بیگانگان هستیم مرهون تلاش و سختی هایی است که گذشتگانی همچون دکتر آشتیانی متحمل شدند و آینده خوبی که برای کشور تصور می کردند باعث شد که این اتفاقات خوب را پیگیری کنند و رقم بزنند که در نتیجه آن، در حال حاضر در شاخه های مهمی از علم پزشکی از بیگانگان بی نیاز هستیم و به روزترین اطلاعات دنیا را در اختیار داریم.

مرادی با بیان اینکه ایران در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری پزشکی نوین جزو کشورهای سرآمد دنیاست، گفت: تجهیزات و امکانات متنوع پزشکی امروز در کشور تولید و حتی صادر می شود و روش های مختلفی در حوزه های متعدد درمان بکار گرفته می شود که هر دو حاصل تلاش دانشمندان همین کشور هستند و این جایگاه را مرهون تلاش های امثال دکتر آشتیانی هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه ایران امروز یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت است و افراد زیادی از سراسر دنیا برای درمان به ایران سفر می کنند، افزود: ما از گذشته ای که به نوعی وابسته و واردکننده تجهیزات و علم پزشکی بوده ایم، به جایی رسیده ایم که بهترین روش های درمانی و بهترین متخصصان دنیا را در اختیار داریم و این جایگاه نشان می دهد که چقدر به سمت جلو حرکت کرده ایم.

نقش مراکز درمان ناباروری در جوانی جمعیت

مرادی اظهار کرد: امروز قطعا یکی از قسمت هایی که می تواند به جوانی جمعیت کند، مراکز درمان ناباروری هستند. با توجه به نرخ ناباروری که در ایران وجود دارد یکی از بخش هایی که می تواند به افزایش جمعیت کمک کند درمان ناباروری است چراکه زوج های نابارور زیادی وجود دارند که در صورت درمان می توانند به جلوگیری از کاهش جمعیت کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای موفقیت هرچه بیشتر مراکز درمان ناباروری باید آنها را تقویت کرد، گفت: هرچند پیشگیری بهتر از درمان است و عواملی که می تواند منجر به ناباروری شود را باید برطرف کرد.

ضرورت تقویت مراکز تحقیقات پزشکی

رئیس جهاددانشگاهی استان در پایان به نقل از ایسنا، تقویت مراکز تحقیقات پزشکی را ضروری عنوان کرد و افزود: علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری است به همین دلیل هزینه کردن برای تحقیقات مستمر در این حوزه از ضروریات است ولی متاسفانه با توجه به مسائل مالی و وضعیت اقتصادی موجود به نظر می رسد تحقیقات در این عرصه تا حدودی کمرنگ شده در حالی که تحقیقات در عرصه پزشکی به شدت باید افزایش یابد بخصوص در حوزه هایی مانند سلول درمانی و اقداماتی که رویان انجام می دهد و می توان گفت آینده پزشکی محسوب می شوند تا فرایند رو به رشد در این عرصه همچنان جریان داشته باشد.

کلید واژه ها: علم پزشکی درمان ناباروری دکتر آشتیانی ناباروری


نظر شما :