جهاددانشگاهی، نمادعبور از موانع با باور توان ایرانی/(۲)

معاون اقتصادی استاندار مرکزی خواستار شد: توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی برای ارز آوری در کشور/نقش مهم مرکز درمان ناباروری در حوزه سلامت

۰۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۶ کد : ۳۳۸۹۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
معاون اقتصادی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی منشاء خدمات ارزنده‌ای در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور است، خواستار توسعه فعالیت‌های این نهاد برای خلق ثروت و ارزآوری برای کشور شد و افزود: ساختار فعالیت این نهاد باید به سمت‌وسویی باشد که تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، جلب مشارکت بخش خصوصی و ارتقای سطح کارآفرینی به رسالت مهم این نهاد تبدیل شود.
معاون اقتصادی استاندار مرکزی خواستار شد: توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی برای ارز آوری در کشور/نقش مهم مرکز درمان ناباروری در حوزه سلامت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ سعید فرخی معاون اقتصادی استاندار مرکزی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد علم، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی است، اظهار کرد: با گذشت ۴۱ سال از تاسیس این نهاد انقلابی با رویکرد جهادی و علمی به عنوان یک کانون آموزشی و پژوهشی، دستاوردهای زیادی برای کشور حاصل شده است. این نهاد نقش موثری در افزایش دانش و مهارت‌های بخش اعظمی از نیروی جوان کشور ایفا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی منشاء خدمات ارزنده‌ای در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور است، خواستار توسعه فعالیت‌های این نهاد برای خلق ثروت و ارزآوری برای کشور شد و افزود: ساختار فعالیت این نهاد باید به سمت‌وسویی باشد که تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، جلب مشارکت بخش خصوصی و ارتقای سطح کارآفرینی به رسالت مهم این نهاد تبدیل شود.

معاون استاندار مرکزی با اشاره به ساختار پویا، فعال، توانمند و برخوردار از نیروهای جوان متخصص و انقلابی گفت: ورود این نهاد انقلابی به عرصه های گوناگون بویژه در حوزه درمان ناباروری، سلول های بنیادین و ...توانایی‌های علمی، پژوهشی، و تحقیقاتی آنرا به اثبات رسانده است.

وی خواستار تقویت فعالیت‌های پژوهشی مهارت محور و ارتباط موثر با بازار کار برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در جامعه شد و افزود: تقویت فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش‌های کاربردی در عرصه‌های گوناگون بویژه در حوزه صنعت و تولید می‌تواند موجب توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و در نهایت توسعه اقتصادی شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه استان مرکزی یک استان تولیدی در حوزه صنعتی و کشاورزی و قطب صنعت و کشاورزی کشور است، اظهارکرد: جهاددانشگاهی استان مرکزی در مطالعات مختلف توسعه‌ای این استان نقش بسزایی داشته و توانسته به اتصال حلقه‌های دانشگاه با صنعت و کشاورزی کمک شایانی کند.

فرخی، به فعالیت جهاددانشگاهی استان مرکزی در حوزه‌ سلامت اشاره کرد و گفت: فعالیت مرکز ناباروری جهاددانشگاهی در استان مرکزی یکی از ظرفیت‌های مهم تحقیقاتی و پژوهشی این نهاد انقلابی به شمار می‌رود که نقش مهمی در ارائه خدمات به مردم این استان دارد.

وی در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد کشور از اقتصاد تک‌محصولی به اقتصاد توسعه یافته گفت: در این فرآیند نباید از ظرفیت تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی غفلت کرد و این نهاد باید در ارتباط بین دانش با چرخه تولید نقش آفرینی کند.

فرخی همچنین به فعالیت مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان (منش) استان مرکزی به همت جهاددانشگاهی استان اشاره کرد و افزود: طرح منش در راستای تلاش برای ارائه خدمت به جوانان خلاق و دارای ایده کسب و کار اجرایی شده است که ظرفیتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است.

معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: تلاش جهاددانشگاهی برای پرکردن خلاء‌های کشور نظیر اتصال افراد دانش‌آموخته و تمامی علاقمندان به فعالیت‌های علمی و دانش بنیان با پارک‌های علم و فناوری کار بسیاری بزرگی است چرا که ساختار فعالیت پارک‌های علم و فناوری تبدیل کردن ایده‌ها به تجاری سازی است و جهاددانشگاهی توانسته است خلاء ناشی از نبود ایده در این پارک‌ها را با تشویق و ترغیب حضور افراد توانمند و متخصص پر کند.

وی بیان کرد: بخشی از نیروی تحصیلکرده دانشگاهی در کشور مهارت محور و ایده پرداز نیستند و ظرفیت نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی می‌تواند نیروی جوان دانش آموخته و آحاد مختلف مردم را ایده پرداز و مهارت محور کند که خروجی آن باز کردن گره‌های مشکلات کشور است.

فرخی در ادامه به فعالیت مراکز تخصصی جهاددانشگاهی در نقاط مختلف کشور و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های هر شهرستانی اشاره کرد و افزود: تشکیل مرکز خدمات تخصصی انار در شهرستان ساوه یکی از فعالیت‌های ارزشمند این نهاد انقلابی است که ظرفیتی ایجاد خواهد شد تا بتواند مشکلات و موانع پیش روی تولید انار و باغداران را حل و فصل کند. همچنین در حوزه سنگ شهرستان محلات، گیاهان دارویی و گل محمدی در خمین و خنداب نیز مراکز خدمات تخصصی فعالیت خود را آغاز کرده است و این نوع فعالیت بیانگر آن است که جهاددانشگاهی از ظرفیت علمی، پژوهشی و تحقیقاتی برای حل مشکلات و معضلات استفاده می‌کند که کار بسیار ارزشمندی است.

وی تصریح کرد: علم و دانش باید در خدمت مردم قرار گیرد و بتواند گره‌های جامعه را باز کند که خوشبختانه این رویکرد در جهاددانشگاهی نهادینه شده است و باید با راهنمایی و هدایت صحیح از ظرفیت علم و دانش برای حل مشکلات و رفع مسئله کمک کند.

معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: در اقتصاد دانش بنیان باید رفع مشکلات متکی بر مبانی علمی صورت گیرد و این رویکرد باید در نهادهای علمی و دانشگاهی با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها، نهادینه شود.

این مقام مسوول در پایان با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایسنا و ایکنا وابسته به جهاددانشگاهی نیز گفت: این دو خبرگزاری از رسانه های بسیار تاثیرگذار در حوزه خبر و رسانه به شمار می‌روند که بی‌طرفانه و حرفه‌ای به انعکاس اخبار و وقایع مبادرت دارند.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :