برای اولین بار در استان انجام می‌شود؛

انجام "آزمایش کاریوتایپ" در آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی استان مرکزی

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۴ کد : ۶۸۳۵۷ معاونت پژوهشی تاپ خبر
مسوول فنی آزمایشگاه ژنتیک مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی از انجام "آزمایش کاریوتایپ" برای اولین بار در استان در این آزمایشگاه خبر داد.
انجام "آزمایش کاریوتایپ" در آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر نسرین سهرابی مسوول فنی آزمایشگاه ژنتیک مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان در این رابطه، گفت: آزمایشاتی که در این مرکز راه اندازی  می شود شامل حوزه ژنتیک مولکولی و حوزه سیتوژنتیک است.

انجام کاریوتایپ بر روی نمونه خون محیطی با تعرفه نیمه دولتی

وی افزود: اولین آزمایشی که در این آزمایشگاه ژنتیک راه اندازی و در حال حاضر به مراجعه کنندگان ارائه می شود، انجام کاریوتایپ بر روی نمونه خون محیطی با تعرفه نیمه دولتی است و تمامی تلاش ها بر این است که جواب آزمایش ها در کمترین زمان ممکن با دقت بالا به بیماران ارائه شود.

سهرابی با اشاره به اینکه در حال حاضر انجام کاریوتایپ بر روی نمونه های آمنیون و نمونه پرز جفتی در استان انجام نمی شود و کلیه نمونه ها به استان های مجاور ارسال می گردد، خاطرنشان کرد: این اقدام برای اولین بار در آزمایشگاه ژنتیک مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی در حال راه اندازی است.

مسوول فنی آزمایشگاه ژنتیک مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان در ادامه، تصریح کرد: با توجه به اینکه این نمونه ها، بسیار حساس هستند و سلول ها قدرت حیات پایینی دارند؛ می بایست در سریع ترین زمان به آزمایشگاه منتقل و مطالعات بر روی آن ها آغاز گردد.

سهرابی اظهارکرد: اگر این آزمایش در آزمایشگاه مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان با موفقیت راه اندازی شود، این آزمایشگاه پیشگام این تست در این حوزه در استان خواهد بود که موجب کاهش هزینه بیماران و از همه مهمتر کاهش انتقال نمونه به خارج از استان خواهد شد که با کاهش ریسک از دست رفتن نمونه در حین انتقال همراه است. لذا پروسه های آزمایشگاهی بر روی این نمونه حساس در کمترین زمان در  آزمایشگاه ژنتیک این مرکز آغاز می شود.

انجام روش غربالگری غیرتهاجمی پیش از تولد یا تست NIPT

به گفته وی؛ یکی دیگر از خدمات با ارزش در حوزه ژنتیک که در این مرکز ارائه می شود، انجام روش غربالگری غیرتهاجمی پیش از تولد یا تست NIPT است که از دقت بسیار بالایی برای غربالگری تری زومی های ۱۳،۱۸ و ۲۱ برخوردار است. از آنجایی که این تست تنها با یک نمونه گیری ساده از خون مادر از هفته ۱۰ بارداری به بعد انجام می شود، هیچ خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت.

کلید واژه ها: مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان آزمایشگاه ژنتیک


نظر شما :