بیماری‌های قابل درمان با خون بند ناف چیست؟

۲۸ مهر ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۰ کد : ۷۶۷۰۹ معاونت پژوهشی تاپ خبر
مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: بعد از تولد نوزاد مقداری خون در بند ناف و‌ جفت باقی می‌ماند که منبع غنی از سلول‌های بنیادی است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.
بیماری‌های قابل درمان با خون بند ناف چیست؟

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر مریم جنابی مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان با اشاره به فعالیت دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی در استان، گفت: خون بند ناف پس از تولد نوزاد جمع‌آوری شده و در بانک‌های خون بند ناف نگهداری می‌شود. این بانک‌ها امکان ذخیره سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف را فراهم می‌کنند و در موارد نیاز برای درمان بیماری‌های خونی یا سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: ذخیره‌سازی خون بند ناف می‌تواند به عنوان منبع سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های آنمی، بیماری‌های ژنتیکی و انواع بیماری‌های نخاعی، سرطان ها، اختلالات خونی، سندروم نارسایی مغز استخوان، اختلالات متابولیک، اختلالات ایمنی و درمان بیماری های اوتیسم، فلج مغزی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و ... مؤثر باشد.

جنابی با اشاره به ثبت نام‌متقاضیان از هفته ۳۴ بارداری گفت: بهتر است قبل از ثبت نام، مشاوره و ارائه آزمایش‌های مربوطه که در فهرست ممنوعیات این ذخیره سازی است، انجام شود.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اضافه کرد: این نمونه‌ها در صورت ابتلا به بیماری سخت درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و خواهر و برادرهای این نوزاد نیز درصورتی که نوع خون آنان با نوزاد سازگار باشد از آن بهره‌ مند می‌ شوند.

به گفته وی؛ متقاضیان می توانند جهت بهره‌مندی از خدمات دفتر نمایندگی بانک خون بندناف در جهاددانشگاهی واقع در اراک، خیابان شهید بهشتی، کوچه مسجد حاج آقا صابر، مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی مراجعه کنند و یا با شماره 32232204 تماس بگیرند.


نظر شما :