کتاب "فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی" رونمایی شد

۰۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۳ کد : ۱۱۶۶۰ معاونت فرهنگی معاونت پژوهشی تاپ خبر
کتاب "فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی" با مشارکت شرکت سهامی آب منطقه‌ای و جهاددانشگاهی استان مرکزی تالیف و به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان، منتشر شد.
کتاب "فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی" رونمایی شد

 به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به نقل از ایسنا، عزت‌الله آمره‌ای مدیرکل آب منطقه ای استان مرکزی در آئین رونمایی این کتاب که توسط "مهدی مبارکی، زهره شهبازی و اکرم جدیدی" از اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی و آب منطقه ای استان تالیف شده، اظهار کرد: کتاب فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی ماحصل یک کار تحقیقاتی با همکاری جهاددانشگاهی و آب منطقه ای استان است که نمونه این کتاب در کشور کمتر منتشر شده و در استان نیز برای اولین بار صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه باید عموم مردم بویژه جوانان از آداب و رسوم و شیوه‌های مدیریتی گذشته در خصوص آب، مطلع شوند در نتیجه یکی از موضوعات مطرح شده در این کتاب توجه به این موضوع است. نکته قابل توجه اینجاست که در گذشته مدیریت منابع آب در استان و کشور بسیار مورد توجه بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: در گذشته در خصوص تقدس بخشی به آب وضعیت نسبت به حال حاضر پیشرفته‌تر بود و آب یک کالا محسوب می‌شد و آئین‌های ویژه‌ای برای آب یا قنات برگزار می‌شد.

آمره‌ای بیان کرد: یکی از اهداف انتشار این کتاب انتقال اطلاعات و فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان در خصوص آب به نسل جوان بود، همچنین روش‌های تقسیم و توزیع و استفاده از آب در گذشته در این کتاب به وضوح بیان شده است.

وی ادامه داد: آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به این موضوع واقف است که در بحث آب صرفا عرضه مطرح نیست و عموما باید برنامه‌ریزی‌ها به سمت مدیریت بهره‌برداری از آب حرکت کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی در خصوص سازگاری با کم آبی تصریح کرد: ایران عموما یک کشور کم آب است بنابراین نمی‌توان با کم آبی و خشکسالی مبارزه کرد و طبیعتا باید با این شرایط خود را سازگار کنیم. برنامه سازگاری با آب در استان تهیه شده و به زودی به تصویب استان و کشور خواهد رسید.

آمره‌ای اضافه کرد: در حال حاضر آبی که مصرف می‌شود بیش از مقدار مشخص شده برای مصرف است، در نتیجه در این برنامه که افق آن سال 1405 است، صرفه‌جویی 670 میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده که این میزان صرفه‌جویی عموما مربوط به بخش کشاورزی است.


نظر شما :