۲۷ دی؛ روزی برای شهدای جهاددانشگاهی

۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۹ کد : ۶۷۶۴۹ اخبار عمومی تاپ خبر
جهاددانشگاهی یکی از نهادهای برآمده پس از انقلاب اسلامی است که از ابتدای تأسیس و علاوه بر خدمات فرهنگی و علمی، ۱۰۳ شهید سرافراز را تقدیم کشورمان کرده و امروز ۲۷ دی‌ماه به نام روز شهدای جهاد دانشگاهی نام‌گذاری شده است.
۲۷ دی؛ روزی برای شهدای جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ جهاددانشگاهی یکی از نهادهای برآمده پس از انقلاب اسلامی است که از ابتدای تأسیس و علاوه بر خدمات فرهنگی و علمی،۱۰۳ شهید سرافراز را تقدیم کشورمان کرده و امروز ۲۷ دی‌ماه به نام روز شهدای جهاددانشگاهی نام‌گذاری شده است.

جهاددانشگاهی تازه تأسیس‌ شده بود و تنها ۴۶ روز از آغاز فعالیتش در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ می‌گذشت که جنگ عراق علیه ایران تحمیل و حملات رژیم بعثی عراق به ایران شروع شد. در همان زمان بود که بنا به گفته امام که فرمود «جنگ و دفاع از میهن در جبهه اولویت اول است» ۸۰ درصد فعالیت واحدهای جهاددانشگاهی به موضوع جبهه‌های حق علیه باطل اختصاص یافت و جهادگران به‌صورت رزمنده در گردان‌ها و یا در پشت جبهه برای تجهیز ادوات جنگی و یا پروژه‌های تحقیقی، عملیاتی و یا حتی تعمیر و بازسازی ادوات نظامی به این موضوع متمرکزشده و اعزام دانشجویان و اساتید را مدیریت و سامان‌دهی می‌کردند.

اما ۲۷ دی‌ماه ۱۳۶۵ ساعت ۲۲:۳۰ جنگنده متجاوز رژیم بعث عراق دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را هدف قرار داده که یکی از این بمب‌ها به ساختمان کارگاه ساخت قطعات و مهمات موردنیاز جبهه‌ها اصابت کرد که توسط جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی با هدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور راه‌اندازی شده بود. در این حمله ۳۳ نفر از جهادگران جهاد دانشگاهی به شهادت رسیدند که تاریخ شهادت آن‌ها به‌عنوان نماد پیشگامی و جهاد مقدس در راه خودباوری و خودکفایی دفاعی دانش‌بنیان «روز شهدای جهاد دانشگاهی» نام‌گرفته است.

در سال‌های اخیر نیز با سقوط هواپیمای C ۱۳۰ در سال ۱۳۸۴ محمدحسن قریب و اسماعیل عمرانی عکاس و خبرنگار خبرگزاری ایسنا و همچنین در حمله تروریستی داعش در سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی نیز شهید حجت‌الاسلام‌سیدمهدی تقوی مدیرعامل سابق خبرگزاری ایکنای جهاددانشگاهی به جمع شهدای جهاددانشگاهی افزوده شدند.

روزی برای شهدای جهاد دانشگاهی

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی جبهه


نظر شما :