در چهل‌وهفتمین گردهمایی یک‌روزه‌ی معاونان آمورشی جهاددانشگاهی مطرح شد؛

از ضرورت تحول در آموزش‌های مجازی جهاددانشگاهی تا رونمایی از دو سامانه‌ی جدید

۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۴۲۱ معاونت آموزشی تاپ خبر
چهل‌وهفتمین گردهمایی یک‌روزه‌ی معاونان آموزشی سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌‌ها و مراکز تابعه‌ی جهاددانشگاهی به‌صورت حضوری و مجازی با حضور رییس این نهاد برگزار شد.
از ضرورت تحول در آموزش‌های مجازی جهاددانشگاهی تا رونمایی از دو سامانه‌ی جدید

ه گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این گردهمایی که امروز (۵ خردادماه) در محل سالن اجتماعات موسسه‌ی آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی برگزار شد، با تبریک ایام دهه‌ی کرامت، گفت: در شرایط کرونا و تحریم اقتصادی و مشکلات ناشی از این‌ها برای مردم به‌خصوص جوانان، باید کیفیت آموزش در جهاددانشگاهی ارتقا پیدا کند و هزینه‌ها کم شود.

وی با اشاره به اهمیت تولید محتوای الکترونیکی و مجازی در شرایط شیوع کرونا، بیان کرد: برای تولید محتوای فاخر باید سرمایه‌گذاری و سازوکار مشخصی در سراسر کشور تعیین شود و این مورد و تامین منابع آن از سوی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی مورد حمایت خواهد بود.

دکتر طیبی سرمایه‌گذاری تمام خانواده‌های ایرانی در حوزه‌ی مسایل آموزشی را همیشگی خواند و تاکید کرد:‌ یکی از دلایل مراجعه‌ی خانواده‌ها به آموزش جهاددانشگاهی، احساس امنیت و اعتماد آن‌ها به ماست که این مساله باید با تربیت نیروهای متخصص با حفظ فرهنگ جهادی انجام شود.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به صحبت‌های تعدادی از معاونان آموزشی این نهاد، اظهار کرد: سیستم آموزش مجازی جهاددانشگاهی (امجد) با توجه به بازخوردهای مثبت آن در شرایط شیوع کرونا، مایه‌ی افتخار است و باید آن را حفظ و ارتقا داد.

وی ادامه داد: توان ارتقای آموزش‌های مجازی خود را خصوصا در آموزش‌ فناوری‌های نوظهور دارا می‌باشیم.

دکتر طیبی با اشاره به اقدام مناسب جهاددانشگاهی در راه‌اندازی مرکز آزمون این نهاد در گستره‌ی کشوری، گفت: تاثیرات نامطلوب این اقدام مفید که توسط این نهاد با پشتوانه‌ی اعتماد مردمی راه‌‌اندازی شده است، باید بررسی و به حداقل برسد و سامانه‌ی برگزاری این آزمون‌ها چه به‌صورت حضوری و چه مجازی باید ارتقا پیدا کند.

رییس جهاددانشگاهی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر حمایت از طرح‌های ملی معاونت آموزشی مانند پروژه‌ی آموزش زبان انگلیسی  Eight و طرح مشاغل خانگی، بیان کرد: قصد داریم مراسم امسال چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی را به‌صورت ویژه برگزار کنیم و در آن بر الگوسازی چهل‌ساله‌ی این نهاد در زمینه‌های مختلف و ایجاد خودباوری بین مردم و مسوولان تاکید می‌کنیم.

 

 

تشریح فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی در شرایط شیوع کرونا و ضرورت تحول در آن

دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی با اشاره به این‌که آموزش موتور پیشران فعالیت‌های جهاددانشگاهی است، بیان کرد: فعالیت ما از آن جهت برخلاف فعالیت‌های پژوهشی اهمیت دارد که ابتدا بابت آن از مردم پول دریافت می‌شود و در این شرایط شیوع کرونا با یک چالش جدی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: شرایط جدید شیوع ویروس کرونا، بخش آموزشی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است و به ما اشکالات و شناسایی ظرفیت‌های جدید را آموخت.

دکتر بیجندی با اشاره به این‌که آموزش و مدل ارایه‌ی آن تغییر کرده و نگاه سنتی مردم نیز عوض شده است و باید از این فرصت بزرگ استفاده کرد، گفت: اگر قرار است نقش خود را در این شرایط به‌خوبی ایفا کنیم، نیاز به حمایت همه‌ی ظرفیت‌های واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی داریم.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با توجه به اهمیت تولید محتوای الکترونیکی در آموزش مجازی و شرایط شیوع کرونا، اظهار کرد: با جدیت به‌دنبال این موضوع هستیم و تولید محتوای اختصاصی را برای آموزش الکترونیکی جهاددانشگاهی با همکاری استودیوی مبین سازمانی قرآنی این نهاد شروع کرده‌ایم.

وی استفاده از سامانه‌ی آموزش جهاددانشگاهی (امجد) را یک افتخار بزرگ خواند و بیان کرد: سرورهای اختصاصی در سامانه‌ی امجد با موفقیت در تعدادی از واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی از همان ابتدای شیوع کرونا به‌کار گرفته شد و در آینده‌ی نزدیک، سامانه‌ی رویش را با خرد جمعی به این سامانه‌ مرتبط خواهیم کرد.

دکتر بیجندی افزود: به‌دنبال اجرای آموزش‌های تلفیقی با نگاه ملی هستیم و در فضای جدید اطلاعات و فناوری با توجه به اهمیت بیش‌ازپیش آن حرکت می‌کنیم.

معاون آموزشی جهادددانشگاهی با ابراز امیدواری به نتایج این گردهمایی برای شروع یک تحول بزرگ در آموزش جهاددانشگاهی، اعلام کرد: بحث اشتغال نوین و کارآفرینی به یک رکن اصلی در آموزش جهاددانشگاهی اضافه می‌شود و به‌زودی یک اداره با همین محوریت ایجاد خواهد شد.

 

 

رونمایی از دو سامانه‌ی جدید آموزشی و گفت‌وگو درباره‌ی مسایل مهم آموزشی جهاددانشگاهی

در ادامه‌ی این گردهمایی، چهار نفر نفر از معاونان آموزشی جهاددانشگاهی به ارایه‌ی تجریبات موفق خود در زمینه‌ی آموزش‌های مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا پرداختند.

هم‌چنین روسای مجموعه‌ی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی و پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی به ترتیب با موضوع «ایجاد دفتر آموزش‌های نوین و مهارت‌های پیشرفته در حوزه‌ی کسب و ارتقای مهارت‌های پژوهشی» و «ایجاد قطب آموزش و اشتغال گیاهان دارویی در کشور»، بر ایجاد ارتباط منسجم بین بخش‌های پژوهشی و آموزشی جهاددانشگاهی که مورد نظر ویژه‌ی معاون آموزشی این نهاد نیز بود، تاکید کردند.

این گردهمایی که با شرکت تمام معاونان آموزشی سراسر کشور جهاددانشگاهی به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با سخنرانی مدیران کل آموزشی جهاددانشگاهی، تقدیر از تعدادی از معاونان آموزشی این نهاد و هم‌چنین رونمایی از دو سامانه‌ی «مراکز و دوره‌های آموزش تخصصی کوتاه‌مدت» و سامانه‌ی برگزاری «آزمون آنلاین» پایان یافت.

همکاری جدی با مجموعه های پژوهشی جهاددانشگاهی، تاکید بر پیگیری آموزش‌های تخصصی اشتغال نوین و کارآفرینی، استفاده از ظرفیت بزرگ اعضای هیات‌علمی در مسایلی مانند تولید محتوای فاخر آموزشی، پیگیری نتایج انعقاد تفاهم‌نامه‌های مهم جهاددانشگاهی در حوزه‌ی آموزش از طریق واحدهای سازمانی این نهاد، بررسی طرح‌های ملی این معاونت مانند طرح سرباز ماهر، ایزایران، برگزاری آزمون‌های ملی و نتایج فعالیت‌های کانون ارزیابی،  طرح ملی مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار و ...، توجه ویِژه به مباحث جدید حوزه‌ی آموزش و اشتغال با نگاه به آینده‌ی مشاغل و مشاغل آینده، ضرورت استفاده از کتاب‌های پروژه‌ی Eight در تمام آموزش‌های جهاددانشگاهی و توجه ویژه‌ی مجموعه‌ی نظام به این پروژه و استفاده از ظرفیت آموزش‌های الکترونیکی جهاددانشگاهی، از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در جمع معاونان آموزشی این نهاد بود.

 


نظر شما :