حوزه آموزش جهاددانشگاهی می تواند نقش عمده‌ای در تحقق شعار جهش تولید ایفا کند

۰۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۴ کد : ۲۰۹۴۸ معاونت آموزشی
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: این نهاد در حوزه فعالیت های آموزشی خود می‌تواند نقش عمده‌ای در تحقق شعار جهش تولید ایفا کند.
حوزه آموزش جهاددانشگاهی می تواند نقش عمده‌ای در تحقق شعار جهش تولید ایفا کند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، انسیه صالحی در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: محور اصلی فعالیتهای حوزه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی از ابتدا تا امروز ارائه آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت بوده و علی‌رغم اینکه عمده فعالیت معاونت آموزشی در این حوزه متمرکز است، در بازه‌های مختلف فراز و فرودهایی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر تاکید جهاد دانشگاهی بر تمرکز فعالیت‌های معاونت آموزشی و فعالیت آموزشی واحدهای جهاد دانشگاهی بر آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت بوده است، افزود: با توجه به اهداف و برنامه‌های جهاد دانشگاهی، مزیت این نهاد ارائه آموزش‌های تخصصی مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت محسوب می شود.

صالحی اظهار کرد: از اواخر سال 91 و اوایل سال 92، این رویکرد در جهاد دانشگاهی بسیار عملی‌تر شد و با یک نگاه اجمالی ، رشد فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان مرکزی در حوزه آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت مشهود و معنی‌دار است.

وی گفت: برنامه‌ای که در حال حاضر  از سوی معاونت آموزشی به بیرون و درون سازمان ارائه می‌شود، پکیج متنوعی از فعالیت‌های مختلف آموزشی است، بخش از این مجموعه، شامل حوزه آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه‌مدت است که در دو بخش آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت عمومی و آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمانی ارائه می‌شود. هم اکنون فعالیت های آموزش تخصصی در مراکز شماره یک و دو اراک و همچنین مراکز آموزش تخصصی کوتاه مدت شهرستان ساوه و شهرستان محلات در حال انجام است .

صالحی اظهار کرد: این فعالیت‌ها در سال جاری با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک شاهد عقد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مختلف با دستگاه‌های اجرایی استان باشیم. موضوع مهم در این خصوص هم‌گرایی و اتفاق نظر در این واحد در استفاده از ظرفیت‌های همه واحدها برای توسعه آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت است.

وی با اشاره به شعار امسال که "جهش تولید"  اعلام شده است، گفت: در مسیر تحقق این شعار، تمرکز خوبی بر معاونت آموزشی انجام شده است، شعار امسال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است که در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند، اما امسال کلیدواژه تولید نیز به آن افزوده شد و ما احساس کردیم در حوزه مسئولیت‌های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، می‌توانیم تا پایان سال نقش عمده‌ای در تحقق این شعار داشته باشیم.

صالحی افزود: در برنامه‌های معاونت آموزشی به دو کلیدواژه "اشتغال" و "تولید" توجه شده است، اگر به حوزه‌های فعالیت و ارائه خدمات معاونت آموزشی نگاهی داشته باشیم، شاهد  برخی تفاوت‌ها با دیگر مراکز ارائه‌دهنده خدمات آموزشی می‌شویم؛ به‌طور مثال آموزش‌های حوزه پزشکی در دیگر مراکز استان نیز ارائه می شود، اما وجه تمایز جهاد دانشگاهی نسبت به دیگر مجموعه‌ها این است که دوره های آموزشی ارائه شده در مراکز آموزش تخصصی به صورت کاربردی و عملی ارائه می شود و آموزش های این نهاد قابلیت اشتغالزایی را نیز برای فراگیران دارا هستند که نمونه ملموس و عینی آن دوره‌های کمک‌پرستاری بود که تعداد زیادی از شرکت کنندگان پس از طی دوره آموزشی توسط مراکز درمانی بکار گرفته شدند.

وی برگزاری دوره‌های کمک‌پرستاری را از این لحاظ که اکثر فراگیران این دوره‌ها جذب بازار کار شده اند، نقطه عطفی در  فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی دانست و گفت: با توجه به نیاز بیمارستان‌ها و سیستم درمانی به حضور کمک‌پرستاران، این فراگیران پس از گذراندن دوره ارائه شده در جهاد دانشگاهی، از سوی مراکز درمانی بکار گرفته می‌شوند.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در حال پیگیری اخذ مجوز تاسیس مرکز  آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که این مهم تقریبا به مراحل پایانی نزدیک شده و تا پایان این ماه این مجوز به نام جهاددانشگاهی استان مرکزی صادر خواهد شد و متعاقب آن این معاونت با تلاش مضاعف دوره های بیشتر و کاربردی  تری را در این حوزه ارائه خواهد کرد.

صالحی گفت: در کنار آموزش‌های اشتغال‌محور، تفاهم‌نامه‌هایی هم با دستگاه‌های اجرایی منعقد کرده‌ایم و با شرکت در جلسات متعدد با مدیران دستگاه های اجرایی  و عرضه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی، آموزش‌های تخصصی ضمن‌خدمت برخی دستگاه‌ها به جهاد دانشگاهی واگذار شده است، به ‌طور مثال اداره‌کل راه و شهرسازی استان آموزش‌های فنی و مهندسی خود را به جهاد دانشگاهی واگذار کرده یا سال گذشته عمده آموزش‌های مربوط به ارتقاء پایه مهندسین سازمان نظام مهندسی استان به جهاد دانشگاهی محول شده است.

وی اظهار کرد: اعتماد میان جهاد دانشگاهی و سازمان‌های مختلف در ارائه آموزش‌های تخصصی بدلیل رعایت استانداردهای آموزشی در جهاد دانشگاهی است. ارائه خدمات آموزشی به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی یک زمینه دیگر از فعالیت‌های حوزه آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی است و تلاش می‌کنیم امکانات سازمان را به نحوی مدیریت کنیم که بتوانیم این آموزش‌ها را به نحو مؤثری گسترش دهیم.

 

صالحی با بیان اینکه مزیت جهاد دانشگاهی برای دستگاه‌های اجرایی و متقاضیان دوره‌های آموزشی این است که همه امکانات و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی قابلیت ارائه برای فعالیت‌های آموزشی را دارند، افزود: اجرای سیاست هم‌افزایی و به اشتراک‌گذاری امکانات و ظرفیت‌ها در این نهاد عنصری کمک کننده به ارائه خدمات بهتر است و همه اعضای جهاد دانشگاهی از توسعه فعالیت‌های این نهاد حمایت می‌کنند.
 

وی گفت: در جهاد دانشگاهی از سال 59 فی الواقع کارهای عمده و بزرگی صورت گرفته است، اهداف و آرمان‌های جهاد دانشگاهی همواره منطبق بر آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی بوده و کارنامه این نهاد، هم در سطح دانشگاه‌ها و هم در سطح جامعه روشن است. در سال‌های اخیر به ‌دلیل مشکلات اقتصادی در سطح کشور و تغییر سیاست‌ها در سطح کلان، گاهی مسیر حرکت جهاد دانشگاهی با کُندی یا انحرافاتی از شعارها و آرمان‌ها مواجه شده اما همواره خط اصلی خود را حفظ کرده است. در معاونت آموزشی جهاددانشگاهی بر آن هستیم که با بهره مندی از نیروهای متخصص جهادی و با نگاه به نیازهای جامعه که اکنون گرفتار فشارهای اقتصادی و بیکاری است با ارائه آموزش‌های مهارتی  و اشتغال‌زا در  قالب آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی گامی در جهت رفع مشکلات برداریم.


نظر شما :